Ervaring met Isabell Werth of IJslander zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veeerr

Ervaring met Isabell Werth of IJslander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 11:22

Hoi iedereen :)

Ik ben rustig aan het oriënteren voor een (dressuur)zadel. Het zal uiteindelijk gaan om een zadel met een wijde boom en (redelijk) korte kussens i.v.m. een korte rug.

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen met het Isabell Werth dressuurzadel.
Tevens heb ik in de wandelgangen gehoord dat een IJslander zadel misschien ook een 'oplossing' zou kunnen zijn. Iemand hier ervaringen mee?

Ik ben benieuwd!

Liefs,
Vera

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:31

Ik heb een wintec Isabell Werth gehad. Heel fijn zadel, maar het heeft zeker geen korte kussens.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:32

Ik heb sinds een paar weken een isabell werth. Paard loopt er ruimer onder en ik zit er zelf fijn in balans op. Ik zit zelf met 17,5" wel aan de max qua lengte voor dit paard.

Ijslanderzadels hebben we ook op haar gepast, en ook dat paste eigenlijk prima, maar zat qua prijs gewoon stukje hoger. Ik heb die van Karlslund (met en zonder boom) gepast.

Ijslanderzadels hebben wel een minder gedwongen zit, veel vlakker. Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar daardoor kun je zelf vaak in een kleinere zitmaat dan met een diepere zit.

dieseltje09

Re: Ervaring met Isabell Werth of IJslander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:43

Ook ik noem een kort zadel niet in een adem met een Wintec Isabell haha, Thorowgood is korter en Tekna nog veel meer!

Ijsland zadels zijn vaak wat vlakker in de zit(zeker in vergelijking met de wintec isabell) en dat kunnen sommige als minder prettig ervaren (ikzelf heb ze juist liever wat vlakker dan een diepe kuip zitting :j )
Maar dat is dan een kwestie van proberen!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:50

Als je paard een beetje schoft heeft past een ijslanderzadel al niet qua boomcurve, dan brugt het. Deze zadels hebben grotendeels een boom met weinig curve omdat een gemiddelde ijslander nu eenmaal niet of nauwelijks schoft heeft.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:02

Wintec is niet héél kort qua kussens, maar ook lang niet meer zo lang als ze vroeger waren gelukkig. Blijft uiteindelijk een kwestie van proberen, en als je een zadelpasser vindt die ook Tekna en Thorowgood doet (of hun iets duurdere zusjes Letek en K&M), is dat natuurlijk heel handig!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:04

Als je korte kussens zoekt zou je eerder bij Massimo of Sella kunnen kijken.
Massimo staat er om bekend(zeker met franse kussens)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:56

Ook ijslander zadels zijn Er in meer of mindere mate Met curve in de boom (genoeg ijslanders Met een schoft en zeker voldoende ijslanders Met een gewelfde rug )
Daarnaast zijn Er bij de moderne ijslanders zadels steeds meer diepere dit te krijgen
Maar! Het zal gaan extreem diepe dwingende of gesloten zit zijn idd

Winter isabell is geen kort zadel

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:20

Ik weet niet waar je woont ? Maar ik heb een zo goed als nieuw ledere prydi zadel met verwisselbare wrong te koop mag je evt best proberen als je een ijslander zadel op je paard wilt proberen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:32

Sonja_vR schreef:
Ook ijslander zadels zijn Er in meer of mindere mate Met curve in de boom (genoeg ijslanders Met een schoft en zeker voldoende ijslanders Met een gewelfde rug )
Daarnaast zijn Er bij de moderne ijslanders zadels steeds meer diepere dit te krijgen
Maar! Het zal gaan extreem diepe dwingende of gesloten zit zijn idd

Winter isabell is geen kort zadel

Off topic: zie in jouw profiel dat Edda van jou was, die is jaren van mijn stalgenoten geweest. Klein wereldje!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:52

Idd Klein wereldje :)
Edda <3 ik heb haar dochter nog (lijkt niet op haar moeder :') )

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:49

'Een ijslander zadel' is nogal een ruim begrip. Die zijn er namelijk in 1000 verschillende soorten en maten en bomen en materialen en pasvormen en zitvlakken en kussens etc.

Dat ijslanderzadels vlak en ongedwongen zijn is intussen nogal achterhaald. Die zadels van 20 jaar geleden ja, maar een modern ijslanderzadel kun je ook met veel wrong en een diepe zit krijgen. Mijn ijslander heeft een hoge schoft en een gewelfde rug, en ook daar ligt een passen ijslanderzadel op (van het merk PS) dus ook wat betreft de pasvorm is het allemaal niet zo zwart wit meer.

Wel zijn die zadels vaak gebouwd met veel schoudervrijheid en voor een wat kortere rug, met (tegenwoordig) het balanspunt van de ruiter in het midden en gericht op rijden met 'lange benen' (tov verlichte zit). Dus dat zou best bij je wensen aan kunnen sluiten. Pas alleen op met zadels die een relatief groot zitvlak hebben op korte kussen (zitmaat 17.5 op 17 inch kussens bijv). Redelijk hip in die wereld, maar ik zie er veel problemen van want vaak ontstaat daardoor puntbelasting aan de achterkant van de kussens.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:00

dianaw33 schreef:
Als je paard een beetje schoft heeft past een ijslanderzadel al niet qua boomcurve, dan brugt het. Deze zadels hebben grotendeels een boom met weinig curve omdat een gemiddelde ijslander nu eenmaal niet of nauwelijks schoft heeft.

Schoft en curve zijn 2 totaal verschillende dingen. Een paard kan een zeer rechte rug hebben, met een flinke schoft, en een gewelfde rug met weinig schoft. Friezen hebben dit vaak.

Verder hoort een zadel toch echt achter de schoft te liggen en niet erop, en maakt het voor de pasvorm absoluut uit of een paard wel of niet veel schoft heeft, maar een rechte rug is een rechte rug, met of zonder schoft.

jorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:39

Ik heb pas sinds kort een IJslander, kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van een IJslander zadel? We hebben er nu 1 die goed pas maar ik leer graag bij

Veeerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 12:02

Ik begrijp uit de reacties dat een Isabell Werth in principe niet een kort zadel is. Natuurlijk is het uiteindelijk een kwestie van uitproberen, maar ik vind het fijn om jullie reacties te lezen.

Welke zadels voor een rond geribde pony met een redelijk (lees: niet mega kort) korte rug lijken jullie het uitproberen waard? Iemand ervaring met bepaalde struggels enzovoort? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:39

Ik zou dan eens kijken wat mensen op Fjorden en Haflingers leggen :)

En verder zegt de inchmaat ook wel iets. Isabell Werth zadels komen in verschillende maten, maar zijn wel meer geschikt voor warmbloeden.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:01

Als je voor wintec/bates kijkt, de Dressage is korter dan de isabell ;)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:02

JC zadels zijn ook geschikt voor ronde korte paarden/pony's.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:11

Veeerr schreef:
Ik begrijp uit de reacties dat een Isabell Werth in principe niet een kort zadel is. Natuurlijk is het uiteindelijk een kwestie van uitproberen, maar ik vind het fijn om jullie reacties te lezen.

Welke zadels voor een rond geribde pony met een redelijk (lees: niet mega kort) korte rug lijken jullie het uitproberen waard? Iemand ervaring met bepaalde struggels enzovoort? :)

Wat voor inchmaat heb je nodig?

Wij hebben een Bates dressage op onze Fries met korte rug liggen, maar daar kon wel op zijn grootst een 17 inch op. Dat is hem ook geworden. Ik pas er ook prima in met maat 38 omdat de zit niet heel gedwongen is.