Zie door de dekens het bos niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josienx

Zie door de dekens het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 15:24

Sinds de deken weer op is had het ponykind ineens allemaal bulten op zijn zijkant.
Nou dan ga je alles na wat veranderd is de laatste tijd; voer omhoog gegaan, weer in de paddock dus meer hooi, deken is gewassen dus misschien het wasmiddel, deken voelde klammig aan na een hele heftige regenbui, dekjes die irriteerden en ga zo maar door.

Die deken zat me het meest dwars. Dus afgelopen maandag een nieuwe deken (horseware amigo) besteld en hij kwam maar niet binnen. Winkel gebeld en de deken was niet leverbaar. Ondertussen ook in het achterhoofd dat hij snel last heeft van te veel eiwitten en suikers. Pff kunnen ze dan maar praten he.

Enfin, de dierenarts kwam toevallig voor een ander paard en ik dacht naar hem kijken kan geen kwaad. En jawel, regenschurft omdat de deken niet ademt, weer vochtig was van binnen (slecht gewassen trouwens want hiervoor had deze deken dat niet) en het kind een gevoelige huid heeft. Dat die nieuwe deken nooit is aangekomen is maar goed ook, want ik moet opzoek naar een deken die goed ademt en vocht kan opnemen zodat zijn huid niet gaat irriteren.

Nou heb ik een beetje research gedaan en kom ik eigenlijk uit op dat een fleece binnenkant het beste ademt voor zijn huid. Nylon en polyester ademen minder (corrigeer me als dit niet klopt). Morgen ga ik een deken voor hem halen, maar ik heb geen idee wat nou een goede aankoop is. Dus ik dacht misschien heeft iemand dit probleem op gehad of een hele goede tip..

Voor nu staat de Bucas smartex rain op het programma om te kopen maar wellicht is er een andere (misschien iets goedkopere) oplossing.

Hij zit trouwens goed in zijn vacht, dus misschien in jachtmodel scheren om ook irritatie proberen te voorkomen?

MTinker

Re: Zie door de dekens het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:46

Fleece neemt vocht op en dat verbloemt dus eigenlijk dat de pony het te warm heeft waardoor er condens onder de deken komt. Voor veel paarden is nu een deken icm de wintervacht te warm vanwege de hoge temperaturen. Paarden gaan dus zweten en deken gaat daardoor klammig aanvoelen en kan het gaan broeien waardoor je rainrot kan krijgen (is vaak ook weerstand gerelateerd).
Fleece vind ik persoonlijk niet prettig, ten eerste zie je dus niet meer of het paard te warm staat en fleece trekt meer op de huid en dus eerder kans op schuurplekken.

Mijn Rambo deken heeft een antibacteriele binnenvoering, dat zou dus meer geschikt zijn naar mijn mening.

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 15:51

MTinker schreef:
Fleece neemt vocht op en dat verbloemt dus eigenlijk dat de pony het te warm heeft waardoor er condens onder de deken komt. Voor veel paarden is nu een deken icm de wintervacht te warm vanwege de hoge temperaturen. Paarden gaan dus zweten en deken gaat daardoor klammig aanvoelen en kan het gaan broeien waardoor je rainrot kan krijgen (is vaak ook weerstand gerelateerd).
Fleece vind ik persoonlijk niet prettig, ten eerste zie je dus niet meer of het paard te warm staat en fleece trekt meer op de huid en dus eerder kans op schuurplekken.

Mijn Rambo deken heeft een antibacteriele binnenvoering, dat zou dus meer geschikt zijn naar mijn mening.

Hij zweet niet onder zijn deken en is ook niet te warm. De deken is niet meer 100% waterdicht waardoor het klammig voelt. Het is trouwens een 0 grams!

Dat klinkt goed! Heb je de naam van die lijn toevallig?

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:03

Met fleece ook wel opletten, probeer elke week een keer de haren er af te borstelen aan de binnenkant anders gaat dat ook irriteren op de huid..

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:34

ook onder een 0 grams zweten ze bij deze temperaturen en dat zweet niet je niet als zweet op het paard, maar als condens op de binnenvoering.

Horseware Rambo heeft de antibacteriele voering.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 23:02

Mijn ervaring... 0 gram is vaak lastig in dit soort gevallen. Als ze een beetje doorslaan kwa vocht dan zit dat op de huid en is het net alsof ze een plakkerige regenjas aan hebben. Ik geef zelf de voorkeur aan dekens met 50 of meer gram voering. Bij echt regenachtige dagen wissel ik ze 's avonds om voor een nieuwe en hang ik de andere te luchten. Tussendoor lucht ik m'n dekens ook steeds en elke dag echt even af.
Fleece vind ik een ramp. Dat ging na 2 weken al irriteren en de haren zaten echt overal.

Overigens, rainrot heeft ook heel veel met weerstand te maken. Dus dat is ook super belangrijk.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 01:32

Bucas is via marktplaats ook nog wel aan te komen hoor. Ik wil nooit meer anders voor mijn paarden, zo fijn die smartex!

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:48

De bucas power turnout zou zo te lezen een deken wezen die goed bij jou paardje past. Ik
Heb hem zelf al 2 jaar en super tevreden over. De kleur is iets minder maar dat heeft weer de rede met warmte. De informatie kan je lezen op internet

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:03

Sinds vorig jaar heb ik de dekens van Premiere Equine ontdekt. Heb een 300 grams en een 40 grams. Beide met antibacteriële en antistatische voering. Super kwaliteit (doet niet onder voor Horseware, misschien zelfs beter) en betaalbaar (veel betaalbaarder dan Horseware en vaak in de aanbieding). Enige is dat ze groot vallen en ik dekens heb die twee maten kleiner zijn dan normaal van Horseware.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:07

Regendekens vind ik sowieso een lastig iets, ik doe ze echt alleen op als het de hele dag gaat regenen of als een paard op wedstrijd moet. Meestal krijgt een paard het zonder 0 grams minder snel koud dan met omdat je eigenlijk de zelfregulatie verstoort. Met sneller bultjes en andere aandoeningen.
Dan liever even wachten en later een met (100 grams) voering op.
Ik vind trouwens de nieuwe Bucas Smartex fijn, maar heb zelf nog een hele oude. Daar is het fleece wat ruw aan de binnenkant en het haar blijft er aan plakken. Als je dus wat zoekt via MP: zorg dat je een redelijk nieuwe koopt.

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 13:25

Dankjewel voor alle tips! Ik heb zaterdag een Bucas Smartex Rain gekocht! Hij past heel goed en voelt van binnen al veel beter aan. Het is een hele zachte fleece! Kan ook eventueel een liner onder, dat is ook handig!

Omdat het zo hard/veel aan het regenen was de afgelopen 3 weken en hij een groot deel van de dag buiten staat was een regendeken wel nodig!

Ik ga ook eens kijken naar die Premiere Equine kijken! Klinkt ook goed!

Hij heeft er al een stuk minder last van, daar ben ik heel blij mee!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:01

Mijn pony heeft hetzelfde probleem gehad. Normale regendekens. Ook dure amigo’s ademen te slecht. Ik heb haar vorig jaar onder de staldekens gehad en alleen buiten met regendeken.
Nu op tijd geschoren en de bucas smartex rain versie en tot op heden nog geen enkele klacht.