Leerverf op kunstleer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

franteir

Leerverf op kunstleer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 15:01

Mijn zadel is denk ik van een soort kunstleer gemaakt, invetten lukt niet want dit blijft er gewoon op liggen en trekt niet in. Hierdoor is mijn zadel op sommige plekken volledig zijn kleur kwijt. Ik had gedacht om dit te doen met leerverf maar vraag mij af of dit gaat helpen aangezien het vet ook niet in trekt. Andere oplossingen voor mijn kleur terug te brengen mogen ook gegeven worden

8nnemiek

Re: Leerverf op kunstleer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:29

Indringverf zal niet werken, omdat het inderdaad niet in het leer trekt.
Ik ben bang dat gewone leerverf ook niet zal werken, omdat ook die zich moet hechten aan het leer door er deels in te trekken, en als dat niet lukt dan zal het heel snel gaan bladderen of afgeven.
Kun je het niet testen op een klein, onopvallend stukje?

Sas_Mon

Re: Leerverf op kunstleer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:39

Dat hangt van het materiaal af waar het dan wel van is. Mijn ervaring met indringverf is dat het overal aan blijft zitten. Inc de dingen die ik niet zwart wilde hebben... dus je kan het als het een soort geperst leer met veel lijm ertussen is kunnen proberen door het goed te ontvetten. Evt met aceton. Als het gelakt leer is komt dan de lak los en kan je hem igg met indringverf behandelen. Wat gebeurt er als je hem met zadelzeep oid en een doekje schoon maakt? Komt er dan extra "zwart" af of alleen de viezigheid die er echt op zit?

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 15:40

8nnemiek schreef:
Indringverf zal niet werken, omdat het inderdaad niet in het leer trekt.
Ik ben bang dat gewone leerverf ook niet zal werken, omdat ook die zich moet hechten aan het leer door er deels in te trekken, en als dat niet lukt dan zal het heel snel gaan bladderen of afgeven.
Kun je het niet testen op een klein, onopvallend stukje?

Testen zou ik wel willen doen maar wat zonde van het geld als ik dan een flesje heb staan die niet werkt (wat ik vond was 20 euro)

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 15:49

Sas_Mon schreef:
Dat hangt van het materiaal af waar het dan wel van is. Mijn ervaring met indringverf is dat het overal aan blijft zitten. Inc de dingen die ik niet zwart wilde hebben... dus je kan het als het een soort geperst leer met veel lijm ertussen is kunnen proberen door het goed te ontvetten. Evt met aceton. Als het gelakt leer is komt dan de lak los en kan je hem igg met indringverf behandelen. Wat gebeurt er als je hem met zadelzeep oid en een doekje schoon maakt? Komt er dan extra "zwart" af of alleen de viezigheid die er echt op zit?

Na even wat opzoekwerk op de site van eric thomas (merk waar mijn zadel is) denk ik dat het zadel op de zitting van rundsleer is maar met een polyurethaan dekking over en de flappen zou van buffelleer is met polyurethaan. Ik denk dus dat het die polyurethaan cothing is dat mijn leervet tegen houd. Als ik het kuis dan komt er enkel vuil af. Als ik hem invet dan hangt het er de week nadien nog op, terwijl het bij mijn singel na een halfuur al ingetrokken is

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:50

Dan zou ik even contact met het merk opnemen wat zij aanraden als onderhoud.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 15:57

Sas_Mon schreef:
Dan zou ik even contact met het merk opnemen wat zij aanraden als onderhoud.

Waar ik het gekocht hebben zeiden ze gewoon na het rijden eens afkuisen met lederdoekjes ofzo en dat hij voor de rest niet veel onderhoud nodig had. Het is inderdaad nog soepel en staat totaal niet droog ofzo maar helaas is mijn bruin wel weg en dat ga ik niet meer terug krijgen door goed onderhoud he. Ik ga denk ik gewoon eens proberen met leerverf, veel lelijker dan hij nu is kan hij denk ik niet meer worden