kan je een zadel verven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

kan je een zadel verven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 19:56

Beste Bokkers,

graag wil ik van jullie horen dat het mogelijk is om een zadel te verven? Wat voor verf heb je dan nodig? En wat komt er nog allemaal bij kijken?

Het gaat bij om mijn westernzadel waarbij mijn zadel weer mooi terug zwart word en heel het zadel dezelfde kleur heeft. Ik weet niet of je een zadel kan verven en het is ook nog niet zeker dat ik het wel laat verven!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sterre98

Re: kan je een zadel verven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:57

Yep dat kan, indringverf bijvoorbeeld. Er is een topic van geweest, maar weet even niet waar die is gebleven

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 19:59

Sterre98 schreef:
Yep dat kan, indringverf bijvoorbeeld. Er is een topic van geweest, maar weet even niet waar die is gebleven

Echt waar, dat is mooi! Dank je wel en zal de topic opzoeken!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:01

Ja dat kan zeker!
Ik zou ook moeten zoeken maar er was inderdaad een heel topic van mensen die hun zadels, hoofdstellen, laarzen etc verfden. Ook in allerlei blije kleurtjes trouwens :D

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:02

Volgens mij heeft dems75 hier op Bokt ook ooit een zadel geverfd misschien kan ze je nog tips geven

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:02

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 20:35

Mars schreef:

Wauw ik heb nog heel wat te lezen. En wauw je hebt echt heel veel kleuren leerverf. Dat brengt me ook in twijfel dat ik mijn zadel niet in 2 kleuren ga verven!

Maaruh welke 2 kleuren zal het dan worden?

Hebben jullie een leuke ideetjes?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:03

Belangrijkste met verven is dat je 2 soorten verf hebt. Indringverf en verf die er op blijft liggen en een laagje vormt. Voordeel van indringverf is dat ie echt in het leer trekt en dat slijt je er dus niet zomaar af. Nadeel is dat je alleen maar donkerder kan verven en niet lichter. In het geval van jou zadel betekent dat dat je hem zwart kan verven met indringverf. Andere leerverf maakt een laagje op het leer, wat in elke kleur kan die je wilt. wat heel mooi is op plekken die niet slijtgevoelig zijn, maar plekken die wel slijten door beweging of schuren daar slijt zo'n laagje heel snel vanaf en blijft niet lang mooi. Zwarte indringverf kan je gewoon bij de schoenmaker halen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:21

hou er wel rekening mee dat paardenvet overal op je zadel zit, daardoor houdt verf ook slecht op zadels dat moet je eerst ontvetten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:35

Ik heb op mijn zadel indringverf gebruikt in dezelfde kleur om het weer mooi zwart te krijgen. Andere kleuren niet op mijn zadel, wel op mijn laarzen en hoofdstel ( cognac en 1 met turqoise) maar dat trekt niet erin maar is een laagje erop wat wel wat sneller beschadigd. Voor een zadel zou ik alleen indringverf gebruiken en dan is van zwart naar een andere kleur niet mogelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:53

Hier tuig voor de sier geverfd. Ik heb nu een blauw-zwart dressuurzadel en hoofdstel liggen :P Welke verf je ook gebruikt... Ontvet het leer echt heel goed van tevoren ;) Alleen leerzeep is niet voldoende.

Zoals Sas_mon zegt zijn er twee soorten verf. Indringverf en verf die een laagje óp het leer maakt. Bij indringverf kun je alleen donkerder verven. Zwart zou bij jou dus goed kunnen! Bruin oid is dan onmogelijk. (Mogelijk krijg je wel een bruinige gloed, dat zou ik niet weten)

Daarnaast heb je de verf die een laagje op het leer maakt. Daarvoor raad ik angelus-leerverf aan. Verft ontzettend fijn en dekt goed. Enigste nadeel bij verf waar je een laagje op het leer verft vergeleken indringverf... Het blijft alleen zitten op plekken die weinig bewegen en waar geen wrijfing is. (Vooral leer op leer wrijfing is funest)