Waar komt deze haam vandaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Waar komt deze haam vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 10:59

Wij wonen in een wat ouder huis (1938) en daar hangt al zeker 35 jaar een oude haam voor de sier. Mijn schoonvader heeft die daar ooit opgehangen. Inmiddels is hij overleden en heeft mijn vriend het ouderlijk huis overgenomen. Met de haam (en toentertijd een shetlander :-)).

Wij wonen hier nu ook al zeker 10 jaar en onlangs is mijn vriend begonnen met het isoleren van de garage. De haam is dus van de muur en komt er ook niet meer terug.

Ik ben aan de slag gegaan om hem schoon te maken en terwijl ik aan het poetsen was, vroeg ik me af of er nog iets van de geschiedenis te achterhalen is. Ik heb google en bokt-wiki geraadpleegd, maar het is vrij algemeen.

Hier twee foto's:

Hier hangt hij nog aan de muur:
Afbeelding

Na een eerste voorzichtige poetsbeurt:
Afbeelding

De plukjes bruin haar aan de bovenkant en de stukken haar aan de onderkant voelen aan als paardenhaar. Die grote zwarte pluimen onderaan voelen alsof je met je vingers door een paardenstaart gaat *nostalgie *.

Nu vind ik het wel een mooi ding en ik vraag me dan af waar deze ooit voor gebruikt is. Er zitten belletjes op, dus lijkt mij minder handig als je op het land bezig bent :-)

Wij wonen in Limburg en op de bokt wiki stond iets over een Limburgse haam, maar is dat Limburgs, omdat hij toevallig daar gemaakt is, of omdat het een soort model is?

Ik ben gewoon heel benieuwd of iemand er meer over weet, ook waarvoor deze gebruikt werden en wat voor paarden hiermee liepen. En zou je deze eigenlijk nog op een paard kunnen tuigen of is dat zielig? :-)

(Niet dat wij een paard hebben hoor, alleen drie schapen en die zien me aankomen..)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:03

Vlaams gareel, zeeuws gareel, zijn allemaal inderdaad types van hamen.
Ik weet alleen niet waar de jouwe vandaan komt en of het een Limburgs gareel is

edit, afhankelijk van de voering zou ik deze denk ik niet meer écht gebruiken. Je kunt hem eens op een paard leggen voor een foto maar ik zou ze er niet mee laten trekken. Sowieso moet een haam perfect op maat zijn om te kunnen gebruiken

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 11:17

Dank voor je reactie!

Mijn schoonvader was een echte Limburger (NL) en volgens mij kwam die Limburg amper uit. Dus hij zal hem ook wel ergens hier in de buurt gekocht hebben. Dan hoeft het nog niet per se Limburgs te zijn natuurlijk.

Ah en niet meer op een paard leggen dus, klinkt logisch :-)

Granoek

Re: Waar komt deze haam vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:25

Hij lijkt mij op een zeeuws gareel maar met die extra decoratie die omlaag hangt (en ook de paardenharen bovenop)

Dit is volgens mij een zeeuws gareel
Afbeelding

In tegenstelling tot bv dit Schots gareel
Afbeelding

Maar er zijn vast bokkers die hier meer verstand van hebben dan ik

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:06

Het is een mooi stukje historie. Misschien kunnen ze je in het limburgs openluchtmuseum aan verdere informatie helpen: https://www.delocht.nl

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:10

Da's een hongaars haam.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 13:10

Het blijft er gaaf uitzien, die enorme paarden in het gareel (snap nu dus ook waar die uitdrukking vandaan komt..).

Is het een haam of gareel eigenlijk? Ik had gegoogeld en dacht dat het meer voldeed aan de beschrijving van den haam, maar jullie hebben het over een gareel.

Ik heb hem net even mee naar buiten genomen om in te smeren met lederolie. Aan de achterkant zit een kleine beschadiging en ik zag dat de vulling leek te bestaan uit hooi en haren, kan dat? Dat zal tegenwoordig toch ook anders zijn?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:11

volgens mij is de haam onderdeel van het gareel. De haam is het stuk dat jij hebt, het gareel is het tuig zeg maar? Denk ik? Ook benieuwd hiernaar

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 13:14

SimplySusan schreef:
Het is een mooi stukje historie. Misschien kunnen ze je in het limburgs openluchtmuseum aan verdere informatie helpen: https://www.delocht.nl

Bedankt! Ik zie dat Hoogendroog tegelijk met jou gepost heeft.

@hoogendroog, waar herken je dat aan? Ik ben heel benieuwd, dan kan ik daar straks op verder zoeken :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:16

Aan het gekartelde leer op die sierstrippen met bellen (die hebben een naam, maar ik kan er niet opkomen). Ik heb ze in Hongarije vaak gezien.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 13:29

hoogendroog schreef:
Aan het gekartelde leer op die sierstrippen met bellen (die hebben een naam, maar ik kan er niet opkomen). Ik heb ze in Hongarije vaak gezien.

Bedankt! Ik ga eens uitzoeken of ik via dat spoor meer kan ontdekken hierover.

Geen idee hoe hij dan hier terecht is gekomen, maar dat ga ik toch niet meer ontdekken :-)