Afstellen kaakgekruist hoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Afstellen kaakgekruist hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 15:10

Omdat ik een poosje niet met bit mag rijden ivm mondproblemen paard
Heb ik een bitloos hoofdstel gekocht, een kaakgekruiste
Na een paar keer gereden te hebben beginnen we er aan te wennen en loopt ze er prima op
Alleen heb ik dat ik mijn linkerteugel 5cm korter moet pakken dan mn rechter om mn paard recht te rijden en links trekt de neusriem ook omhoog en komt het bakstuk bol te staan. Hoofdstel staat aan beide kanten hetzelfde afgesteld
Is er misschien iets wat ik fout doe. Heb de neusriem al wat losser gedaan zodat hij makkelijk 'terugzakt' naar de orginele positie.
Met bit heb ik het overigens niet dat ik links korter moet pakken dan rechts..
Met rijden merk ik er niet zoveel van (ja als de neusriem echt te hoog komt krijg ik spanning), maar verder heb ik een lekker ontspannen paard :)
5 januari hebben we wedstrijd en wil dan wel dat het er netjes uitziet en niet met zo'n gekke bobbel in mn bakstuk, rechts is het een heel klein beetje

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:32

ik had bij mijn bitloos hoofdstel, zelf gemaakt van een sidepull, gewoon wel een kinriem.
als die losjes zit kan de neusriem niet echt omhoog kruipen.

Afbeelding

nessinator

Re: Afstellen kaakgekruist hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:44

Ik heb geen kaakgekruist hoofdstel, maar ik merk dat mijn sidepull scheeftrekt als mijn frontriem niet netjes recht zit. Misschien kan je daar ook eens naar kijken?

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:10

corientjuhh schreef:
Alleen heb ik dat ik mijn linkerteugel 5cm korter moet pakken dan mn rechter om mn paard recht te rijden

Dat is natuurlijk niet recht rijden, maar scheef trekken.

Je zegt dat het bij rijden met bit niet nodig is. Daaruit maak ik op, dat je je paard weldegelijk netjes recht gereden hebt. Dan lijkt mij dit gewoon een kwestie van wennen, voor jullie allebei. Hou de teugels gewoon gelijk. Als hij gecorrigeerd moet worden, kan dat met je zit. Door hem "recht" te trekken, maak je je paardje alleen maar schever.

Heb je iemand die jou helpt met de training? Een oog vanaf de grond kan nogal eens goed helpen. Of eens iemand een rondje laten rijden met hem die kundig is in het dressuurmatig rijden zonder bit. Twee zien/voelen er altijd meer dan een.

O, en de neusriem losser doen zal niet werken. Dat heeft een negatieve invloed op de werking van het hoofdstel.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 17:11

Tnx voor de tips etc
Zal er naar kijken
Ik heb iemand die mij les geeft, zal haar ook eens goed laten kijken :)
Weet zo verder niemand in mijn omgeving die ervaring heeft met bitloos rijden, dus als iemand omgeving Smilde zin heeft mij te helpen :)
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 26-12-19 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:20

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 17:28

Ik heb 1 van imperial riding. Iemand bood m voor zeer weinig aan dus heb die gekocht :)
Zal vanavond even proberen foto te plaatsen