SOS Springzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrtheke1995

SOS Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 11:06

Hoihoi

Mijn zadel begint zijn beste tijd gehad te hebben en is ook niet gekocht op het paard dat we sinds 3 jaar hebben. Dus het is al eens gevallen dat we binnenkort misschien eens voor een springzadel gaan kijken :o
Maar begin maar eens te zoeken met zovele merken, modellen en prijscategorieën! Het moet niet echt per se low-budget zijn, ik ben vooral op zoek naar een zadel met goede prijs-kwaliteit. (Natuurlijk niet overdreven duur :p ).
Sinds een jaar ga ik vaak op wedstrijd in het weekend. Door de week rijd ik zo’n 3a4 keer in het totaal. Momenteel heb ik een zadel van LJ-leathers en daar ben ik best wel tevreden over. Maar ik heb in heel mijn leven maar op 2 zadels gereden, dus :D (waarvan 1 ponyzadel Hahah)

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen! Van welk merk en/of model ben jij supertevreden? Welk merk raad je absoluut niet aan?
Alvast heel erg bedankt!

fjordnina

Re: SOS Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:46

Ik mis in je verhaal informatie over de pasvorm. Dat is de eerste prioriteit die je zou moeten hebben bij het uitzoeken van een nieuw zadel.

Wat voor bouw heeft je paard? Dan kan er gerichter advies gegeven worden over merken die mogelijk passend zouden kunnen zijn.

Myrtheke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 19:16

Hier vind je een foto van de merrie :) Afbeelding

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:34

Wat is je budget? Dat maakt toch ook een hoop uit, er zijn zoveel merken en wensen.. Is een zadelmaker met veel modellen langs laten komen geen optie?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:45

Als je een idee hebt van budget dan weet je ongeveer wel of je in nieuw of 2ehands uitkomt.
In beide gevallen zoek een goede zadelmaker die verschillende merken heeft. Zo kan je kijken/voelen wat voor jouw en je paard beide het beste voegt.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:17

Ik heb lang met plezier op een simpele wintec gesprongen, en heb voor mijn huidige paard een BR springzadel waar ik echt heel erg blij mee ben.
In alle zadelcategorieën heb je zadels (nieuw) van €600 tot €5000, en waar je op uitkomt hangt heel erg van wat jij wilt, wat jou maar vooral je paard past, en hoe veel bling je wilt.
Aangezien je nog niet zo veel verschillende zadels hebt ervaren zou ik inderdaad eens lekker een middagje gaan 'zitten' :D kijken wat voor jou echt lekker zit, een zadelmaker kan dan vast wel iets vinden dat voor jou én je paard goed zit!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:39

Ik heb net een nieuwe ikonic gekocht bij countrymill. Die is helemaal aanpasbaar. Kopijzer kan gewisseld worden, kussens ook. En niet schrikbarend duur (1800 +-) als je bedenkt dat je ook op andere paarden dit zadel kan laten aanpassen. Hij zit ook heel lekker

Myrtheke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 00:03

Budget ben ik nog niet helemaal precies uit, aangezien ik ook niet weet wat je voor een ‘fatsoenlijk’ zadel betaald. Ik wou eerst polsen naar ervaringen van anderen, kijken wat in het algemeen goede zadels zouden zijn, waar de meeste mensen tevreden van zijn. Zowel qua rijden als qua duurzaamheid enzovoort.
Als het dan te duur uitvalt naar mijn zin, kan ik nog altijd naar een tweedehands zadel op zoek voor een mooie prijs.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:08

Het is echt enorm afhankelijk van je paard en jezelf wat een goed en fijn zadel is. Duurzaamheid is ook zo ongeveer het enige punt waarop je meningen van andere kunt vragen.
De ene ruiter houdt van een diepere zit, de ander van een vlakkere. De ene wil veel wrong, de ander niet. De een zit heerlijk op merk X, de ander vindt het afschuwelijk. Daarbij kan je een zadel op het ene paard heerlijk vinden zitten, terwijl hetzelfde zadel op een ander paard voor geen meter zit.

De enige manier op te weten wat bij jou en je paard past, is uitproberen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:16

Myrtheke1995 schreef:
Budget ben ik nog niet helemaal precies uit, aangezien ik ook niet weet wat je voor een ‘fatsoenlijk’ zadel betaald. Ik wou eerst polsen naar ervaringen van anderen, kijken wat in het algemeen goede zadels zouden zijn, waar de meeste mensen tevreden van zijn. Zowel qua rijden als qua duurzaamheid enzovoort.
Als het dan te duur uitvalt naar mijn zin, kan ik nog altijd naar een tweedehands zadel op zoek voor een mooie prijs.

Ik ben zelf helemaal gek van thorowgood, mits dat de pasvorm natuurlijk goed is voor mijn paard.
Gewoon aanpasbaar, verwisselbare kopijzer.
Ik zit er zelf als een huis in.
Gek genoeg heb ik dit ook met wintec 2000. Maar ook met een stubben.
Wintec en thorowgood is nieuw 500-600 euro, tweedehands begint het vanaf 250 euro.

Merken als kieffer, rosnner komen hier er niet in, daar kan ik niet op zitten. Terwijl die toch echt anders geprijsd zijn nieuw.

Dus prijs zegt weinig over wat je zelf prettig vind of wat goed op een paard ligt.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:18

Ik vind Stubben een heel fijn merk! Maar die zijn wel weer totaal anders dan Ikonic etc.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:39

Precies, Bowo, ik had het niet beter kunnen zeggen.
Duurzaamheid hangt ook heel erg af van hoe netjes je je zadel verzorgt. Mijn wintec (die door niet-aanpasbare kussens niet op mijn huidige paard past) gaat al eeuwen mee en blijft netjes met af en toe een vochtig doekje eroverheen. Mijn (leren) br heeft een loslatende bovenlaag, maar ik weet dus niet hoe goed de vorige eigenaar voor dit zadel zorgde. Ik heb een hoofdstel dat samengesteld is uit 2 hoofdstellen. Het deel dat altijd van mij is geweest heb ik zeker in het begin super goed verzorgd en daar zie je de leeftijd echt niet aan af, hooguit dat de stiksels van de teugels loslaten. Het deel dat van een ander hoofdstel komt is niet zo netjes, op meerdere plekken aan het barsten etc. (dit voorbeeld dient als voorbeeld van duurzaamheid heb je ook deels zelf in de hand.)

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:29

Voor de betaalbaardere maar prima opties kan je kijken naar Thorowgood, kent en masters, wintec, tekna.. Wil je een stapje hoger gaan is Kentaur of Ikonic leuk betaalbaar, en nog een stapje verder ga je al snel naar maatwerk toe en wordt de keuze weer erg groot.

Ik denk dat je voor jezelf echt even ook op een rijtje moet zetten waar je je comfortabel bij voelt kwa uitgave, wat je wilt van het zadel en kijken voor een zadelmaker om het uit te proberen en te passen zodat jij en je paard er gelukkig van worden ;)

Myrtheke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 22:47

Update!

Ondertussen de trotse eigenaar van een Antares zadel! :D