Welk zadel voor deze pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien2010

Welk zadel voor deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:08

Allereerst zal ik vast zeggen dat er natuurlijk een zadelpasser komt!

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn bijrijdpony. Hij is goed onder het zadel, heeft zelfs L2 gelopen, maar staat nu al 2 jaar stil. Er is helaas geen zadel voor hem en de eigenaar heeft ook geen zadel wat hem past. Nu hebben we afgesproken dat ik een zadel koop voor de pony. Ik ben dus eens goed gaan kijken naar de rug om vast op zoek te gaan. Er komt natuurlijk een zadelpasser, maar ik lees me graag eerst in en vind ik het fijn om te weten waar ik op moet letten en ben ik ook benieuwd wat voor zadels jullie hebben op pony's met een soortgelijke rug.
Ik ben er eigenlijk achter gekomen dat hij best een hoge schoft heeft. Zelf wil ik graag een vzh zadel met fijne wrongen of een dressuur zadel waarmee ook nog een beetje te springen is.
We hebben al een aantal zadels er op gelegd in de hoop dat die van de andere pony's toevallig passen, maar helaas kantelt alles achterover -O-
Afbeelding

Heeft er iemand tips?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:44

Hoe groot is de pony? Naar mijn idee, zo op het oog, moet dat een klein zadeltje worden, max 16 inch, weet niet hoe je eigen bouw is en of je dan zelf ook in het zadel past?

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:58

Gooiske schreef:
Hoe groot is de pony? Naar mijn idee, zo op het oog, moet dat een klein zadeltje worden, max 16 inch, weet niet hoe je eigen bouw is en of je dan zelf ook in het zadel past?

Pony zal rond de 1.55 hoog zijn (of is dat dan al een paard? Geen idee :+ )
We hebben er een 17 inch op gehad wat qua lengte prima was. Nu lag het zadel verder echt bagger en ik weet niet of dat nog vertekend.
Mijn billen passen in een 17 inch, zo lang het dan maar geen super opgesloten dressuur zadel is :D .

Ik zoek trouwens een zadel wat ik nieuw (maar liever tweedehands) tot ongeveer 800 euro kan vinden. Voor het perfecte zadel is er wel iets meer budget, maar ik vind een zadel van 1000 euro voor een pony die niet van mij is wel heel veel :=

Gooiske

Re: Welk zadel voor deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:04

Ok, is idd grote maat pony dan, ivm met de hoge schoft zou ik gaan zoeken naar een zadel met terug gesneden kamers, geeft meer ruimte voor de hoge schoft.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:10

Gooiske schreef:
Ok, is idd grote maat pony dan, ivm met de hoge schoft zou ik gaan zoeken naar een zadel met terug gesneden kamers, geeft meer ruimte voor de hoge schoft.

Bedankt! Jij bent het er mee eens dat het inderdaad een hoge schoft is? Ik ben fjorden gewend dus ik vind alles hoog :+
Weet je ook nog wat modellen die je aan kunt raden toevallig?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:17

Je moet er sowieso op letten dat het gedeelte dat op de pony ligt niet voorbij de achterste rib komt. Die kan je vast wel voelen, net voor de lies ( ongeveer drie handbreedtes vanaf de ruggengraat) en dan loopt hij naar boven toe schuin naar voren. Verder zal je een zadel moeten hebben dat veel ruimte in de hoogte heeft voor de schoft, met een teruggesneden kamer is dan het meest voor de hand liggend. Als het zadel op de rug ligt ( los of losjes aangesingeld), kan je met je hand onder de voorkant doorgaan en dan moet je overal gelijke druk voelen. Ditzelfde doe je ook onder de kussens van voor naar achter en ook dan moet je overal gelijke druk voelen.
Je hebt trouwens wel kans dat de pony nog aardig gaat veranderen qua rug en schoftvulling als jij serieus met hem aan de gang gaat, dus misschien zou je eerst wel een minder goed liggend zadel "moeten" nemen dat je "aanvult" met een pad met verschillende mogelijkheden door middel van inlages.
Je kan er ook voor kiezen om eerst regelmatig met hem aan de hand te werken en hem op een goede manier te longeren, zodat hij al wat meer bespiering krijgt, zijn rug wat meer opbolt en zijn buikspieren wat meer gebruikt. Als je dat eens een maandje of twee zou doen past er misschien weer wel één van de zadels die nu niet pasten. Als je daar niet veel van weet, zou ik daar wel les in nemen.

https://www.divoza.com/nl/rossner-xchan ... 9QQAvD_BwE , zoiets onderlegger bedoel ik.

In Nederland valt 1.55 m. nog net onder de pony's ( een E-pony), in alle andere landen onder de kleine paarden :-) .

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:23

Jet schreef:
Je moet er sowieso op letten dat het gedeelte dat op de pony ligt niet voorbij de achterste rib komt. Die kan je vast wel voelen, net voor de lies ( ongeveer drie handbreedtes vanaf de ruggengraat) en dan loopt hij naar boven toe schuin naar voren. Verder zal je een zadel moeten hebben dat veel ruimte in de hoogte heeft voor de schoft, met een teruggesneden kamer is dan het meest voor de hand liggend. Als het zadel op de rug ligt ( los of losjes aangesingeld), kan je met je hand onder de voorkant doorgaan en dan moet je overal gelijke druk voelen. Ditzelfde doe je ook onder de kussens van voor naar achter en ook dan moet je overal gelijke druk voelen.
Je hebt trouwens wel kans dat de pony nog aardig gaat veranderen qua rug en schoftvulling als jij serieus met hem aan de gang gaat, dus misschien zou je eerst wel een minder goed liggend zadel "moeten" nemen dat je "aanvult" met een pad met verschillende mogelijkheden door middel van inlages.
Je kan er ook voor kiezen om eerst regelmatig met hem aan de hand te werken en hem op een goede manier te longeren, zodat hij al wat meer bespiering krijgt, zijn rug wat meer opbolt en zijn buikspieren wat meer gebruikt. Als je dat eens een maandje of twee zou doen past er misschien weer wel één van de zadels die nu niet pasten. Als je daar niet veel van weet, zou ik daar wel les in nemen.

In Nederland valt 1.55 m. nog net onder de pony's ( een E-pony), in alle andere landen onder de kleine paarden :-) .

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik ben nu 3 weken met hem bezig aan de longe, en hier ook meer mee te doen dan alleen wat rondslingeren :+. Dit gaat echt goed en ik merk dat hij al wat meer bespiering krijgt, en ook rustiger wordt in de hand.
De zadels die er nu liggen liggen écht beroerd, dus ik vrees dat dat m niet meer gaat worden... Zou natuurlijk wel perfect zijn!
Heb jij toevallig nog aanraders qua model voor dit soort pony's?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:26

Onze pony ziet er hetzelfde uit en wij hebben een Rossner zadel...dat was de enige die paste!! Heel veel zadels gepast wat een ellende, hoop dat deze nog lang mee gaat ;)
Zelfs onze zeer ervaren zadelpasser erkende het probleem

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:38

Niemand kan hier voorspellen wat er op de pony gaat passen.

Als je een investering voor jezelf wil doen zou ik gaan kijken naar een zadel dat zo veel mogelijk aanpasbaar is, denk aan Wintec/Thorowgood en dan de nieuwe modellen. Zitten beiden rond de 800 euro nieuw. Moeten dus alsnog wel passen qua boom bij de vorm van de rug van de pony.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:42

Misschien is boomloos een idee? Had ik zelf ook voor mijn verzorgpaardje een aantal jaar terug. Veel markt tweedehands, qua nieuwprijs ook vaak betaalbaar, aanpasbaar waardoor het zadel ook eventueel ook geschikt kan zijn voor een ander paard ooit. Kijk bv bij merken als Ghost, barefoot, trekker,... Het Boomloze topic hier op bokt bevat ook veel nuttige info!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:49

Oei, een zadel aanraden vind ik lastig, ik ben zelf erg fan van Massimo zadels en dan met name de Trail, maar ik denk niet dat die goed past op die van jou. Hulsebos zadels vind ik ook erg fijn, maar of die tweedehands met kussens die kort genoeg zijn te vinden is durf ik ook niet te zeggen.

Kieffer heeft in elk geval heel veel types zadel met teruggesneden kamers, maar ik vrees dat die nieuw ook te duur worden voor je.

Ik denk dat ik een goede zadelmaker/-passer zou laten komen die niet aan één merk gebonden is en die ook een aantal tweedehands zadels wil laten passen.

Als je vervoer hebt, zou ik zelf ervoor kiezen om naar de Country Mill in Nijkerk te gaan met je pony. Ze hebben heel veel zadels, zowel nieuw als gebruikt, in allerlei prijsklassen en ze weten goed wat er op jouw specifieke pony past. Ze hebben er een binnenbakje bij waar je zadels kan uittesten, nadat zij hebben gekeken welke eventueel in aanmerking komen voor zowel jouw budget als de pony waar je mee komt. Maar goed, dat moet wel mogen van de eigenaar natuurlijk. https://www.countrymill.nl/ .

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 23:03

Jet schreef:
Oei, een zadel aanraden vind ik lastig, ik ben zelf erg fan van Massimo zadels en dan met name de Trail, maar ik denk niet dat die goed past op die van jou. Hulsebos zadels vind ik ook erg fijn, maar of die tweedehands met kussens die kort genoeg zijn te vinden is durf ik ook niet te zeggen.

Kieffer heeft in elk geval heel veel types zadel met teruggesneden kamers, maar ik vrees dat die nieuw ook te duur worden voor je.

Ik denk dat ik een goede zadelmaker/-passer zou laten komen die niet aan één merk gebonden is en die ook een aantal tweedehands zadels wil laten passen.

Als je vervoer hebt, zou ik zelf ervoor kiezen om naar de Country Mill in Nijkerk te gaan met je pony. Ze hebben heel veel zadels, zowel nieuw als gebruikt, in allerlei prijsklassen en ze weten goed wat er op jouw specifieke pony past. Ze hebben er een binnenbakje bij waar je zadels kan uittesten, nadat zij hebben gekeken welke eventueel in aanmerking komen voor zowel jouw budget als de pony waar je mee komt. Maar goed, dat moet wel mogen van de eigenaar natuurlijk. https://www.countrymill.nl/ .

Bedankt! Ik vind tweedehands ook geen probleem hoor, juist erg fijn! Nijkerk is wel ver, ik mag zelf niet met de trailer rijden en ik denk niet dat ik de eigenaar zo ver krijg om zo'n eind te rijden...

Ik zit nu naar de ainsley Vanguard te kijken. Teruggesneden kamer en goeie dikke kussens.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 23:07

Ik zweer bij de Ainsley's, heb een Ranger VZ met Weller boom en een Vanguard DR met vaste boom. Liggen als een huis op mijn merrie met hoge schoft en best wat rib.

Let bij een model met de aanpasbare Weller boom wel even op dat deze niet gebroken is! Dit kun je testen door het zitvlak in alle kanten proberen te "buigen".

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 23:20

Het gaat bij de jouwe niet alleen om dikke kussens, maar ze moeten ook de vorm van de rug volgen en dat blijven doen in het gebruik. En de kussens moeten dus kort genoeg zijn om op deze pony te passen.

Ik weet natuurlijk totaal niet in welke omgeving je woont, maar misschien is anders een paardentaxi een optie als de eigenaar daar toestemming voor zou geven als je wel naar Nijkerk zou willen.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 23:50

Dat is misschien nog een optie! Ik ga in ieder geval even nadenken. Bedankt!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:41

Als je paard 2 jaar heeft stil gestaan kun je er eigenlijk vanuit gaan dat een zadel na een aantal weken al niet meer goed ligt, je paard zal enorm gaan veranderen. Ik weet dat Country Mill ook een 'jonge paarden traject' heeft, voor paarden die heel veel gaan veranderen. Ik zou daar eens naar informeren als ik jou was.