Zadel met veel wrong en brede twist

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Zadel met veel wrong en brede twist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 10:57

Afgelopen weekend is de zadelmaker bij mijn rondgeribte Connemara langsgeweest. Momenteel rij ik met een Kentaur Afrodite, fit 2. Deze is in mei door een andere zadelmaker aangepast en goed bevonden.

Ik merkte zelf echter dat hoe meer we rijden, hoe slechter de bespiering achter de schoft lijkt te worden. Pony is in korte tijd sterk verbetert in zijn lopen, dus vandaar het vermoeden dat het zadel de oorzaak hiervan is.

Zadelmaker gaf aan dat de twist van het huidige zadel te smal is en dus drukt op z'n spieren, er moet dus een ander zadel komen. Zelf had ze een Kent en Masters bij die absoluut beter lag, maar waar ik zelf echt niet fijn in/op zat.

Nu dus op zoek naar een zadel met een brede twist, maar waar ik ook fijn in zit. Mijn voorkeur gaat uit naar een zadel met flink wat wrong, maar als ik concessies moet doen voor mijn paard gaat dan natuurlijk voor. Vind de Anatomica zadels erg mooi, maar zouden deze geschikt kunnen zijn, of hebben jullie andere tips? Uiteraard wordt het zadel gewoon aangemeten door een zadelmaker, maar wil vooraf een beetje oriënteren.

Afbeelding

rozebadeend

Re: Zadel met veel wrong en brede twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:15

Ik zou absoluut een WOW zadel aanraden. Doordat het modulair is kan je het volledig aanpassen op zowel je paard, als jezelf. Je kan nog zo'n goed zadel voor je paard hebben, maar als je zelf niet goed zit, zit je hem nog steeds in de weg.
Ook zal je paard waarschijnlijk heel snel weer veranderen als je een goed passend zadel hebt, WOW kan je heel makkelijk blijven aanpassen, waardoor die kan meegroeien met je paard.

Ik zie dat je vlak bij mij in de buurt zit, in ken een hele goede fitter.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:47

Misschien naar het grote broertje kijken van K&M, fairfax. Ik zat zelf ook niet lekker op K&M maar op fairfax zit ik prima. Wel een ander prijskaartje :o .

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:54

Ik heb een sella op mijn connemara liggen.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:04

Concessies doen omdat t zadel wel goed lag zou ik zeker niet doen. Heb dat zelf ook gedaan, met als gevolg dat ik altijd mn springzadel ipv dressuur pakte, omdat ik noet lekker zat. Zou zonde zijn als je een miskoop doet op langere termijn

Ikzelf heb nu een fairfax, die aan beide kanten goed is, zowel voor paard als voor mij. Zijn absoluut niet goedkoop, maar toch

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 12:11

Dankjewel voor jullie reacties. Nog wel een extra toevoeging, paard heeft ook een flinke schoft. Zijn bovenstaande zadels daarvoor geschikt? Ga vanavond even rustig alles bekijken en kijken of er ook zadelmakers zijn in de buurt die met deze zadels langs kunnen komen.

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:21

Welk model van de kent en masters heb je geprobeerd?(je heb de versie met klittenbandwrongen, maar ook de S-line met vaste wrongen)
En wat is waarom je zelf niet lekker op het zadel zat?

Sella zou zeker kunnen passen bij wat je zoekt, zeker het veel wrong gedeelte.
Maar er zijn zoveel merken die wel geschikt kunnen zijn, is een kwestie van proberen, en van Budget..

Ik neem haast aan dat de lengte ook iets is waar je rekening mee moet houden?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:25

Ik heb een sella op mijn sportieve, korte tink, veel wrong, aanpasbare boom

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:30

Pas op met je term "brede twist" :)
De twist is het deel waar je op zit en de gemiddelde vrouw zit prettiger op een smallere twist. Nu is het wel zo dat een breed zadel geen hele smalle twist kan hebben, maar het is niet 1 op 1 dat een brede twist een breed zadel is en vice versa. De twist is immers de bovenkant van de boom en bij je paard draait het om de onderkant van de boom.

Zo heeft Harry Dabbs een aantal jaar geleden de twist smaller gemaakt omdat veel (Nederlandse) ruiters er net niet prettig op zaten en dat verschil merk je zeker.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:19

Ik denk dat je moet kijken naar een U vormige boom, niet zozeer een brede twist

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 20:33

Odetje92 schreef:
Ik denk dat je moet kijken naar een U vormige boom, niet zozeer een brede twist

Aan wat voor merk moet ik dan denken?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:56

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:01

Je kan ook eens naar de MSFC Professional kijken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:06

Denk dat de twist er zeer weinig mee te maken heeft, dat is voor de ruiter . Zou iemand die dit zegt als zadeldeskundige ook niet meer serieus nemen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 09:40

bigone schreef:
Denk dat de twist er zeer weinig mee te maken heeft, dat is voor de ruiter . Zou iemand die dit zegt als zadeldeskundige ook niet meer serieus nemen.

Maar wat veroorzaakt dan de drukking bij de schoft? Is dat de boommaat of de vorm van de boom? Ze liet mij via de achterkant van het zweetblad voelen achter de schoft, hier kon mijn hand inderdaad bijna niet tussen en volgens zadelmaker was de oorzaak hiervan de twist van het zadel. Had er zelf nog nooit van gehoord, maar feit blijft natuurlijk dat paard spierverlies laat zien ipv ontwikkeling, dus zadel ligt niet goed. Er komt sowieso een andere zadelmaker voor een tweede blik, en daarnaast mogelijk iets aan te meten.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:45

Jouw paard lijkt wat op die van mij kwa rug/bouw en ik heb bijna dezelfde problemen gehad. Wilde heel graag een kent and master maar dat was echt een no go. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij Empire. Mijn paard kan enkel een frans kussen hebben, anders loopt alles vast. Zadel heeft een breed kanaal en brede twist. Ik zou in ieder geval een gediplomeerd zadelmaker laten komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:08

Dan is je boommaat icm met kussens te smal geworden door de veranderende lichaamsbouw van je pony. Dus niet de twist maar gewoon de wijdte van de boom.

emmatooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:06

Ik heb zelf een Ideal, die zit echt fantastisch!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:09

minka schreef:
bigone schreef:

Maar wat veroorzaakt dan de drukking bij de schoft? Is dat de boommaat of de vorm van de boom? Ze liet mij via de achterkant van het zweetblad voelen achter de schoft, hier kon mijn hand inderdaad bijna niet tussen en volgens zadelmaker was de oorzaak hiervan de twist van het zadel. Had er zelf nog nooit van gehoord, maar feit blijft natuurlijk dat paard spierverlies laat zien ipv ontwikkeling, dus zadel ligt niet goed. Er komt sowieso een andere zadelmaker voor een tweede blik, en daarnaast mogelijk iets aan te meten.

Kan allebei, is heb zelf het zadel niet gevoeld of bijvoorbeeld een losse boom er op zien liggen, dus dan is er niks over te zeggen :)
Als je alleen achter de schoft teveel druk hebt, dan zou ik zeggen boommaat. Als je over de hele rug wisselende plek van meer of minder druk hebt (waar dan ook onder het kussen, voor/achter, onder/boven), dan is de vorm (ook) niet goed.

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:12

Ik heb op mijn hele brede kwpn merrie een sella impara liggen. Ik wil niks meer anders. Ze is zo anders gaan bewegen sinds ik de sella erop heb liggen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:46

Hier een tijd met fairfax gereden, bleef wat schuiven, toen tijdje boomloos, en daarna kent&master vzh.
Ook paard met redelijke schoft, en ook iets neigend naar overhouden, plus wat hypermobiel.

Inmiddels is hij 9 en heeft hij nu een dressuurzadel van jeremy rudge. Deze hebben een wat bredere twist. Was even wennen, maar nu zit het heerlijk. Wordt op maat gemaakt en keuze uit vaste wrongen, wrongen onder zweetblad met klittenband etc.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:00

bigone schreef:

Er zijn bomen met een smalle twist en bomen met een brede twist, dat heeft wel degelijk met de vorm van de boom te maken. De rails zitten bij een brede twist verder uit elkaar waardoor de ruimte (in de breedte) voor de schoft groter is. Uiteraard is ook de hoek van de rails van belang. Vaak wordt alleen uitgegaan van de boommaat zelf en dat is dus niet correct. Er zijn wel fabrieken die op een boom met brede twist het zadel zo op kunnen bouwen dat het voor de ruiter toch niet superbreed zit.