ConCord longeerlijn ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

ConCord longeerlijn ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 22:58

Hi allemaal,

Ik kan er maar weinig over vinden op een paar reacties na hier op bokt.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de ConCord longeerlijn (dus niet de leader!) Ik heb deze in een opwelling gekocht maar durf hem niet te gebruiken. Ben bang dat het tegenvalt :+

Op google is eigenlijk niks van ervaringen te vinden en na wat gezoek op Facebook zag ik dat de meeste mensen het daar een half marteltuig vonden. Want het trekt paard in de krul...

Ik heb een nerveus paard die veel spanning in de rug krijgt. Wordt regelmatig gemasseerd en behandeld door een osteo en probeer op het moment zijn rugspieren weer terug te krijgen.. Dit verloopt echter stroef omdat hij zo nerveus is en steeds zijn rug opspant en met rijden ook niet makkelijk ontspannen te rijden is. Dit leek me een goede toevoeging aan zijn trainingsschema.. of het daadwerkelijk zo is, geen idee :+

Dus wat zijn jullie ervaringen? Alvast bedankt!

DromenLies

Re: ConCord longeerlijn ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:00

Ik gebruik de concorde met longeren en ben er heel tevreden over. Ik kan mooi inwerken waardoor mijn paars zn bovenlijn echt mooi gaat gebruiken. Wat mij betreft een aanrader.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:24

Ik ben hier ook nieuwsgierig naar, ik volg even!

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 01:05

Moest het jou tegenvallen , wil ik hem wel overnemen. Kan ik het ook eens testen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:08

Ik volg, ik ben eigenlijk tegen hulpteugels.
Maar hier ook paard dat af en toe wel wat hulp kan gebruiken in zoeken, en behouden, van ontspanning...
Heb ook wel die longeerhulp van touw gebeuikt maar bij elke drafpas “ snokt” dat nogal.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 12:47

Ik gebruikte tot nu toe ook de longeerhulp maar daar loopt hij heel onrustig op omdat die inderdaad niet stil hangt en dus steeds aan het bit snokt.

Ik vind het zo raar dat er zo weinig te vinden is over de ConCord. Ook hier erg weinig reacties :? Dat ding bestaat toch al een aantal jaar?

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:51

Ik heb het enkele jaren geleden veel gebruikt. Fijne ervan vond ik dat ik zelf de druk ook los kon laten etc.
Maar per paard verschilt t wel zeer, mn ene paard liep er fantastisch mee en de ander had wat meer baat bij een andere longeerhulp (volgens instructrice).

Mocht iemand interesse hebben ik heb er nog een die weg mag, doordat ik alleen nog met lange lijnen longeer :Y)

Edit: les ermee nemen heeft bij mij wel veel geholpen, dus dat zou ik dan ook echt aanraden!
Laatst bijgewerkt door xSelina op 16-12-19 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:52

Ik vind het echt een onding! Het idee is wel fijn, maar je moet er heel erg kundig mee omgaan wilde paard echt van achteruit blijven lopen.. ik zou investeren in goede longeerlessenieuws (goed longeren in net zo moeilijk als goed rijden).. maar dat is mijn mening :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:54

Anoniem schreef:
Ik volg, ik ben eigenlijk tegen hulpteugels.
Maar hier ook paard dat af en toe wel wat hulp kan gebruiken in zoeken, en behouden, van ontspanning...
Heb ook wel die longeerhulp van touw gebeuikt maar bij elke drafpas “ snokt” dat nogal.

Ook mijn ervaring, vooral bij paarden die ruim lopen wordt de longeerhulp veel naar links en rechts getrokken en dus ook in de mond van het paard.
Ze kunnen dan niet ontspannen op het bit lopen maar gaan er achter lopen (wat er goed uit aan de buitenkant, maar wat niet de bedoeling is).

Mijn merrie pikte het niet en ging er vol tegen in lopen en werd juist heel onrustig met haar hoofd.
Toen ook niet meer gebruikt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:34

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 13:56

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:17

Nooit mee gewerkt maar longeren vind ik een passoatuig geweldig kost effe gepriegel met afstellen maar da na fijn voor ons wel heb ik monteer mijn aan halster.
En passoa aan het bit

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:24

Ik heb mijn vorige bijrijpaard er wel eens mee gelongeeerd. Of ze er nu echt beter van ging lopen weet ik niet meer, maar toen ik er eenmaal handig mee was vond ik het fijn werken, vooral doordat je makkelijk de lengte kunt aanpassen zonder je paard stil te moeten zetten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:11

Ik zou zelf eerder denken aan een dubbele longe, als je met 2 teugels werkt met de concord-lead kan je dat net zo "makkelijk" met een dubbele longe, en dan kan je ook nog zonder problemen van hand veranderen(of naja, nadat je paard er aan gewend is)
Voor het ontspannen over de rug laten lopen vind ik de dubbele longe hét "hulpmiddel"

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 22:40

siskeh schreef:
Ik zou zelf eerder denken aan een dubbele longe, als je met 2 teugels werkt met de concord-lead kan je dat net zo "makkelijk" met een dubbele longe, en dan kan je ook nog zonder problemen van hand veranderen(of naja, nadat je paard er aan gewend is)
Voor het ontspannen over de rug laten lopen vind ik de dubbele longe hét "hulpmiddel"

Dat kan ik dus helaas niet.. en er is niemand in mijn omgeving die mij dit kan leren, of toch niemand die ik bekwaam genoeg vind :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:35

Ik vond hem onprettig werken. Mijn paard zakt vrij makkelijk en loopt ruim, ik hield elke keer mn hart vast dat hij er niet in zou stappen. Ook vond ik het te fors inwerken. Ik kon niet werken naar eerst ontspanning en dan aanspanning. Dus ik heb hem vrij snel weer verkocht.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:43

Ik heb er dit jaar in juni voor het eerst mee gelongeerd, dit was tijdens een clinic van Mieke Verdonk. Mijn Connemara ging er echt wel beter van lopen. Ik heb er toen zelf ook een gekocht en merk bij mijn andere pony ook verschil. Het is wel een gedoe om het ding aan te krijgen in het begin, het lijkt ingewikkeld maar valt wel mee.
Met het longeren zelf is het belangrijk dat je je paard goed voorwaarts houdt en op let dat hij niet te veel naar beneden duikt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:11

Joliieeenn schreef:
siskeh schreef:

Dat kan ik dus helaas niet.. en er is niemand in mijn omgeving die mij dit kan leren, of toch niemand die ik bekwaam genoeg vind :')

Ah ja, Belgie is wat lastig, je zou kunnen kijken of er een freestyle instructeur is die in jouw omgeving zit, als je serieuze interesse heb wil ik ook op FB wel een oproepje doen in een besloten freestyle-instructeur-groep.

Als je het veilig kan opzetten en weet hoe je paard moet lopen kan je al snel heel veel met 'weinig' begeleiding.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:25

De concord longe werd mij destijds aangeraden door de fysio maar ik heb hem snel weer verkocht. Ik had een paard die graag het bit vastpakte en dan de andere kant oprende.
Als hij ontspande vond ik de concord onrustig, als hij stout was had ik te weinig te zeggen.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:42

Ik heb hem al een aantal jaar. Gebruik hem wel anders dan bedoeld, ik knoop nl niet dat touw om z'n lichaam omdat dát me druk lijkt geven op de doornuitsteeksels, dus klik die musketon aan het singelringetje van de longeersingel. Ben er wel tevreden over.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:46

Heb er vandaag voor de eerste keer mee gelongeerd. Het was even een dingetje om het fatsoendelijk om te krijgen en toen om het goed vast te houden :+

Ik vind het niet zo veilig die lijn die ook nog rond bungelt maaar mijn paard liep er wel fijn op. Als hij wilde kon hij zijn hoofd gewoon omhoog doen maar heeft hij weinig gedaan. Voordeel is wel dat ik al een voorwaarts paard heb dus ik hoef niet perse nog een zweep erbij vast te houden. Ben nog niet helemaal overtuigd maar wel al 10x beter dan die longeerhulp die elke stap een snok aan het bit geeft.

Ik merkte wel dat het vermoeiend was voor mijn paard. Doordat hij in de juiste houding moest lopen moest hij weer andere spieren gebruiken. Na 15 min begon het zwaar te worden dus dan ook langzaam afgerond. Ben dus niet ontevreden maar weet niet of ik nu elke keer naar dat ding ga grijpen als ik wil longeren :+

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:48

Joliieeenn schreef:
siskeh schreef:

Ah ja, Belgie is wat lastig, je zou kunnen kijken of er een freestyle instructeur is die in jouw omgeving zit, als je serieuze interesse heb wil ik ook op FB wel een oproepje doen in een besloten freestyle-instructeur-groep.

Als je het veilig kan opzetten en weet hoe je paard moet lopen kan je al snel heel veel met 'weinig' begeleiding.[/quote]

Inderdaad lastig hier.. de belgen zijn wat dat betreft nog wat uh ja .. vind het goede woord niet. Ben zelf overigens nederlandse en woon niet al te ver van Maastricht. Ik ga jouw voorstel even onthouden, wil het zeker ooit leren maar is me voor nu eventjes teveel hooi op mijn vork (opleiding,stage,huiswerk,huis,honden,paard,spring/dressuurlessen)..