Hoe lang wennen aan bit 3-jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Hoe lang wennen aan bit 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 08:33

Rustig aan ben ik mijn 3-jarige pony aan het zadelmak maken. Nu heb ik vijf keer een bitje in gedaan en ze vindt het verschrikkelijk :+

Uiteraard rustig opgebouwd en heb haar er nu o.a. twee keer mee gelongeerd. Ze blijft echter als een gek lopen kauwen. Alleen als ze is afgeleid door iets wat ze ziet, houdt ze haar mond netjes dicht. Dit is zowel met een dubbel gebroken als een ongebroken bitje zo. Neusriem etc laat ik lekker los, zodat ze de ruimte heeft om het bitje uit te vinden.

Hoe lang duurde het bij jullie voordat je paard enigzins gewend was? Heb dit eigenlijk nog nooit gezien. We hebben overigens geen haast!

Edit: tandarts is 2 weken geleden geweest. Ze had geen wolfstandjes etc, dus dat kan het niet zijn.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 18-09-19 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Re: Hoe lang wennen aan bit 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:41

Ze heeft geen last van haar gebit door het wisselen ofzo?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 08:48

Heb het even aangepast, tandarts is geweest :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:49

Ik lees mee, zelf totaal 3 uur bit in gedaan in verschillende sessies en toen het op gegeven. Rijd nu al 3 jaar bitloos en het bit ligt in de kast :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:00

Heel stom, maar heb je haar als eens brok/muesli gevoerd met het bit in? Zo wennen ze naar mijn idee het snelst, omdat ze er dan vaak even niet meer over nadenken dat dat bit in hun mond zit.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:04

En wat voor bitje heb je erin?

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:10

Mijn paard had moeite met een dubbelgebroken bitje met 'losse' ringen. Nu met een dubbelgebroken D trens is het goed. De andere was voor hem niet 'stevig' genoeg. Hij wist niet wat ie daarmee moest zeg maar

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:13

Zit het bit niet veel te laag?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:14

Kabayo schreef:
Zit het bit niet veel te laag?

Dit kan idd wel een dingetje zijn. Je wil 2 tot 3 rimpels in de mondhoeken. Het kan ook schelen om een wat dunner bit te doen, omdat dat minder ruimte in de mond neemt. Zorg ook dat het tussenstuk van een dubbelgebroken bit niet te breed is, omdat je dan de 'schakels' op de lagen hebt zitten en dit is ook niet fijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:23

Ja ik heb er wel eens 1 gehad die lang erover deed om aan het bit te wennen. Maar bij die was het ook zoeken naar wat ze als bit prettig vond. De ene heeft liever enkel gebroken, de andere dubbel. De volgende wil lossen bitringen de ander wil liever iets wat heel stevig en gesloten in de mond hangt.

Wat ik altijd doe is rijden met een sidepull en daarbij het bit aan een los kopstuk erbij inhangen. Zo kan je gewoon sturen op de sidepull en zij kunnen in alle rust aan het bit wennen. En je merkt dan vanzelf welk bit wel en niet werkt kwa kauwen. En bij sommigen duurt dat gewoon even.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:00

Bij mij ging het eigenlijk vrij snel maar wat ik aanbeveel is een wat dunner dubbel gebroken bit zo hebben ze zo weinig mogelijk in hun mond natuurlijk is het inrijden van een paard het best te doen met een wat dikker bit zodat het minder (pijn) doet in de mond en dat ze beter aan kunnen wennen. Ook is het een optie om bitloos of met een hackemore te beginnen als het paard het bit echt niet accepteert

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:08

Met een paard met bit al gaan longeren als ze daarbuiten het bit nog niet goed accepteren zou ik zelf niet doen. Wat ik heb gedaan met mijn jonkie is het hoofdstel om gedaan, halster eroverheen, en alledaagse dingen doen. Rustig poetsen, wandelen. Beetje grondwerk doen zodat hun aandacht verplaatst. En zodra ze dan rustig zijn in de mond belonen en hoofdstel weer af doen.
De eerste keer heb ik 10 minuten rondgewandeld tot hij het bit met rust liet. De tweede keer liet hij eigenlijk vrij snel al het bit met rust, terwijl er best een poos tussen heeft gezeten.

En inderdaad niet te laag hangen, zorg dat het bit stabiel is.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 11:47

Dank voor alle reacties! Bit hangt niet te laag en ik heb daar ook al een beetje mee geschoven. Had er eerst een dubbel gebroken bitje in, nu ongebroken. Beide bustrens trouwens en geen verschil. Beide zijn best dun, omdat ze niet zo’n grote mond heeft.

Ik longeer haar trouwens niet aan het bit, maar aan het halster er overheen. Dit zodat ze de spanning er een beetje uit kan draven :)
Met wandelen etc wordt het alleen maar erger, omdat het best een hittepetitje is en ze zich, vooral buiten het erf, heel druk kan maken. Dan wordt het kauwen ook erger.
Goed idee om het eens met poetsen te proberen, dat vindt ze altijd erg fijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:03

Princesj schreef:
Heel stom, maar heb je haar als eens brok/muesli gevoerd met het bit in? Zo wennen ze naar mijn idee het snelst, omdat ze er dan vaak even niet meer over nadenken dat dat bit in hun mond zit.

Dit inderdaad, is de oude truc oom paard te leren hoe bit in de mond te hebben en er mee om leren gaan. Voorkomt ook dat ze tong over het bit gaan gooien en zich zo'n probleem oplossing aanleren, simpelweg omdat je geen muesli/brokjes kan eten als het bit anders dan correct in de mond ligt. Valt in de categorie : paard zelf oplossing laten vinden, maar tegelijk die oplossing als enige optie geven.

Ook al maakt een passend bit alsnog verschil, een hoop problemen vang je er wel mee af voordat ze ontstaan.

Dikker dan er plek is in de mond (en er is minder ruimte dan veel mensen denken) werkt zeker niet mee aan acceptatie, kauwen is dan bv ook onmogelijk en dat proberen geeft veel druk op de lagen. Dun en ongebroken is eigenlijk de beste start optie qua bit. Al zijn er paarden die het beter doen op wat tongvrijheid ipv enkel ongebroken en iets gebogen mondstukken.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:14

Ik heb mijn jonge paard bitloos ingereden en ben na een jaar eens gaan kijken wat hij van het bit vond. Hij vond het ook niet zo grappig :+ Heb hem na een paar keer kort wennen gewoon omgedaan met rijden, over mijn sidepull heen (en daar dus gewoon nog de teugels aan), en na 3x zo te hebben gereden deed hij normaal met zijn mond. Toen pas de teugels aan het bit gedaan en inmiddels gaat het prima.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:50

Neusriem juist niet te los. Ook niet aansnoeren maar wel gewoon vast. Met een hele losse neusriem gaan ze teveel met de tong bewegen, dat zorgt dat bit ook beweegt en zeker in het begin vinden ze dat vaak gewoon eng. Hebben ze eenmaal geleerd hoe ermee om te gaan kan eventueel de neusriem weer wat losser als je dat prettig vind.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:46

Ongebroken bit ligt veel stiller in de mond en dan rommelen ze er vaak ook minder mee, maar ik zou eerst eens die neusriem gewoon normaal vast maken want dan zit de boel ook wat stabieler.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:21

Misschien is de neusriem wel te los, waardoor het bit wat onstabiel ligt. 2 vingers ertussen houden zorgt voor een juiste optoming. Wat ik altijd bij jonge paarden doe die voor het eerst een bit in krijgen is er direct een suikerklontje achtergaan geven, dan zijn ze snel gewend en vinden ze het bit prima.
En het bit op de juiste hoogte hangen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 09:09

Sporthorsies, ik gebruik al een ongebroken bit :)

Thanks weer voor alle reacties. Na een week vakantie het gister weer geprobeerd. Voeren (muesli) werkt averechts. Ze gaat alleen maar meer rommelen en irriteren.

Wat wel hielp was het bit nog een gaatje hoger (voor het mooie te hoog vind ik) en de neus- en kaakriem vaster zetten dan dat ik deed. Eigenlijk vind ik dat jonge paarden het zelf uit moeten zoeken en daar ook de ruimte voor moeten krijgen, maar dat werkt bij haar niet.

Het ging nog niet goed, maar al wel wat beter. Er waren momenten dat ze haar mond netjes dicht hield. Er waren ook nog veel momenten dat ze enorm rommelde, maar ik hoop dat dat steeds minder wordt. We hebben trouwens gewandeld, met poetsen was ze onrustiger.

Dank zover voor de tips. Hoop dat mensen ook nog voorbeelden hebben van hoe lang het duurde voordat een paardje gewend was :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:18

Bij mij na 2 keer in doen was het geen probleem meer

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:50

Mijn arabiertje bleef ook rommelen met een bit in.. Ze werd er zelf een beetje paniekerig van, ik heb toen een lage neusriem gekocht en die best strak gedaan. Twee keer en het was klaar, nu kan ze gewoon normaal een bit met losse neusriem. Ik deed wel altijd een beetje suiker aan t bit.
Misschien niet de goede manier, maar het heeft wel geholpen.