Close contact of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Close contact of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 10:03

Op kort termijn wordt er een nieuw zadel aangemeten voor mijn paard.

Wanneer en waarom zou je een close contact zadel nemen? Voegt dit veel toe? Wat zijn voor en nadelen?

Uiteraard zal ik dit ook met de zadelmmaakster bespreken maar ik wil me vast een beetje inlezen :)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:20

Ik dacht ook altijd dat ik close contact wilden en hebt het uiteindelijk gekocht. Maar wat heb ik daar spijt aan gehad op sommige momenten.

Met een close contact moet je echt goed kunnen zitten en rijden omdat je paard alles voelt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:21

Een close contact kan fijn zijn voor stabiliteit (springen) en zithulpen.
Het grootste probleem is eigenlijk dat de aanpasbaarheid daarmee heel klein wordt en je paard dus vooral niet te veel mag veranderen.
Ook worden de kussens al snel hard aangezien je met veel minder materiaal hetzelfde ruitergewicht moet opvangen. Je ziet dan ook veel mensen met een close contact er een bontje onder leggen maar dan is het effect uiteraard weg :+

Cheminee

Re: Close contact of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:32

Ik denk dat je je niet plat moet staren of je close contact wilt of niet...

Een goede zadelmaker vind een passend zadel voor zowel ruiter en paard. Test wat verschillende type zadels en je vind uiteindelijk de perfecte zadel. Wees kritisch!

Ik had met mijn custom meteen toen ik opstapte het WAUW gevoel en dat heb ik nog steeds iedere keer als ik opstap!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 18:08

Cheminee schreef:
Ik denk dat je je niet plat moet staren of je close contact wilt of niet...

Een goede zadelmaker vind een passend zadel voor zowel ruiter en paard. Test wat verschillende type zadels en je vind uiteindelijk de perfecte zadel. Wees kritisch!

Ik had met mijn custom meteen toen ik opstapte het WAUW gevoel en dat heb ik nog steeds iedere keer als ik opstap!

Neem ik zeker mee!

Ik heb er nog nooit mee gereden en daardoor benieuwd naar ervaringen :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:12

Het prettige vond ik dat ik meer om mijn paard heen kon zitten ipv het gevoel dat je erop zit.
Ik heb altijd met veel plezier mono/close contact gereden. Helaas is pony uit beide zadels gegroeid en heb ik nu een springzadel die het niet heeft en ik voel wel verschil. Maar het went.

Mungbean

Re: Close contact of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:13

Een monoblad is niet perse close contact.
Wel heeft een close contact vrijwel altijd een monoblad.