Goed passend zadel maar niet voor mij, help?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisskib

Goed passend zadel maar niet voor mij, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 18:15

Hoi
Ik heb sinds een half jaar mijn eerste eigen tinker gekocht <3
Geen zadel erbij en eerst veel gereden met mijn barebackpad maar nou wou ik wedstrijden gaan rijden en was ik rustig aan opzoek gegaan naar een zadel. Zadelmaker erbij en er kwam uit dat voor haar een thorowgood cob zadel het beste is. Nu reed ik aan het begin met heel veel plezier (opbouwend trainen, ze had niet een hele goeie conditie)
Maar nu ik vaker en wat langer ga rijden krijg ik ontzettende verkramping in mijn bovenbenen. |(
Nou vroeg ik me af of jullie tips voor mij hebben zodat ik dit kan oplossen
Afbeelding

hwn

Re: Goed passend zadel maar niet voor mij, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:28

Misschien eens de kniewrongen afnemen (zijn met velcro toch)?

Zou het probleem aan het zadel liggen, of aan het feit dat Tinkers nogal breed zijn? Ik kon niet met dressuurzadel rijden met mijn rondgeribte merrie, met Thorowgood lukt t bij mij dan wel. Al is barebackpad bij breed paard juist nog lastiger.

Anders kan een lesje Centered Riding ook wel handig zijn, zij hebben ook goede oefeningen om de benen te ontspannen, en intussen n stapje terugnemen en wat minder lang/intensief rijden.

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 19:29

hwn schreef:
Misschien eens de kniewrongen afnemen (zijn met velcro toch)?

Zou het probleem aan het zadel liggen, of aan het feit dat Tinkers nogal breed zijn? Ik kon niet met dressuurzadel rijden met mijn rondgeribte merrie, met Thorowgood lukt t bij mij dan wel. Al is barebackpad bij breed paard juist nog lastiger.

Anders kan een lesje Centered Riding ook wel handig zijn, zij hebben ook goede oefeningen om de benen te ontspannen, en intussen n stapje terugnemen en wat minder lang/intensief rijden.

Dat zou ik idd allebei nog kunnen proberen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:39

Een goed passend zadel is passend voor paard én ruiter.
Wanneer jij er echt last van krijgt, is het zadel voor jou niet passend en zou ik contact opnemen met degene die het zadel aangemeten heeft.
Wanneer jij er nl echt last van blijft houden heeft dat ook invloed op je paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:51

Ik zou eerst eens zeker stellen dat je niet zelf je benen optrekt anders gaat een ander zadel niets helpen. Misschien ook regelmatig zonder beugels stappen.
Verder overstappen op een mono beugelriem omdat de gesp van de beigeriem bij TG behoorlijk massief onder het been ligt ivm de relatief platte boomvorm (daarom past hij op je paard).

Ligt het echt aan de combinatie, dan zul je verder moeten zoeken.

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 20:26

Sizzle schreef:
Ik zou eerst eens zeker stellen dat je niet zelf je benen optrekt anders gaat een ander zadel niets helpen. Misschien ook regelmatig zonder beugels stappen.
Verder overstappen op een mono beugelriem omdat de gesp van de beigeriem bij TG behoorlijk massief onder het been ligt ivm de relatief platte boomvorm (daarom past hij op je paard).

Ligt het echt aan de combinatie, dan zul je verder moeten zoeken.

Goed idee, ook van die mono beugelriemen!

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 20:26

Marije_jiplover schreef:
Een goed passend zadel is passend voor paard én ruiter.
Wanneer jij er echt last van krijgt, is het zadel voor jou niet passend en zou ik contact opnemen met degene die het zadel aangemeten heeft.
Wanneer jij er nl echt last van blijft houden heeft dat ook invloed op je paard.

Ik zal haar eens even een berichtje sturen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:28

Omdat deze vraag specifiek om een zadel gaat verplaats ik dit topic naar HAR.