Welk bit voor buitenritten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Welk bit voor buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 13:06

Ja, vage titel, maar ik kon het even niet anders beschrijven.

De situatie:
Ik heb een 11 jarige merens merrie, super braaf en goed buiten te rijden met een lang teugeltje en hier en daar een kleine ophouding of teugelhulp. Ik ben eigenlijk heel tevreden met mijn ongebroken sweet iron bustrens, maar vind dit bit toch net wat te groot (heb het op aanraden van de staleigenaresse een maat groter besteld als het bit dat ik even te leen had, zie dit topic: [HAR] Twijfel tussen bitmaten, meningen gevraagd). Ik wilde ditzelfde bit dus in een maat kleiner bestellen, maar kan het nergens meer vinden. Vandaar dat ik op zoek ging naar een ander bit, maar ik word werkelijk doodgegooid met meningen. Het lijkt 'algemeen bekend' dat een enkelgebroken bit vrij scherp is, maar de een noemt ongebroken zachter, de ander dubbelgebroken. Ik heb een paar keer met een dubbelgebroken bit van een stalgenootje gereden, en ze laat geen voorkeur zien voor ongebroken of dubbelgebroken.

Ik zoek gewoon een bit dat haar zo min mogelijk stoort als het loshangt, en zo min mogelijk onnodige onprettige prikkels veroorzaakt als ik het wel eens aan moet pakken. Dus nu mijn vraag: Welk bit zouden jullie aanraden voor mijn doeleinden?
Laatst bijgewerkt door Nala op 03-10-19 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Re: Welk bit voor buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:08

Welke maat bit moet je dan hebben? Het lijkt mij toch dat dit gewoon verkrijgbaar moet zijn?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 13:08

Maat 13,5. En ja, dat zou je denken, maar ik heb het nog geen twee maanden geleden bij agradi besteld in maat 14,5 en nu is het hele product nergens online meer te bekennen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:18

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:20

Sweet iron klinkt als westernbitje, een westernwinkel heeft er zat en die maat is niet zo idioot groot.
Bitten met hevelwerking wil je ongebroken mondstukken bij ivm ruis en andere onrust in de mond bij inwerking. Voor een gewone trens heb je meer vrijheid op dat punt.

Bit met hevel ligt vaak stiller ivm betere balans, maar die balans moet bij de hoofdhals houding van je paard passen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 13:22

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:32

Staat in de tekst dat hij sweet iron is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:39

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:42

Als je een bitje zonder hefboom neemt dan is ongebroken of dubbelgebroken zachter dan enkelgebroken. Dubbelgebroken ligt wat minder stil in de mond (maar vind ik wel duidelijker als je eenzijdige stuurhulpen geeft), en ze kunnen er wat mee spelen. Ongebroken ligt stiller (maar dus ook stugger) in de mond en vind ik iets minder duidelijk in stuurhulpen.

Als je iets neemt met een hefboomwerking dan zou ik altijd ongebroken nemen, in een gebroken variant heb je altijd een notenkrakerwerking en in combi met een hefboom kan dit erg scherp zijn.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:43

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 13:51

Sabbientje schreef:

Die zocht ik inderdaad!

Bedankt voor de uitleg Duhelo. Nu nog even bedenken of ik dan toch weer voor ongebroken ga, of toch dubbelgebroken. Beide hangen toch bijna altijd maar los in de mond, dus misschien is dubbelgebroken dan prettiger.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:00

Ongebroken met vaate ringen is het meest stil, minst storend voor een paard maar blijft altijd specifieke voorkeur van paard. Een ongebroken bit met hefboomwerking is nog stiller en stabieler in de mond maar moet je wel meer ontspannen mee kunnen rijden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:02

tamary schreef:
Sweet iron klinkt als westernbitje, een westernwinkel heeft er zat en die maat is niet zo idioot groot.
Bitten met hevelwerking wil je ongebroken mondstukken bij ivm ruis en andere onrust in de mond bij inwerking. Voor een gewone trens heb je meer vrijheid op dat punt.

Bit met hevel ligt vaak stiller ivm betere balans, maar die balans moet bij de hoofdhals houding van je paard passen.

harry;s horse en trust hebben ook engelse sweet iron bitjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:09

Ik heb een billy allen bit in de maat 13,5. Ideaal! Dat is wat beweegbaarder dan een volledig ongebroken trens, maar klapt niet dubbel zoals een gebroken trens dat doet. De ideale tussensoort. En dat zijn westernbitten, dus zeker ook met sweet iron te koop.

Edit: https://www.aleashop.be/nl/1108164/d-tr ... d-ring-135

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:23

Mijn paarden wilden juist geen sweet iron, die nemen een RVS bit veel makkelijker aan, dus ook dat is paardafhankelijk. Je kunt ook naar Myler kijken, heeft zowel Engelse als Westernbitten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 14:34

Aangezien de rest van mijn tuig (ondertussen) ook engels is, zoek ik nu een Engels bit.