Lichte zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaArt

Lichte zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 20:11

Weet niet of het hier juist staat.

pony is helaas toch niet zo groot uitgegroeid als we hadden gehoopt en is redelijk smal gefokt vader is b pony Welsh en moeder is een grote fjord. Zelf ben ik niet bijzonder groot en weeg 46 kilogram en met mijn 24 jaar ga ik ook niet meer groeien. Mijn gewicht kan ze dus zeker wel dragen. Maar wou toch voor haar comfort tijdens het rijden een zo licht mogelijk zadel kopen. Om haar rug toch zo min mogelijk te belasten.
Ze is nu nog maar 3.5 en verwacht dat ze na nog een jaartje op de weide misschien toch nog iets uitzwaard en misschien hopelijk groeit.

Hebben jullie misschien suggesties voor een goed zadel hiervoor?

Groetjes

Anoniem

Re: Lichte zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:15

Wintec zijn geloof ik lichte zadels? Misschien pas je nog in de kindermaat? Dan kun je die zadels nemen die zijn vaak ook vrij licht volgens mij

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:18

Ik heb een ghost veneto heel fijn en licht zadel.
Past ook op een korte rug.
Afbeelding

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:26

Weet niet welke tak je wilt gaan doen, maar wellicht Setzi zadel?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:27

De kunststof wintecs zijn erg licht!

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 21:14

Kelly1992 schreef:

Ik rij voornamelijk recreatief dressuur en wat boscrossen.
Dus liefst iets dat toch aangenaam voor mij zit. Het is echt een ranke pony met een vrij korte rug.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:17

Hier ook een wintecje, die wegen heel erg weinig. Ik heb vzh, vind ik zelf prima zitten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:19

Je zou kunnen kijken naar BUA en Gaston Mercier zadels. Die wegen maximaal 4 kilo. Maar het zijn wel duurdere zadels.

Er zijn nog wel wat meer lichtgewicht zadels onder de endurance zadels. Alexandra van Green Distance kan je daar over informeren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:26

Met een korte rug zou ik eerst eens opmeten hoeveel cm draagvlak je daadwerkelijk hebt. Wintec bv valt vaak vrij lang. Heel veel kans dat je uiteindelijk maar een paar merken meer overhebt waaruit je kan kiezen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:32

Ik zou eerder naar pasvorm kijken dan naar gewicht. Een kilo meer of minder direct om je paard heen gevouwen gaat ie veel minder merken dan dat jij als ruiter een kilo aankomt. Wintec, tekna, ghost, bua zijn lichtgewicht zadels maar als je moet kiezen tussen pasvorm en gewicht zou ik altijd pasvorm kiezen.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:52

Ik zou kijken naar endurance zadels. Ik heb een tijdje terug een bua zadel gezien en dat vond ik er interessant uitzien.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:57

EvaArt schreef:
Kelly1992 schreef:

Ik rij voornamelijk recreatief dressuur en wat boscrossen.
Dus liefst iets dat toch aangenaam voor mij zit. Het is echt een ranke pony met een vrij korte rug.

Setzi zadels zijn er voor de endurance ruiters dus wellicht kijkje waard?

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 22:04

Sas_Mon schreef:
Ik zou eerder naar pasvorm kijken dan naar gewicht. Een kilo meer of minder direct om je paard heen gevouwen gaat ie veel minder merken dan dat jij als ruiter een kilo aankomt. Wintec, tekna, ghost, bua zijn lichtgewicht zadels maar als je moet kiezen tussen pasvorm en gewicht zou ik altijd pasvorm kiezen.

Helaas of misschien dit geval gelukkig is het medisch niet heel mogelijk voor mij om veel bij te komen. Waardoor ik altijd een zwaar ondergewicht zal hebben. Ik wil het wel echt voor men pony zo goed mogelijk doen qwa rugbelasting endergelijke omdat ik wel lang (1m65) ben en ik ergens 46 kg nog iets teveel vind voor hoe puppy ze nu is.
Vandaar het idee om zeker een aangepast licht zadel te voorzien. Maar inderdaad misschien kijken voor een zadel dat zowel qwa pasvorm als gewicht bij haar past.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:07

Ik ging er vanuit dat pasvorm voor zich spreekt. En dan niet alleen voor je paard maar ook voor jezelf. Er zijn vast lichtgewicht opties die voldoen aan alle eisen.

Nogmaals; Green Distance heeft een collectie lichtgewicht zadels en komt deskundig bij je thuis passen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:37

EvaArt schreef:
Sas_Mon schreef:

Helaas of misschien dit geval gelukkig is het medisch niet heel mogelijk voor mij om veel bij te komen. Waardoor ik altijd een zwaar ondergewicht zal hebben. Ik wil het wel echt voor men pony zo goed mogelijk doen qwa rugbelasting endergelijke omdat ik wel lang (1m65) ben en ik ergens 46 kg nog iets teveel vind voor hoe puppy ze nu is.
Vandaar het idee om zeker een aangepast licht zadel te voorzien. Maar inderdaad misschien kijken voor een zadel dat zowel qwa pasvorm als gewicht bij haar past.

Wat ik vooral bedoelde te zeggen is dat pasvorm veel belangrijker is dan 1kg extra. Niet dat jij aankomt vergelijk het met een goede rugzak. Als je 10kg in een rugzak met van die snijdende touwtjes hebt ben je het snel zat die op je rug te hebben. Stop je die 10kg in een eastpack en je kan er best even mee lopen maar ideaal is anders. Stop je die 10kg in een professionele wandelrugzak en je kan er probleemloos de hele dag mee wandelen. Dat geld ook voor pasvorm met zadels. Ik vind het helemaal top dat je bezig bent met wat je pony wel en niet aankan, en als ik naar mijn pony kijk is ze sinds haar 3e enorm veel breder geworden dus geduld is ook belangrijk bij kleintjes. Enige wat ik wil zeggen is let goed op pasvorm en als je de keuze hebt, liever een kilo zwaarder maar die de druk helemaal netjes verdeeld dan wat lichter die net niet helemaal mooi ligt.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:51

Wat ook best wat scheelt in gewicht is kunststof stijgbeugels in plaats van de traditionele metalen versie.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:03

wintec lite vz of dressuur.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:30

Thorowgood kan ook nog. Ik heb betere ervaringen met Thorowgood dan met Wintec, maar Tekna vind ik tot nu het fijnst van de 'kunststof merken' qua pasvorm.