Na wat passen en heel wat minder dan verwachte proefritjes bleek dat ik zelf niet in een Seabis kan zitten. Ja, ik kan er wel voor mijn gevoel op zitten, maar mijn kont komt bijna op de lepel. Helaas, want het zadel zat wel heel lekker, en ook boven de sprong gaf het genoeg stabiliteit. Een grotere zitmaat is eventueel mogelijk, ik heb een 17.5 inch geprobeerd, en 18 inch is leverbaar. Een andere Seabis paste zo slecht op mijn paard dat rijden niet verantwoord zou zijn. De Riuz Diaz lag direct goed. Kavalkade kan of ik niet op zitten, of het ligt niet zo mooi op mijn paard, ik heb 2 modellen geprobeerd. En het springmodel van Kent en Masters past zo slecht op mijn paard dat rijden niet eens kon.
Stubben past gewoon niet en gaat ook niet passen, erg jammer, want het zijn nog steeds mijn favoriete zadels. Fryso heeft een te diepe zit voor een springzadel. Rossner wil ik niet. De Riuz Diaz ligt zo uit de fabriek nagenoeg goed op mijn paard en ook ik kan er op zitten. Kwaliteit is ook veel beter dan verwacht, valt nu onder de A-merken zeg maar.
Conclusie:
De pasvorm van Riuz Diaz is dus wel degelijk anders dan van Seabis. En ook de Seabis pasvorm onderling verschilt. Dat kunnen we nu wel concluderen na een avondje zadels passen en testen.
Beide zadelmerken geven levenslange garantie op de boom en zijn op dezelfde wijze (neopreen met kunstwol) gevuld. De beugelriemhaken bij Seabis zijn soms open en soms met een klipje (verschillen tussen de modellen onderling), bij Riuz Diaz gewoon met een klipje.