Bit voor groen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Bit voor groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 15:59

Allereerst; ik weet dat er al meerdere topics over een soortgelijk onderwerp gaan, maar ik ben benieuwd wat jullie bedenkingen hier voor zijn :)

Sinds een paar maanden rijd ik een super leuk paardje bij. We zijn nog vrij kort een combinatie, en het desbetreffende paard is ook nog vrij groen. Laten we zeggen dat we nu zo rond BB niveau rond kunnen rijden.
Ik heb al wel eens eerder een wat groener paard gereden, maar die was al een stukje verder dan deze is, dus in feite is het voor mij nog nieuwig. -> Ik heb wel een hele fijne instructrice die me graag helpt dus mbt les etc komt het allemaal wel goed.

Toen ik net begon met haar te rijden lag er een ongebroken appelbitje watertrens in. Opzich ging het hier wel oke mee, maar ik vond haar toch nog vrij onrustig in de aanleuning.
Op stal lag er nog een dubbelgebroken bustrens met brass op stal.
Ik bedacht dat dit misschien wel wat zou kunnen zijn omdat het:
1. Een bustrens is, dit zou wat stabieler in de mond liggen
2. Ander materiaal, misschien vindt ze dat materiaal van het appelbitje gewoon niks.
3. Ik was gewoon benieuwd wat ze hier mee zou doen :+

In eerste instantie was het stuur niet echt aanwezig, maar uiteindelijk kon ik best fijn mee weg rijden. Ze leek ook vrij rustig in de mond, dus het bitje langer in gedaan.
Maar ze is nog steeds vrij onrustig in de aanleuning. -> Ik denk dat dit ook nog wel zou kunnen komen omdat haar balans nog niet helemaal super is en ze nogal snel afgeleid raakt, waardoor haar hoofd soms omhoog schiet, dan maakt ze zich wat sterker en moet ik haar even een stukje naar voren rijden om haar weer bij mij te krijgen en dat de aanleuning stabieler wordt.

Toch was ik benieuwd of het met een ander bitje wat smakelijker voor haar wordt. (Ben nogal graag van het uittesten :') )

Dus een ander dubbelgebroken bustrens erin gegooid, het verschil hierbij was het materiaal weer, en dat het middenstuk anders op de tong lag. Dit was absoluut niet het bit :+
Ze werd echt sterk en het stuur tja.

Toen voor de grap dat appelbitje erin gedaan en dat leek weer fijner te gaan.

Maar toch blijft die onrustigheid er. Dus ik ben benieuwd wat er nog meer aan opties zou kunnen zijn.

Na haar dracht zou ik er wel een goede bitfitter bij willen hebben, maar omdat ze nu dus drachtig is, en ik verder niet super serieus aan de slag wil, wacht ik daar nog even mee :)

Alles op een rijtje:
11 jarig groene merrie. -> is op haar 4e bereden en toen veulens gehad.
Gevoelige mond
Tandarts is geweest -> alleen bijwerk werk gehad.
Rijd haar nu met een gecombineerde neusriem voor het stabieler liggen van het bit -> beide neusriemen zijn aangesloten, maar zit voldoende ruimte tussen :)
Kan stukken super licht en stabiel nageeflijk rijden.
Als ze onrustig wordt uit dit in; licht hoofdschudden, tegen de hand komen en met het hoofd omhoog komen.
Ik probeer dit op te lossen doormiddel van: vooruitrijden, rond maken voor binnenbeen en veel overgangen rijden.

Bitten die ik geprobeerd heb:

Ongebroken water trens appel
https://www.ruiterhart.nl/onderlegtrens ... elbit.html
Deze ging opzich oke

Dubbelgebroken bustrens met ovaal tussenstuk
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... UgQAvD_BwE
Deze ging ook opzich oke

Dubbelgebroken bustrens plat tussenstuk
https://www.agradi.nl/harrys-horse-wate ... ywQAvD_BwE
Deze laten we maar in de kast hangen :+

Dit bit leek me vrij interessant om eens te gaan proberen:
https://www.agradi.nl/harrys-horse-bust ... 7YQAvD_BwE

Ik ben benieuwd wat jullie bedenken.
Blijf wel een beetje lief in de prijscategorie, trust en myler zijn misschien een optie als ik de bitfitter laat komen na het veulen ;)

Odetje92

Re: Bit voor groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:49

Je kan nog een simpele enkel gebroken bit kiezen, is minder rommelig dan een dubbel gebroken bit.
Verder denk ik inderdaad dat het eerder een balans kwestie is dan het bit zelf. Lekker verder trainen en misschien nog eens het lichaam na laten kijken door bijv een fysio

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 18:06

Hmm ja kan inderdaad ook nog, maar ik hoorde dat een enkel gebroken bitje nooit precies in het midden gebroken is waardoor het bit ongelijk kan zijn.
Zou denk ik ook wel naar het lichaam toe kunnen gaan? Dat t lichaam misschien schever wordt?

Ook ben ik stiekem een beetje bang voor het notenkraker effect

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:07

Ik gebruik eigenlijk standaard een kneveltrens omdat ik die super stabiel vind liggen. Ik rijd met een zeer losse neusriem omdat ik niet van dichtsnoeren houd. Ik heb een ongebroken en een dubbelgebroken kneveltrens. En ik wissel ze af. Hij doet het op beide goed. Ik heb de ongebroken van merk Trust. Dit is een wit rubberen bit dus dat is flexibel maar toch stevig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:18

Gewoon een ongebroken bit , maar geen appelbit. Die knobbels lijken me helemaal niet prettig. En appelsmaak als foefje om af te kauwen deugt natuurlijk sowieso niet.
Kneveltrens is heel fijn omdat ze dan ook een duwtje krijgen.

Je kunt verder nog proberen om gewoon een halster eronder of over te doen met teugels eraan, zodat je ook op de neus rijdt. Ik doe dit standaard met groene en verpeste paarden omdat ze dan niet bang hoeven te zijn voor het bit, je trekt er nooit te veel aan, alles gaat in combinatie met de neus, dus duidelijker en dan steeds minder op de neus en meer op het bit gaan rijden.

Verder voldoende vaak de hals laten trekken en over de manenkam strijken (waarbij je 1 teugel viert) en voor voldoende afwisseling zorgen met stap reprises, zodat er geen verveling of spierpijn toeslaat.
Met de stap reprises ertussen verdeel je het werk ook meer in overzichtelijke hapklare brokjes en dat kan enorm helpen bij paarden die onrustig worden met hun hoofd.
Het zit namelijk niet altijd in het bit....
Sterker nog, een te strak zadel kan ook gewoon zorgen voor een paard dat slecht te sturen is, geloof het of niet.De schouders worden dan teveel belemmerd. Moet dus ook atijd even uitgesloten worden.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 18:23

Dankjulliewel voor de tips!
Veel stappen en halsstrekken doe ik inderdaad al. Probeer inmiddels ook een klein beetje schouder voor te vragen en een beginnetje met wijken om reactie te krijgen op de hulpen en haar bewustwording van de plaatsing van de benen.

Zadel past voor zo ver ik weet en zie ook prima.

Dus ik zou het beste even moeten kijken naar een ongebroken kneveltrens?
Vond dat ook nog een goede optie. Hoor daar ook nog wel goede verhalen over :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:35

Ja, zeker het proberen waard!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 18:48

Afbeelding

Zoiets als dit dus? Ik ben nog even aan het zoeken naar eentje met een koperen (etc) mondstuk voor een leuke prijs :+

Zippor4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:08

Trust bitje? Ik ben er echt tevreden over. Rijdt ook bitloos maar zocht ook een vriendelijk bit voor de paarden die de neus juist niet prettig vinden bijvoorbeeld en kwam na lang onderzoek en uitproberen uit op ongebroken bitten. Ik ben sowiezo niet meer van het ijzer dus kwam uit op Trust bitten en ben echt tevreden! Je hebt natuurlijk ook goedkopere soorten. Die met die knobbels, het appelbit, lijkt me juist niet fijn voor een paard. De laatste die je stuurde dan weer wel. Daarbij kan je ook eens proberen met tongboog, die werkt anders in en sommige paarden vinden dat juist weer fijner. Ik heb 2 ongebroken Trust bitten waarvan 1 met tongboog.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 19:12

Hmm trust vind ik echt te prijzig. Het is niet mijn eigen paard namelijk. Ik investeer graag, maar dan op andere manieren.

Daarnaast studeer ik nog en kan ik niet even 100+ euro kwijt :(

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:14

Ik hen een trust flexi soft bustrens en daar loopt ze heel fijn op! Ff op marktplaats snorren

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:17

Odetje92 schreef:
Je kan nog een simpele enkel gebroken bit kiezen, is minder rommelig dan een dubbel gebroken bit.
Verder denk ik inderdaad dat het eerder een balans kwestie is dan het bit zelf. Lekker verder trainen en misschien nog eens het lichaam na laten kijken door bijv een fysio

Dit las ik ook overal, dus durfde het eerst niet aan, maar mijn jonkie zweert bij een dik enkelgebroken bit. Anatomisch niet correct, want te dik. Maar ze vindt dit zo veel fijner dan de duurste trust, sprenger en myler bitten. Ze neemt het bit fijn aan en is veel minder gespannen met het rijden. Dubbel gebroken bitten en dunnere bitten vindt ze heel spannend en probeert te echt mijn hand te ontwijken. Hier durft te echt contact te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:22

Mijn 5 jarig paardje is ook nog super groen. Rijd em met een enkel gebroken argentaan bustrens. Had eerst een rvs, die te groot en te dik was. Ging maar niet geweldig. Met sweet iron ging het beter. Nu gaat het eigenlijk super. Heb het idee dat hij het bit wel beter accepteer en aanneemt.

Zippor4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:27

Sterre98 schreef:
Hmm trust vind ik echt te prijzig. Het is niet mijn eigen paard namelijk. Ik investeer graag, maar dan op andere manieren.

Daarnaast studeer ik nog en kan ik niet even 100+ euro kwijt :(

Begrijp ik. Zie ze best vaak tweedehands te koop maar alsnog best prijzig. Je hebt ook goedkopere versies van kunststof die heb ik alleen nog niet uitgeprobeerd.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 19:35

Ik denk dat ik dat br kneveltrensje ga bestellen :)

Edit: weten jullie waar je VVV bonnen kan uitgeven? Divoza en ej verkopen de bitten helaas

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:43

Sterre98 schreef:
Bitten die ik geprobeerd heb:

Ongebroken water trens appel
https://www.ruiterhart.nl/onderlegtrens ... elbit.html
Deze ging opzich oke

Dubbelgebroken bustrens met ovaal tussenstuk
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... UgQAvD_BwE
Deze ging ook opzich oke

Dubbelgebroken bustrens plat tussenstuk
https://www.agradi.nl/harrys-horse-wate ... ywQAvD_BwE
Deze laten we maar in de kast hangen :+

Dit bit leek me vrij interessant om eens te gaan proberen:
https://www.agradi.nl/harrys-horse-bust ... 7YQAvD_BwE

Ik ben benieuwd wat jullie bedenken.
Blijf wel een beetje lief in de prijscategorie, trust en myler zijn misschien een optie als ik de bitfitter laat komen na het veulen ;)

Waarom niet een gewoon enkelgebroken bit? Ik zou voor een groen paard niet zo snel kiezen voor dubbelgebroken (minder stabiele ligging). Zou wel voor een bus of D trens kiezen (ook wat stabieler).
Let erop dat de enkelgebroken trens een anatomisch gevormd mondstuk heeft. Dit heeft niet zo snel de neiging om te scharen. Dat soort bitten zijn al prima te vinden in een goedkopere prijsklasse bv Harry's Horse. Wel vind ik eigenlijk dat je qua bitten niet zou moeten bezuinigen op de kwaliteit. Soms vind je ook goede 2e handsjes in de goede maat op internet.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 19:48

We hadden op stal alleen dubbelgebroken en appelbitje liggen die haar passen.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gek ben van enkelgebroken..

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:56

Sterre98 schreef:
We hadden op stal alleen dubbelgebroken en appelbitje liggen die haar passen.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gek ben van enkelgebroken..

Hoezo niet? Enkelgebroken doet hetzelfde als dubbelgebroken alleen werkt enkel gebroken meer op de lagen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:53

En dubbelgebroken was ook geen succes bij dat paard. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het beter zal gaan met enkel gebroken... Zeker niet in een gevoelige mond.Dan kun je beter een bit hebben dat de druk verdeeld en dus ongebroken is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:56

Met een jong en groen paard zou ik mij nog helemaal niet druk gaan maken over de aanleuning. Die wordt vanzelf stabieler als ze sterker worden

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:18

Sterre98 schreef:
[ [url=m/w4ELtq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets als dit dus? Ik ben nog even aan het zoeken naar eentje met een koperen (etc) mondstuk voor een leuke prijs :+

18mm moet wel in de mond passen, best dik?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 21:26

Dubbel gebroken ging deels goed, maar ben benieuwd of t anders kan.

Denk dat stabiliteit het sleutelwoord is. Vandaar dat ik neig naar ongebroken.

Ik hoorde dat een enkel gebroken bitje nooit precies in het midden gebroken is waardoor het bit ongelijk kan zijn.
Zou denk ik ook wel naar het lichaam toe kunnen gaan? Dat t lichaam misschien schever wordt?
Daarom wil ik liever geen enkelgebroken..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:31

Ik heb ook ooit een zoektocht gehad voor mijn jonge paard en kwam er toen achter hoe dik bitten eigenlijk zijn, en hoe weinig ruimte sommige paarden hebben in hun mond om die dikte kwijt te kunnen. Bij mijn dier bleek dat het euvel.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een Myler level 1. Dat zijn dunne bitten en ze hebben geen notenkraker effect, liggen heel stabiel. Mijn paard loopt er nog steeds heel fijn mee.
Nieuw zijn ze prijzig, maar veel verschillende bitten moeten uitproberen kan ook prijzig zijn. Ik kon ooit een Myler bitje twee weken uittesten, was ook erg fijn. Mijn level 1 heb ik voor drie tientjes tweedehands gekocht.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:19

Wat heeft ze voor mond? Hoe is haar mond gebouwd. Belangrijk is dat het bit haar past. Je kan er wel van alles in hangen maar als het niet past bij haar type mond kom je niet verder natuurlijk :+

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 22:25

Afbeelding

Ik heb niet het idee dat ze een heel smal mondje heeft, ik kan van t weekend wel even voelen :)

Bitmaat is iig 13.5, de tandarts heeft verder niks bijzonders gezegd, dus ik denk dat ze een normale mond heeft?
Paard is trouwens Gelders, rond de 168?