Hoe manen paard beschermen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Hoe manen paard beschermen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 12:57

Hoi allemaal!

Mijn paard is geschoren en heeft dus een deken op, met hals.. hij heeft de bucas recuptex op met die hals, maar als ik zijn winterdekens daar over heen doe met hals dan zakt de hals van de recuptex helemaal af.. misschien moet ik hem dus 1 hals op doen ipv 2..
Maar hij heeft een korte sportcoupe en zijn manen vallen allemaal uit :(
Wat doen jullie hier aan? Misschien zo'n sleezy eronder? Iemand tips?

Lante

Re: Hoe manen paard beschermen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:02

Afzakhals er sowieso tussen uit halen en de manen goed glad houden met cowboy magic oid.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 13:03

Lante schreef:
Afzakhals er sowieso tussen uit halen en de manen goed glad houden met cowboy magic oid.

Oké bedankt! Ik lees ook dat veel mensen een hals onzin vinden en dat ze zich prima warm kunnen houden zonder hals of ze nou geschoren zijn of niet.. ik twijfel hier over want mijn paard is al wat ouder

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:09

2 halzen is inderdaad een recept voor verstikking. Ik zou dus inderdaad de afzakkende hals uitlaten. Hier krijgen de geschoren paarden een hals op wanneer ze naar buiten gaan. In de stal (goed geïsoleerde binnenstal) gaat die uit. Ongeschoren paarden onder dek krijgen geen hals op.
Ik zou niet luisteren naar "veel mensen". Je kan niet de vacht van een paard wegnemen en dan geen bescherming in de plaats aanbieden omdat ze zich heus wel warm kunnen houden. Zo werkt het niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:54

Ik ben ook bang dat de manen verstikken onder die halsdekens...
Ik doe binnen de halzen af en buiten alleen met koud en/of nat weer op en heb nooit problemen met manen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:10

Heb hier bij alle 7 met sportcoupé, zowel dik als zeer dun nooit gedoe gehad met verstikkende manen onder dekens.
Gebruik wel alleen horseware dekens, dus niet de goedkope types en zowel los als vaste hals gaat prima.
Maar 2 over elkaar zou ik niet doen.
Ook zorgen dat ze niet te strak zitten zodat het wel wat lucht krijgt.

Dus zou recuptex eronder weg halen en alleen opdoen bijv op stal of voor trainen oid en de manen eventueel glad houden met anti klit of een serum bijv.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:39

Ik heb ook alleen bucas en horseware dekens inderdaad.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:57

Dit is wat de show mensen hier gebruiken om de manen heel en netjes te houden. En daar gaan dan rustig nog 3 dekens overheen.

Afbeelding