Dressuurzadel voor groot paard met hele hoge schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mickeyan

Dressuurzadel voor groot paard met hele hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 13:21

Voor mijn paard ben ik zo langzaam aan op zoek naar een nieuw dressuurzadel. Er ligt nu een Kentaur op welke echt aan vervanging toe is.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer aangezien er zoveel verschillende merken/modellen zijn.
Mijn paard is 1.80m en heeft een hoge schoft en langgelijnd.

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren en mogelijke modellen aandragen, deze zal ik dan aan mijn zadelmaker voorleggen en hopelijk lukt het om dan een goed passend zadel te vinden.
Het mag tweedehands of nieuw zijn mijn budget is ongeveer € 850,-

Zelf ben ik op zoek naar een zadel wat voldoende steun biedt maar me niet in een bepaalde houding dwingt, en gezien mijn postuur maximaal 17.5 inch.

Anoniem

Re: Dressuurzadel voor groot paard met hele hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:29

Ik heb geen groot paard, maar wel een met een hoge schoft. Ik heb er een Kieffer 18 inch op liggen, vraag me niet welk model hahaha. Ik denk dat je beter een budget bij de zadelmaker kan liggen en bijv voorkeur voor soort zadel, veel wrong weinig wrong diepe zit etc.

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:35

Ik weet niet welke soort van kentaur je er nu op hebt liggen, maar ik heb een Kentaur Artemis (I of II weet ik zo even niet uit mijn hoofd). Mijn paard heeft ook een hoge schoft in combinatie met holle rug en deze lag erg goed op hem. Verder vond ik het voor mij qua zitting ook echt een fijn zadel, wel steun, maar geen gedwongen houding zoals je omschrijft.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:41

Ik had vroeger een paard met een zeer hoge schoft.
Prestige Modena past ideaal op paarden met een smalle hoge schoft.
Nieuw is dat wat duurder dan 850, maar 2de hands krijg je die daar wel voor.
Het zadel dwingt je niet echt in een houding, maar geeft wel wat steun en zit heerlijk.

Ik kan er helaas niet meer mee rijden, omdat het niet past op mijn huidige paard.
Erg zonde zadel zat heerlijk.....
Dus staat te koop, maar zou dan net op jou paard moeten passen.

Maar lig kun je altijd aan de zadelmaker vragen of die zo een zadel heeft.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:54

Heb een crown/ ideal suzannah voor mijn langgelijnde paard van 1.77 met ook hoge lang doorlopende schoft en rechte rug. Zit heerlijk, en ik heb hem met verstelbare wrongen dus je kan jezelf zo vrij of opgesloten laten zitten als je zelf wilt.
Tweedehands zijn ze volgens mij zo'n 900. Maar wel erg mooie kwaliteit leer dat erg zacht zit. Vergeleken met kentaur wel een groot verschil. Heb laatst eens op 2 verschillende kentaurs gezeten en dat is echt een harde plank vergeleken met mijn crown.

Mijn zadelmaker zei dat er inmiddels een zadel op de markt is van schutte dat perfect is voor dit soort paarden, maar is wel erg duur..

Mickeyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 18:28

Wow dat zijn al veel reacties dankjewel!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:43

Ik heb een Ainsley Vanguard Popular dressuurzadel voor mijn merrie van 1.75m met aardige schoft en grote schouder. Het zadel heeft een matig diepe zit (geen echte glijbaan) en weinig kniewrong, dus veel vrijheid.

De Passier Corona vind ik persoonlijk ook een zeer prettig zadel met een goede pasvorm en zit.

Een zadel met een teruggesneden kamer zal je waarschijnlijk voldoende ruimte rond de schoft geven.