Sinds mijn overstap na endurance zit ik een beetje te tubben over wat verstandig is. Ik reed altijd gewoon met bit, maar ik kwam er achter dat ze tijdens het maken van ritten waarbij ik nauwelijks contact heb met de teugels mijn paard nog al loopt te klooien met het bit.
Ze is onrustig in haar hoofd wat voor mij ook weer zorgt voor wat irritatie, dit is niet de bedoeling want alles voor de ontspanning. Ik heb nog heel wat verschillende bitten meer geprobeerd maar dat maakte eigenlijk geen verschil. Mocht je je afvragen of haar tanden wel in orde zijn, ja daar mankeert niets aan.
Dus mijn besluit was dat ik de overstap ging maken naar bitloos. Dat ging eigenlijk heel erg goed, de onrust was verdwenen en de ritten werden automatisch ontspannender. Echter zegt iets in mijn hoofd dat ik bitloos toch onveilig en daardoor eng vind. Ik weet wel dat een paard in paniek hoe dan ook er vandoor gaat welke optoming je ook hebt. Maarja ik kan mij er niet overheen zetten en blijf elke keer toch angstig en dan met name voordat ik erop zit, eenmaal onderweg zie ik weer dat er niks aan de hand is en is alles weer goed. Maar elke keer die gedachten maken mij toch bang en vind ik dat ik verder moet kijken naar iets wat ook mij meer rust geeft.
Ik zat dus te denken aan een bloem hackamore, gewoon lekker bitloos maar toch iets achter de hand mocht er een keer een gevaarlijke situatie ontstaan. Paard blij dat ze geen bit in hoeft en ik blij omdat het mij een veilig gevoel geeft.
Maar nu hoor ik dus van heel veel mensen dat het totaal anders rijden is dan gewoon bitloos. In hoeverre klopt dat? En wat is er dan zo anders? Wat ik zelf al weet is dat je geen constante verbinding mag hebben, maar dat is bij ons ook niet aan de orde.
Graag krijg ik dus nog wat tips an adviesen van jullie.

Edit: wat bedoelen ze precies met een bloem hackamore kan omklappen? Ik ben best vindingrijk maar dit snap ik niet helemaal.