slapende voeten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jairo

slapende voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 17:13

Tijdens het rijden gaan mijn voeten slapen..
Ik heb harry’s horse stijgbeugels, extra breed met zogezegde schokdemping... eerst was het al een verbetering tov gewone beugels..

Nu vroeg ik me af of er (naast sprenger bow balance) nog helpende stijgbeugels zijn.

En als je wel ervaring hebt met het probleem en hebt kunnen oplossen met de bow balance mag je het wel zeggen.

Fotos zijn van mijn huidige beugels
Afbeelding

Afbeelding

tengeltje11

Re: slapende voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:26

Persoonlijk zou ik hiervoor een goeie osteopaat zoeken i.p.v. andere beugels. Het is gewoon niet normaal dat je voeten slapen dan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:30

Ik zou ook op zoek gaan naar een goede fysiotherapeut.
En kijk uit met afstijgen wanneer je voeten slapen. Zo heb ik mijn enkelband eens finaal afgescheurd omdat ik dacht dat ik er gewoon op kon staan... Niet dus.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:40

Gedraaide ophanging zou ik eens beginnen met proberen, ik heb om die rede mijn beugels altijd "te lang"..

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:52

Hier iemand die met de sprenger bow balance nergens meer last van heeft. Geen slapende voeten of zere benen/gewrichten. Ook een namaakversie geprobeerd, beter dan normale beugels, maar zeker geen bow balance. Denk dat alle beugels die extra schokdemping, die ook echt werken, toch in dezelfde prijsklasse zullen vallen als de bow balance. Op marktplaats komen ze nog wel eens langs, om de prijs nog leuk te houden.
Heb gewoon gezonde benen, maar zit graag best kort en met buitenritten en springen ga je toch dingen voelen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:56

Bij mij zat de oplossing in andere laarzen ondanks dat ze niet te strak leken te zitten belemmerde ze de doorbloeding wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:01

Dit ligt aan je model zadel, niet je beugels, waar rij je mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:07

beugels gaatje langer doen?
lijkt me dat je ze knelt en te kort hebt, zou kijken of langer beter gaat

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 07:35

Ok
1:Osteopaat : ik ga al 6 jaar wegens hernia’s en hyperflexibiliteit. Maar slapend dit komt en gaat en is niet in heel mijn voet. Vaak aan de buitenzijde.

2: ik had eerste een kieffer ct europe hier had ik het ook. Nu heb ik een Fryso legacy (zit zalig)
3: beugelgaatje langer zou kunnen ik zit meestal 1 langer maar had het idee dat ik niet gecontroleerd kon lichtrijden. Maar nu ik les heb en me verteld werd dat mijn paard echt een heel deel langzamer moet lopen om niet onder me vandaan te lopen kan ik wel proberen deze weer langer te doen.

4: ik rij met goedkope jodphurs, en gewone chaps (ik ga niet op wedstrijd en rij vaak in het bos) ik hecht niet echt waarde aan waarmee ik rij. Soms zelfs stalschoenen en dat gaat ook prima. Maar het werd nu laatst erger... vandaar.

Ik las toen over de bow balance en toen ook via een niet professioneel filmpje op youtube van een wat zwaarder meisje (ben ik ook helaas) en die haar voeten werden ook “numb” dus doof/ slapend.
En daarna niet meer.

Maar ze kosten zo enorm veel.

Ik heb pas een nieuw zadel moeten aanschaffen en ook nog mijn paard op foto (klinisch) laten zetten... daar moet ik nog even voor sparen dan

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 11:24

Update: vandaag beugels 1 gaatje langer en ging al een stuk beter. Alleen mn tenen wouden licht slapen (tintelen)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:34

Ik zou gaan investeren in betere schoenen/jodphurs. Ik heb soms ook tintelende voeten wanneer ik krap schoeisel draag die slecht veert en bij te korte beugels

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:45

Zou toch even uitsluiten dat je geen zenuwbeknelling heb. Heb zelf ook regelmatig lichaamsdelen die slapen, maar bij mij kom het door hypermobiel zijn met wervels die soms een eigen leven lijden waardoor er zenuwbeknelling ontstaat.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:21

Naast het lichamelijke aspect wat uitgesloten moet worden, zijn goede schoenen ook ontzettend belangrijk.
Als de schoen eigenlijk net te smal of te breed is (knellend/schuivend) of geen Steins biedt, kan dit ook slapende voeten geven. Ik kan daarom bijvoorbeeld niet op goedkope gympen lopen waar totaal geen houvast aan zit. Met paardrijden had ik ook altijd of mijn kisten aan of de versie van Mountain Horse.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:25

Heb je buiten het rijden om ook wel eens te kampen met slapende voeten? Ik wil je niet ongerust maken, maar vooral mensen met diabetes hebben hiermee te kampen..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:57

Ik rijd buiten altijd met EZ rides.
Dit zijn beugels met een veel breder voetbed en het voetbed zelf veert ook doordat er een soort van kussentje op het voetbed zit.
Wellicht helpt dat mee tegen slapende voeten?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:55

Ik ken het ook.
Wat bij mij helpt inderdaad beugels een gaatje langer. En een iets duurdere oplossing een ander zadel heb toen verschillende zadels geprobeerd en model maakt echt uit.
En breedte van je paard ook mijn eigen IJslander als die mooi op gewicht is heb ik veel minder last als bij een bredere.
En wat toch ook scheelt investeren in duurdere jodphurs merk dat de duurdere zoals montain horse en ariat toch echt meer steun en minder klachten geven als de goedkopere.

Eline_Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:29

Mijn zusje heeft een lage bloeddruk en heeft het ook! Bij haar hielp meer beweging en ijzer eten goed, zij had het ook bij sowieso lang zitten. Misschien dat je je bloeddruk kunt laten testen?

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:07

Flevolander schreef:
Heb je buiten het rijden om ook wel eens te kampen met slapende voeten? Ik wil je niet ongerust maken, maar vooral mensen met diabetes hebben hiermee te kampen..

Als het al zover is dan had je dat diabetes al eerder moeten merken zoals heel veel plassen en chronisch moe.

Maar dat is zo te meten met een vingerprikje (doe ik ongeveer 6-8 keer per dag)

(ik ben helaas ervaringsdeskundige, Type 1 met injecties had ik er 8 a 9 per dag nodig,nu aan een insulinepomp)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:22

Ik heb het ook,krijg ook als ik verder rijd ook kramp in mijn kuit.
Ik heb EZ rides, brede beugels. Schoenen wisselen, andere sokken, broek niet helpt....

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 17:29

Sideswipe schreef:
Flevolander schreef:

Als het al zover is dan had je dat diabetes al eerder moeten merken zoals heel veel plassen en chronisch moe.

Maar dat is zo te meten met een vingerprikje (doe ik ongeveer 6-8 keer per dag)

(ik ben helaas ervaringsdeskundige, Type 1 met injecties had ik er 8 a 9 per dag nodig,nu aan een insulinepomp)

ik heb hier dus ook verder mee willen gaan! ik heb nl een gastric bypass(2013) dus een test op hyperinsulinemie klopt bij mij niet. Mijn dokter wou niet verder gaan dan mijn bloed nuchter testen, dus ik om 8 u s'morgens bloed laten trekken. en er is nix behalve kantje boortje ijzer te kort uitgekomen.
Ik ben chronisch moe, mijn hoofd wil wel, mijn lichaam niet. ik heb nog steeds serieus overgewicht, en ik plas m'n hele leven al veel dus daar niet van, ik heb ook altijd maar honger zelfs als ik pas gegeten heb..

maarja als mijn dokter er nix achter vind/zoekt?
voor verdere onderzoeken moet ik toch een verwijsbrief van de dokter hebben.

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 17:36

verdere update:

ik ben weer naar de osteopaat gegaan de maandag (niet voor dit probleem) maar wegens kaakklemmen, stress gerelateerde spanningen, maar ook lage rugpijn. Ik heb dit aangekaard en hij bevestigde dat het door mijn rug komt, ik zou zo veel mogelijk de klappen moeten opvangen. Ik rijd nu op een fyso legacy wat ik best wel een zacht zadel vind. Ik denk dat ik ga investeren in bow balance beugels en zien.

ivm het dokters aspect, ik heb in 2013 een gastric bypass ondergaan, ik ben hiermee 30 kg afgevallen maar nog steeds zwaar (mijn dokter gaf me niet minder dan dat gewicht wegens postuur). ik ben toen 2 x kort na mekaar zwanger geworden waar ook kilo's zijn blijven plakken. ik reed in die tijd niet meer..
ik ben nu bijna 15 kg terug bijgekomen en krijg het maar niet meer eraf.

er is gewoon té weinig geweten over gastric bypass gerelateerde problemen / voedings problemen en de oplossingen.

ik kamp sinds 4 jaar na de operatie met ijzer te kort en vit. B12 te kort. ik neem hiervoor supplementen bij maar het duurde lang voor we wisten dat de pillen die ik nam gewoon niet opgenomen werden door mijn darmen.

ik voel me laatste tijd ook steeds slechter, heb vaker last van eten, blijf honger hebben zelfs na een maaltijd (bv na een middag kan ik een kwartier later rustig nog een boterham binnenspelen) dit doordat m'n hoofd blijft zeggen dat ik honger heb.

ik heb een suikertest aangevraagd bij de dokter maar ze steekt het op iets anders (bv dat ik terug naar de fitness moet en weer pillen moet nemen voor m'n ijzer te verhogen). Ik kreeg een standaard bloedtest waar ook mijn schildklieren werden onderzocht enzv. maar behalve een ijzer te kort, werd er niets vermeld, waardoor ik dus ook geen doorverwijs brieven krijg.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:54

Jairo en terug naar het ziekenhuis waar je de gastrjic bypass hebt gehad ? Of ander ziekenhuis met deze afdeling ? Die hebben meer ervaring met zulke klachten dan je huisarts

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:25

Verdiep je eens in B12, zijn diverse pagina's van op Facebook en het web, en dan bedoel ik de pagina's voor en door b12-patienten. Lees je goed in en bereid een gesprek voor bij huisart zodat je een vuist maakt voor een nieuw en uitgebreidere bloedtest. B12 kun je het beste spuiten, pillen bieden geen soelaas

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:08

Katja schreef:
Bij mij zat de oplossing in andere laarzen ondanks dat ze niet te strak leken te zitten belemmerde ze de doorbloeding wel.

Ik had het ook door een bepaald paar laarzen, nu bij mijn nieuwe geen last

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:37

Ik heb de bow Balance gehad en daarmee veel minder last en heb ook hernia's en ook nog fibromyalgie. Inmiddels rijd ik niet meer omdat het probleem ook in handen en armen kwamen.