Seabis springzadels vs Riuz Diaz en pasvorm paard/ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Seabis springzadels vs Riuz Diaz en pasvorm paard/ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 14:48

In mijn zoektocht naar een ander springzadel ga ik binnenkort een zadelpassessie doen. De zadelmaker heeft een Seabis Kalifornien en een Seabis Arona als demozadel. Echter, ik vind de Barcelona of Utah veel mooier (wordt geleverd in een andere kleur bruin, en tja, als het nieuw wordt wil het oog ook wat).
Het verschil in pasvorm tussen de modellen schijnt niet zo heel erg groot te zijn, maar is dit ook zo? (liever meerdere meningen, want ik moet dan een zadel uit een catalogus bestellen waar ik niet op kan proefrijden)

-Is er verschil in pasvorm voor het paard tussen de modellen?
-Is er verschil in pasvorm voor de ruiter tussen de modellen?
-Hoe houdt het zadel zich na jaren intensief gebruik? En gebruik in de regen?
-Nadeel vind ik het geprinte leer bij veel modellen, dit is vaak een teken van goedkoop leer wat voorzien wordt van een print om zo oneffenheden te verdoezelen. Wordt dit door gebruik niet lelijk?

Seabis schijnt nu andere bomen te gebruiken dan Riuz Diaz, wel net als Riuz Diaz levenslange garantie op de boom.

-Is de pasvorm van Riuz Diaz anders dan bij Seabis? Of maakt dat helemaal niets uit?

Ik heb voor de testritjes nu 4 verschillende zadels uitgezocht, en eventueel een 5e van Kent en Masters vzh (helaas ook hier geen springzadel als demo in voorraad). Allen zijn 18 inch, hoewel ik 1.82m ben wil ik voor een 17.5 inch gaan. Dus de testritjes gaan ook op een iets te groot zadel plaatsvinden (maar goed, het gaat om nog geen 1.5 cm, dus dat merk je denk ik niet eens echt). Waar ik op een bok al niet op kan zitten vallen meteen af en dat is al ongeveer de helft is gebleken. Ik heb een erg lang bovenbeen. Stubben boommaat 32 ligt goed bij de schouders, maar op de schoft, Stubben 30 ligt mooi rond de schoft maar klemt op de schouders. Boom 31 is ook net wat te smal. Hiermee valt Stubben en passend krijgen zeer waarschijnlijk af, erg jammer, dus er moet wat komen wat qua kwaliteit en duurzaamheid net zo goed is, maar wel passend voor paard en goed voor mij als ruiter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 21:21

Na wat passen en heel wat minder dan verwachte proefritjes bleek dat ik zelf niet in een Seabis kan zitten. Ja, ik kan er wel voor mijn gevoel op zitten, maar mijn kont komt bijna op de lepel. Helaas, want het zadel zat wel heel lekker, en ook boven de sprong gaf het genoeg stabiliteit. Een grotere zitmaat is eventueel mogelijk, ik heb een 17.5 inch geprobeerd, en 18 inch is leverbaar. Een andere Seabis paste zo slecht op mijn paard dat rijden niet verantwoord zou zijn. De Riuz Diaz lag direct goed. Kavalkade kan of ik niet op zitten, of het ligt niet zo mooi op mijn paard, ik heb 2 modellen geprobeerd. En het springmodel van Kent en Masters past zo slecht op mijn paard dat rijden niet eens kon.
Stubben past gewoon niet en gaat ook niet passen, erg jammer, want het zijn nog steeds mijn favoriete zadels. Fryso heeft een te diepe zit voor een springzadel. Rossner wil ik niet. De Riuz Diaz ligt zo uit de fabriek nagenoeg goed op mijn paard en ook ik kan er op zitten. Kwaliteit is ook veel beter dan verwacht, valt nu onder de A-merken zeg maar.

Conclusie:
De pasvorm van Riuz Diaz is dus wel degelijk anders dan van Seabis. En ook de Seabis pasvorm onderling verschilt. Dat kunnen we nu wel concluderen na een avondje zadels passen en testen.
Beide zadelmerken geven levenslange garantie op de boom en zijn op dezelfde wijze (neopreen met kunstwol) gevuld. De beugelriemhaken bij Seabis zijn soms open en soms met een klipje (verschillen tussen de modellen onderling), bij Riuz Diaz gewoon met een klipje.