U vormig kopijzer los te koop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L1nda_91

U vormig kopijzer los te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 01:07

Ik ben op zoek naar een zadel zoals de Wintec, alleen dan met een u vormig kopijzer, waarvan je dus ook de kopijzers kan wisselen. Bestaan die?

Het is voor jonge rondgeribte pony die dus nog gaat veranderen in zijn lichaam en ook wat schommelt in gewicht gedurende de zomer/winter.

Huidige zadelmaker had niets liggen met u vorm. En als ik toch op zoek ga naar een andere, vroeg ik me af of dit mogelijk is.

wortel115

Re: U vormig kopijzer los te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 04:49

Er zijn meerdere merken met een wisselbaar kopijzer. Behalve Wintec zijn er bv ook Thorowgood, Bates, Kent & Masters en zo nog wel een paar. Hoewel dat geen 100% garantie is dat zo een zadel daadwerkelijk past.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:08

Als je open staat voor boomloos, Startrekk heeft ook een zadel met een U-vormig kopijzer.
Als je een paard met een vrij korte rug hebt gaat dit waarschijnlijk niet passen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:29

Wow en Startrekk dressuur icelandic hebben die. Alle 'gewone' merken zoals thorowgood, wintec en tekna zijn v vormig.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 00:40

Hmm helaas toch een heel andere prijsklasse..

Het gaat niet om mijn eigen pony, maar de pony van een stalgenootje.

Haar ouders zitten zelf niet in de paarden en vinden alles vrij snel goed. Dus ik zoek wel echt een goedkopere maar goede oplossing.

Het is zeker niet mogelijk om een U kopijzer in een zadel die gemaakt is voor v kopijzers te stoppen?
Dat de kwaliteit van het zadel achteruit gaat is geen punt, daar zit al een hap in van de pony. Het gaat er om dat de pony er geen last van heeft.

Hebben jullie anders goedkopere ideeën voor boomloos? Hij heeft nu het witte kopijzer, deze valt er aan de onderkant mooi omheen. Alleen op de schoft drukt hij. Hij heeft een iets holle rug, de boomloze zadels die we hebben geprobeerd zijn allemaal te recht.

Oh en voordat het een reltopic wordt, we kijken zelf naar oplossingen en uiteindelijk komt er een zadelmaker bij voor een check!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:07

Je kunt inderdaad geen u vorm in een goedkoop v vorm merk stoppen zonder risico dat de boel kapot gaat, dat luistert vrij nauw qua positie van de schroefbussen en je brengt veel te veel spanning op een boom die niet voor die vorm gemaakt is. Welke boomloze zadels heb je geprobeerd en hoe? Van boomloos is juist het makkelijke dat je dmv inlages in het dekje het aan de rug aan kan passen, en het zadel zelf heeft veel meer aanpassend vermogen. Je hebt dus veel meer mogelijkheden dan bij een rigide boomzadel.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:10

Wintec heeft ook de Wide versie en die heeft een u-vorming kopijzer. Maar je kan niet zomaar kopijzers van andere merken in een zadel doen, dat past meestal net niet en als je het er dan toch in propt kan dat grote gevolgen hebben. Helaas heeft elk merk weer andere maten.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:15

melrovers schreef:
Wintec heeft ook de Wide versie en die heeft een u-vorming kopijzer. Maar je kan niet zomaar kopijzers van andere merken in een zadel doen, dat past meestal net niet en als je het er dan toch in propt kan dat grote gevolgen hebben. Helaas heeft elk merk weer andere maten.

Dit is toch gewoon een hele brede V? Of is er tegenwoordig iets nieuwers op de markt dan dit?
Afbeelding

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:35

Dit is toch gewoon een hele brede V? Of is er tegenwoordig iets nieuwers op de markt dan dit?
Afbeelding[/quote]

Hmm ja zie het nu ook, ik had uitleg gekregen van een collega en die zei dat de wide versie een U was, duidelijk niet dus. Excuses hiervoor, ik had het niet nagekeken.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 00:01

dianaw33 schreef:
Je kunt inderdaad geen u vorm in een goedkoop v vorm merk stoppen zonder risico dat de boel kapot gaat, dat luistert vrij nauw qua positie van de schroefbussen en je brengt veel te veel spanning op een boom die niet voor die vorm gemaakt is. Welke boomloze zadels heb je geprobeerd en hoe? Van boomloos is juist het makkelijke dat je dmv inlages in het dekje het aan de rug aan kan passen, en het zadel zelf heeft veel meer aanpassend vermogen. Je hebt dus veel meer mogelijkheden dan bij een rigide boomzadel.

Weet van meerdere mensen dat ze kopijzers van een merk in een ander soort merk zadel doen. En dat gaat al jaren goed. Maar dat gaat dus wel allemaal om kopijzers met een v vorm en dito zadel. Vandaar mijn vraag.

Ik heb geen idee welke boomloze zadels dat waren. Ze mochten een 6 tal zadels lenen om te passen van iemand, waarvan 2 boomloos. Zat nog geen dekje met inlages bij, maar vond het toen echt niet mooi liggen. Zadels waren 2e hands en dus al 'ingereden'. Had niet het idee dat die zich mooi zou aanpassen en de drukverdeling goed zou zijn. Waren ook goedkopere boomloze zadels.