Zadel voor Welsh Mountain pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRocky

Zadel voor Welsh Mountain pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 13:27

Voor onze B pony, type Welsh Mountain (stevige, enigszins ronde pony), zijn we aan het oriënteren voor een ander zadel. We hebben bij de koop een merkloos 16,5 inch vzh zadel meegekregen, maar dit lijkt niet helemaal lekker te liggen, het schuift makkelijk en het wipt iets aan de achterkant, ook met een bontje er onder. Ook heeft de pony last van behoorlijke singeldwang. Nu kan dit ook een gedrags-ding zijn, maar het kan natuurlijk ook daadwerkelijk door het zadel/singel komen. Hij reageert niet gevoelig op duwen op zijn rug.

Het moet sowieso weer een vzh zadel worden, ik zat te denken aan een Wintec, vanwege het gewicht en omdat ze betaalbaar zijn, maar uiteraard alleen als dit passend te maken is. Hebben jullie nog tips voor een type zadel en/of zadelmaker?

Ik heb inmiddels Samantha IJven (sam's zadelservice) en Karin Boer (zorro's zadelservice) gemaild, ik wacht nog op hun reactie. Wellicht zijn er nog andere aanraders in Zuid Holland? Ik heb zelf goede ervaring met van Rijs, maar die hebben 2e hands niks geschikts liggen, dus dan zou het sowieso een nieuwe moeten worden, dat hou ik dan nog even achter de hand.

edit: krijg zojuist reactie van Karin Boer dat zij geen pony zadels doet/heeft, dus dat gaat m in ieder geval niet worden dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:51

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:00

Ik heb ook Welsh mountain. En nu een Tekna dressuur. Hiervoor een Ghost Roma Piccolo (boomloos) maar die was iets te onstabiel voor ons. (Maar past dus wel en pony reageerde er goed op)

Daarvoor de Rosner Amerika, die moest goed liggen maar heeft pony nooit lekker onder gelopen.

Wintec was te lang volgens zadelpasser, dus dat werd hem niet.

Anoniem

Re: Zadel voor Welsh Mountain pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:11

A3's zadelservice uit Meerkerk heeft Wintec en Tekna. Mijn stalgenootje heeft bij hem een Wintec voor haar C-pony gekocht.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:45

Mijn Welsh B pony heeft een Wintec 15 inch.
Heerlijkvzadeltje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:42

Het zadelmerk Ideal heeft overigens een zadel, de FWB, speciaal voor dit soort types pony's.

( Saillant detail, fwb staat voor FatWhiteBastards 8-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:03

Ik heb ook een 15 inch wintec zadeltje op mijn welsh mountain (grote B) liggen. Langer kan ik ook echt niet kwijt op zijn rug..!

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:09

Ik had op mijn welhs a een 16.5 inch liggen wintec veelzijdig.... ( toevallig ook tekoop)

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:42

Ik volg even mee.Zelf heb ik 2 Welsh mountains.
De boom van mijn Wintecje is te recht.Zeker voor de rug van mijn merrie.
Een Daslo zadeltje heb ik ook nog maar helaas 'brugt' deze ook op haar rug.
Geen van beide ligt ideaal op mijn pony's.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 10:43

Dank allen voor de suggesties! Ik heb Melanie20 even gepbt om te kijken of haar zadel misschien iets voor onze pony is.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 10:00

Onze instructeur heeft me afgeraden om een Wintec zadel voor onze pony te kopen, hij denkt dat de vorm van de kussens niet bij de rug van onze pony past (ik denk om de reden die VickyS ook noemt?), dus we zoeken weer verder..

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:05

SuperRocky, klopt.Dit zadel raakt in het midden de rug niet.
Ik heb mijn Wintec destijds aangekocht bij een zadelmaker/passer voor een Welsh x shet.Helaas bleek later dat die nooit goed gelegen heeft.
Voor mijn Welsh merrie had ik een ouder Kadetje aangeschaft.Dit lag wel mooi.Dit zadel heeft nu wel echt zijn beste tijd gehad.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:49

ik heb een Norton zadel op mijn welsh liggen, dat ligt erg goed, licht en stevig. Ziet er netjes uit. succes met je zoektocht

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:01

Ik heb een Thorrowgood Maxam zadeltje gehad voor onze Welsh A. Licht zadeltje, heerlijk in onderhoud.
Ligt nu te koop aangezien pony nu voor de sulky loopt.