Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met de uitrijdekens die echt achter het zadel zitten en die je bevestigt aan de singelstoten. Ik heb een monoblad zadel en ik frummel de voorkant van de uitrijdekens er altijd voor een beetje tussen maar dat blijft niet altijd helemaal fijn zitten.
Ik vraag me af of die korte vierkante uitrijdekens blijven liggen tijdens het rijden, gaan ze niet klapperen of schuiven? Welke merken zijn aanraders?
Ik maakte ze altijd zelf dus kan je vraag niet beantwoorden. Kocht oude wollen dekens bij de kringloop en daar haalde ik twee van die dekens uit. Meestal deden we ze ook af wanneer er warmgedraaid was en met uitstappen weer op.
Bucas en Kentucky heeft zulke dekens. Heb er zelf alleen geen ervaring mee.
Op_zoek
Geplaatst: 31-10-19 21:21
Interessante vraag, Nouvel! Ik heb laatst in een oud topic een vergelijkbare vraag gesteld, maar tot nu toe nog geen reactie gehad. Ik kan je helaas niet helpen aan ervaringen, maar wat ik bij de vierkante uitrijdekens die ik online heb gevonden, denk te zien, is dat de lussen die om de singelstoten moeten, te hoog zitten voor een monoblad zadel. Het lijkt erop dat je alsnog een zweetblad omhoog moet kunnen doen zodat je de lussen daaronder om de singelstoten doet. Ik weet het niet zeker, maar omdat ik die lussen steeds zo hoog op de dekens bevestigd zie zitten, twijfelde ik of dit echt de oplossing zou zijn voor een monoblad zadel.
Nouvel
Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 22:55
Dat ja... Ik twijfel ook aan de bevestiging en of ze niet gaan flapperen met wind. Maar er zijn blijkbaar nog weinig ervaringen mee.
Recuptex is heel fijn en catago(laatst niet waterdicht). Ik eb ze ook van eskadron die vallen te kort voor een merrie met een normale rug en postuur(stijgbeugels trekken naar achter) en prima voor een smalle met korte rug.
Nouvel
Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 18:59
Thanx! Ik heb een breed paard met een lange rug...
Bunn
Geplaatst: 10-11-19 10:02
Ik vind ze erg fijn, maar je moet inderdaad wel de goede maat hebben en even nagaan hoe die maat werkt in combinatie met de type bevestiging. De mijne heeft relatief korte lusjes, die of door het lusje van je beugelriem gaan of om je achterste stoot. Als je een relatief lang zadel hebt (of een dressuurzadel met keilkussens), dan bestaat de kans dat de deken niet mooi achter het zadel ligt, maar daar opbolt of onder je kussens kruipt. Heb je een vlak springzadel met Franse kussens dan ligt het vaak prima. Wappert ook niet op: vind ze zelfs fijner liggen dan die dekens die 'rond' je zadel gaan: je hebt er namelijk zelf geen last van en ze glijden niet naar achteren.
Zou alleen wel zeggen dat het merendeel van dit type deken wel gemaakt is voor gebruik in combinatie met een springzadel, dus je zou echt even moeten kijken en proberen.
Susanne
Geplaatst: 10-11-19 12:09
Ik heb de bucas recuptex uitrijdeken. Dat is het model wat echt achter het zadel ligt. Ik gebruik hem echter als mendeken maar het principe is natuurlijk hetzelfde. Er zit een staartkoord aan waardoor hij achter niet opwaait. Hij blijft hier prima op zijn plek liggen met (buiten)rijden.
Nouvel
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 12:37
Bedankt voor de reacties! Ik heb ook al naar de gewone vierkante van Bucas zitten kijken, die is ook waterdicht. Vaag is inderdaad even of het goed gaat passen achter mijn dressuurzadel dan...
Maakt de recuptex veel verschil, merken jullie dat echt als je die gebruikt?
Susanne
Geplaatst: 10-11-19 13:53
Mijn pony draagt de gewone recuptex deken ook en omdat hij daar zo positief op reageert heb ik de uitrijdeken ook aangeschaft. Hij heeft er echt baat bij