Wij wonen hier nu ook al zeker 10 jaar en onlangs is mijn vriend begonnen met het isoleren van de garage. De haam is dus van de muur en komt er ook niet meer terug.
Ik ben aan de slag gegaan om hem schoon te maken en terwijl ik aan het poetsen was, vroeg ik me af of er nog iets van de geschiedenis te achterhalen is. Ik heb google en bokt-wiki geraadpleegd, maar het is vrij algemeen.
Hier twee foto's:
Hier hangt hij nog aan de muur:

Na een eerste voorzichtige poetsbeurt:

De plukjes bruin haar aan de bovenkant en de stukken haar aan de onderkant voelen aan als paardenhaar. Die grote zwarte pluimen onderaan voelen alsof je met je vingers door een paardenstaart gaat *nostalgie *.
Nu vind ik het wel een mooi ding en ik vraag me dan af waar deze ooit voor gebruikt is. Er zitten belletjes op, dus lijkt mij minder handig als je op het land bezig bent

Wij wonen in Limburg en op de bokt wiki stond iets over een Limburgse haam, maar is dat Limburgs, omdat hij toevallig daar gemaakt is, of omdat het een soort model is?
Ik ben gewoon heel benieuwd of iemand er meer over weet, ook waarvoor deze gebruikt werden en wat voor paarden hiermee liepen. En zou je deze eigenlijk nog op een paard kunnen tuigen of is dat zielig?

(Niet dat wij een paard hebben hoor, alleen drie schapen en die zien me aankomen..)