Met mijn jonge fjord, nu ruim 5 jaar spring ik zo af en toe en nu ben ik op een punt gekomen dat mijn huidige dressuur zadel me houding echt in de weg zit. Vandaar dat ik er over nadenk om een springzadel aan te schaffen. Maar dit is nog niet zo makkelijk...
Graag zou ik een (goedkoop) tweedehands zadel willen aan schaffen en deze uiteraard wel na laten kijken door een zadelmaker. Ik wil er niet te veel geld aan uitgeven omdat ik hoogstens 2x in de maand zal springen.
Op dit moment heb ik een kent en masters dressuurzadel op mijn fjord liggen met opgevulde kussen en een extra, extra wide kopijzer, de gele variant. De zadelmaker is een aantal weken geleden en heeft toen het kopijzer aangepast (dit was de kleur wit, extra wide volgens internet). Op de site van divoza staat dat wit: 34 cm is en geel: 35 cm
Mijn paard is dus wel heel breed, mijn zadelmaker was bang dat de gele variant ook niet goed zou passen maar gelukkig paste het. Ze is een fjord van het ouderwetse type en daarnaast ook erg groot, +/- 1.52. Zoals veel fjorden heeft ze ook een vrij korte rug dus daar moet ik ook rekening mee houden.
Ik zat er aan te denken om een kent en masters springzadel te kopen (of veelzijdigheid dat neigt naar spring) en dit aan te laten passen door de zadelmaker, dus zelfde kopijzer als wat ik nu in mijn dressuurzadel heb erin laten plaatsen. Geen idee of dit zo makkelijk is als dat het klinkt, vandaar dat ik dit topic open. mocht ik besluiten dit te doen zal ik eerst mijn zadelmaker raadplegen maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Ook ben ik benieuwd naar andere opties voor springzadels voor brede (en korte) paarden.
Prijs vind ik naast dat het goed past ook erg belangrijk, ik wil er niet te veel aan uitgeven, dan rij ik namelijk liever door met mijn dressuurzadel aangezien we toch op redelijk laag niveau zullen blijven springen.