Vriendelijk bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cactusknuf

Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 14:03

Dag bokkers
Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie vraag ik het hier even, ik zoek een een vriendelijk bitje voor mijn 6 jarige merrie.
Waarom? Omdat ik merk dat ze dit bit niet helemaal
fijn vind, we springen nu in het L we moeten hierbij vrij snel snel wenden na de sprong, zodra ik een klein beetje druk uitoefen op haar mond doet ze haar mond al open ook met dressuur doet ze dit, met overgangen terug maken zodra je een ook maar een klein beetje druk geeft doet ze haar mond al een stukje open.
en dat terwijl ik, als ik mijn intructeers en mensen die kijken moet geloven een erg zachte hand heb.

We rijden nu met een dubbel gebroken watertrens

Wie weet een fijn vriendelijk bitje?

Ineke2

Re: Vriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:06

Misschien kun je een bitfitter langs laten komen? Dan kun je meerdere bitten uitproberen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:07

https://images.app.goo.gl/tR7res7GgGzsNsWB6
is het bitje waar ik nu mijn derde paardje mee aan het rijden ben. Ik vind het een heerlijk vriendelijk ergonomisch bitje en de drie paarden lopen en liepen er heerlijk op. Misschien ook iets voor jou? Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:08

Even de advocaat van de duivel spelen - waarom een bit?

Verder zou ik eerst kijken naar de kaak, de tanden en eventuele andere problemen. Als dat allemaal Okay is kan je een bitfitter laten komen. Die heeft vaak meer kennis en meerdere bitten zodat je goed kan kijken wat het beste werkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:12

Isabel_k schreef:
waarom een bit?
Omdat ik daarmee mijn paard fijn de halve ophouding kan geven en dus fijn kan beleren en rijden.
Mijn paarden worden eerst met bit beleerd, en als dat OK is, mogen ze wat mij betreft ook op het halster mee als ik op hun blote rug spring.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:23

Wat voor het ene paard een vriendelijk bit is kan de ander als heel akelig ervaren.
Blijft toch een kwestie van uitproberen.

Mijn paard loopt sinds ik een myler bit heb heel fijn. Voorheen snel onrustig met zijn hoofd en regelmatig heftig reageren op een kleine ophouding. Hang ik er nu een ander bit in, is hij direct weer onrustig en komt zelfs snel omhoog uit protest. Die is dus heel duidelijk wat die wil, Haha.
bitloos is mijn paard al helemaal niet over te spreken, dat gedoe op zijn neus ervaart hij als hoogst irritant.

Voor de bitloze ruiters die meelezen; nee, ik heb niet alle tig soorten uitgeprobeerd maar wel veel. En aangezien die op zijn myler fijn loopt, ben ik uitgetest. Vind het prima zo. ;)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:25

Ik zeg ook niet dat een bit slecht is he. ;-) Ik zie alleen vaak in mijn omgeving dat de optie 'bitloos' vaak nog vergeten wordt en dat vind ik wel zonde.

Persoonlijk ben ik niet perse heel erg voor of tegen, maar mijn eerste optie is wél altijd zonder. (En tot op heden ben ik nog nooit terug gegaan met één van mijn paarden of paarden van anderen.)

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 14:30

Bitloos kan wel, ze reageert hier goed op, maar dit is lastig op springwedstrijd omdst de meeste vriendelijk bitloze hoofdstellen niet zijn toegestaan (die andere vind ik allemaal vrij grof)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:34

Misschien een ongebroken bit? Dit geeft namelijk het minste ruis/onrust, ligt fijn stabiel.

Zelf heb ik een aantal paarden altijd het fijnst op een myler gereden, maar sommige paarden zijn daar juist weer helemaal niet over te spreken. En verder rij ik ook graag bitloos met een sidepull of buiten met een hackamore, bij een paard die juist onrustig wordt van een bit (buiten, blijft dan vaak met het hoofd schudden en overmatig kauwen).
Hackamore kán een groffe inwerkingen hebben door het hefboomeffect, maar dat ligt toch aan de hand van de ruiter (wat bij elke optoming geldt).

Toch een kwestie van uit proberen (als medische toestanden zijn uitgesloten) en ik zou dan ook zeker bitloos niet uitsloten. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:38

Het vriendelijkste bit is een bit dat goed in de mond van het paard past.
Dus gewoon ff een bitfitter laten komen, zomaar van alles proberen leidt voornamelijk tot veel verwarring voor je paard.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:39

Cactusknuf schreef:
Bitloos kan wel, ze reageert hier goed op, maar dit is lastig op springwedstrijd omdst de meeste vriendelijk bitloze hoofdstellen niet zijn toegestaan (die andere vind ik allemaal vrij grof)

Ik weet niet precies wat er bij springen is toegestaan qua bitloze hoofdstellen, maar wellicht is het voor jouw paard een optie om iig zonder bit dressuur te rijden. Dan haal je een gedeelte van de 'irritatie' (bij gebrek aan een beter woord) weg en heeft ze misschien ook minder last van het bit en de inwerking daarvan bij het springen. Ook omdat de lagen dan minder gestimuleerd worden (niet meer elke rit, maar alleen bij het springen).

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:39

Sprenger bitten reageren paarden vaak goed op, maar of jouw paard dubbel, enkel of ongebroken, dik of dun en water-, D- of bustrens fijn vindt, kan alleen jij achter komen.
Ik heb nu ook een paard op een dubbelgebroken, sweet iron Trust bit lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:41

Laat eerst tanden goed nakijken, daar kan een probleem zitten en dat zal je eerst moeten uitsluiten.

Maar het kan heel goed dat ze het werk nog wat moeilijk vindt en de bespiering nog niet genoeg is om wat meer werk moeiteloos te doen. Overgangen en dus zichzelf echt bij elkaar rapen/verzamelen kost in het begin moeite en als paard zich er niet op voorbereid helemaal. Ga eens tijdje (paar rondjes) bij elke letter een overgang (en dan zelfs naar 2-4 passen achterwaarts en weer in stap/draf of zelfs galop vertrekken) rijden, blijft die mond dan na een paar letters dicht en gaat de oefening ook steeds makkelijker? Zichzelf verzamelen/dragen en in evenwicht (50/50 voorhand/achterhand) lopen zodat op lichte hulpen reageren mogelijk is, moet een gewoonte worden, herhaling is een simpele manier om die er in te krijgen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:47

Een watertrens is wat onrustiger dan een D trens. Verder zit de vriendelijkheid vooral in je eigen hand. Bitloos is niet persé paardvriendelijker vind ik.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 14:49

tamary schreef:
Laat eerst tanden goed nakijken, daar kan een probleem zitten en dat zal je eerst moeten uitsluiten.

Maar het kan heel goed dat ze het werk nog wat moeilijk vindt en de bespiering nog niet genoeg is om wat meer werk moeiteloos te doen. Overgangen en dus zichzelf echt bij elkaar rapen/verzamelen kost in het begin moeite en als paard zich er niet op voorbereid helemaal. Ga eens tijdje (paar rondjes) bij elke letter een overgang (en dan zelfs naar 2-4 passen achterwaarts en weer in stap/draf of zelfs galop vertrekken) rijden, blijft die mond dan na een paar letters dicht en gaat de oefening ook steeds makkelijker? Zichzelf verzamelen/dragen en in evenwicht (50/50 voorhand/achterhand) lopen zodat op lichte hulpen reageren mogelijk is, moet een gewoonte worden, herhaling is een simpele manier om die er in te krijgen.

Ze is 3 maanden geleden nog nagekeken en behandeld door een paarden tandarts,
We rijden m2 dressuur maar daar rijden we nu geen wedstrijden meer mee thuis wel op dit niveau, de bespiering is dus wat dst betreft het probleem niet gok ik zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:54

Paard groeit tot 6 jaar de hoogte in en dan tot 8 jaar uitzwaren, uitgegroeid is ze dus nog niet. Zulke veranderingen kunnen wel degelijk invloed hebben op wat paard wil/kan doen. Hoe stevig staat ze op de benen qua wedstrijden op gras? Durft ze te lopen zonder proppen in? Want voor zo'n stukje lichaamsbeheersing onder de ruiter is aardig wat verzameling en bespiering nodig. Met zal ze het wel redden, maar zonder?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:17

Micklem is te duur, of iets anders wat wel is toegestaan? Je eigen smaak kan toch nooit prevaleren boven het welzijn van het paard wat optoming betreft? Als je het 'vrij grof' vindt en ze doet het er goed op, is dat dan niet wat egoïstisch gedacht?

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 16:58

Lindsey_99 schreef:
Micklem is te duur, of iets anders wat wel is toegestaan? Je eigen smaak kan toch nooit prevaleren boven het welzijn van het paard wat optoming betreft? Als je het 'vrij grof' vindt en ze doet het er goed op, is dat dan niet wat egoïstisch gedacht?

Waar heb ik gezegd dat het te duur is? En hoe bedoel je mijn smaak? Ik sta zeker open voor bitloos maar ik vind ook dat het veilig moet blijven, ik snap niet helemaal wat je bedoeld

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 17:02

tamary schreef:
Paard groeit tot 6 jaar de hoogte in en dan tot 8 jaar uitzwaren, uitgegroeid is ze dus nog niet. Zulke veranderingen kunnen wel degelijk invloed hebben op wat paard wil/kan doen. Hoe stevig staat ze op de benen qua wedstrijden op gras? Durft ze te lopen zonder proppen in? Want voor zo'n stukje lichaamsbeheersing onder de ruiter is aardig wat verzameling en bespiering nodig. Met zal ze het wel redden, maar zonder?

Ze heeft geen problemen met op het gras lopen loopt makkelijk en is niet onzeker,overgangen van halt naar galop en weer terug doet ze allemaal met gemak ze blijft dan mooi opwaarts en nageefelijk.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:14

Hier ook een paard die ik rijd waarbij ik hetzelfde probleem had met dubbelgebroken sprenger bustrens. Idem op dubbel gebroken watertrensje van gewoon rvs. Trust ongebroken en leerbit was het nog veel erger mee.
Heb nu een bit met tongvrijheid (myler level 3) en probleem is weg.

Via de Paardenschuur mag je ze testen, misschien is dat iets? Zij kunnen je ook adviseren als je aangeeft wat de klachten zijn.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 17:18

darkadia schreef:
Hier ook een paard die ik rijd waarbij ik hetzelfde probleem had met dubbelgebroken sprenger bustrens. Idem op dubbel gebroken watertrensje van gewoon rvs. Trust ongebroken en leerbit was het nog veel erger mee.
Heb nu een bit met tongvrijheid (myler level 3) en probleem is weg.

Via de Paardenschuur mag je ze testen, misschien is dat iets? Zij kunnen je ook adviseren als je aangeeft wat de klachten zijn.

Bedankt! Ik ga eens kijken, wat is het verschil met een myler bit en gewoon bit? Had er al iets over opgezocht, maar kan het niet echt vinden

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:22

Myler heeft een middenstukje wat kan rollen. Daarnaast kunnen links en rechts onafhankelijk van elkaar bewegen. Verder zijn ze vrij dun, maar mijn ervaring is dat de paarden dat juist prettig vinden. Wel niet voor een harde hand geschikt daardoor naar mijn mening.
Vallen wel iets ruim, dus normaal 13,5 zal je van Myler ws 12,5 nodig hebben. Op de site van eerder genoemd bedrijf staat ook nog nodige info trouwens (en nee ik heb geen aandelen, maar ben wel enthousiast over de bitten).

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 17:28

darkadia schreef:
Myler heeft een middenstukje wat kan rollen. Daarnaast kunnen links en rechts onafhankelijk van elkaar bewegen. Verder zijn ze vrij dun, maar mijn ervaring is dat de paarden dat juist prettig vinden. Wel niet voor een harde hand geschikt daardoor naar mijn mening.
Vallen wel iets ruim, dus normaal 13,5 zal je van Myler ws 12,5 nodig hebben. Op de site van eerder genoemd bedrijf staat ook nog nodige info trouwens (en nee ik heb geen aandelen, maar ben wel enthousiast over de bitten).

Dus als je plotseling moet sturen, wat bij het springen zo heel af en toe wel kan gebeuren (over het algemeen niet) werkt zon bitje dan niet een beetje te scherp in?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:32

Kneveltrens?

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:01

Cactusknuf schreef:
Lindsey_99 schreef:

Waar heb ik gezegd dat het te duur is? En hoe bedoel je mijn smaak? Ik sta zeker open voor bitloos maar ik vind ook dat het veilig moet blijven, ik snap niet helemaal wat je bedoeld

Bitloos is niet onveilig, als een paard echt vlucht dan doet hij dat ook met bit. Bij de micklem hoofdstellen zou je ook met bit kunnen rijden en dan bitclips kunnen vast maken. Zo krijg je dat ze niet alleen druk in de mond krijgen van het bit maar ook op de neus, misschien is dat het proberen waard.