Verschillende soorten optomingen, werking en ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Verschillende soorten optomingen, werking en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:17

Hey bokkers,

er zijn inmiddels 1001 verschillende hoofdstellen, bitten, etc. Het lijkt mij erg interessant om in dit topic een soort reviews te schrijven in context waarbij men paarden neemt die men kent voor en na de nieuwe optoming, de voorgaande optoming omschrijft en de ervaring en beoogd doel met de nieuwe optoming en wat de ervaring hiermee was.

Elk paard is anders, de één loopt beter op een watertrensje terwijl de ander beter bitloos kan. Weer een ander kiest voor een hackamore of liever iets met een gekruiste kinriem of een neckrope en ga zo maar door.

Probeer de post als volgt samen te stellen zodat iemand die op zoek is naar specifieke ervaringen snel kan vinden waar ze naar op zoek zijn:

-------------------------------------
- Review: *naam optoming*
- Oude optoming: *naam optoming*
- Discipline en nivo
- Ras
- Leeftijd

Verhaaltje met ervaringen.
-------------------------------------

Discussies zijn prima zolang ze inhoudelijk zijn. Sterke meningen over bepaalde optomingen zijn een eigen topic waard al is een simpel statement erg waardevol in dit topic. Laat de discussies dus niet te hoog oplopen, maar start daar een ander topic voor.

Ik ben erg benieuwd!

troi

Re: Verschillende soorten optomingen, werking en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:31

Alle optomingen? Dus ook voor mennen/ western etc?

Avalanche

Re: Verschillende soorten optomingen, werking en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:52

Review: Sprenger sensogan mullen bit
Oude optoming: dubbelgebroken watertrens van...... Harry's Horse geloof ik.
Discipline: dressuur. Niveau: geen idee, ik ben niet geinteresseerd in wedstrijden
Ras: Engels Volbloed
Leeftijd: 16

Mijn paard had de neiging haar tong over het bit te gooien, schuimde extreem, en was niet fijn in de hand. Bij experiment overgegaan op een Sprenger mullen bit, wat ze gelijk fijn aanpakte, en door de tongboog gaat de tong er niet over. Ze lijkt vooral wel te reageren op het feit dat het veel stiller ligt in haar mond. Het bit is ook minder dik, en daardoor is de pasvorm veel beter.