Welk western zadel bij probleem met staartbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Welk western zadel bij probleem met staartbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 07:56

Vele jaren geleden eens gevallen en onlangs tot de ontdekking gekomen dat die val ervoor gezorgd heeft dat het onderste botje van mn staartbeen totaal niet meer op zijn plaats staat. Nooit last gehad bij het rijden wel bij het zitten op een stoel.

Maar sinds kort dus ook bij het rijden. Omdat de pijn tijdens mijn werk (deels bureaujob) te erg aan het worden is laat ik het nu eens deftig verder onderzoeken maar de vorige keer zei men al dat er waarschijnlijk niets aan te doen is.

Om toch te kunnen blijven rijden vroeg ik mij af of er een zadel zou bestaan die vooral zachter zit of er eventueel een bontje of gelpad ofzo bestaat die over een westernzadel kan om het wat zachter te maken?

Skippy01

Re: Welk western zadel bij probleem met staartbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:00

Er zijn zadels met een gelseat, en anders zijn er inderdaad ook seat savers met gel erin en ook van schapenvacht (echt de hele vacht, dus geen scheerwol, want dat dempt echt veel minder).

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 17:17

Ook westernzadels?

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:21

Skyla schreef:
Ook westernzadels?

zoiets misschien?
Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:31

Skyla schreef:
Ook westernzadels?

Ja hoor. Speciale gel zittingen die je op je zadel kan doen. Zijn van Cashell als ik me niet vergis. En anders omstappen op boomloos :+ :D De Bob Marshall zit echt super zacht en geeft toch stevigheid tijdens het rijden.

Kan me vergissen maar volgens mij het Kitty@bokt ze in haar webshop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:58

Als het niet meer op zijn plaats staat. staat het dan scheef of nog wel in het midden ergens in verlengde van je ruggegraat?

Ik had in 2008 een hernia en inmiddels reuma en osteopenie en heb er weleens naar gekeken, omdat ik toen ik een hernia had kussens, een zadel etc tegen kwam die de billen ondersteunen en je ruggegraat vrijhoudt. Het was een engels zadel en ik rij al jaren alleen western, dus vond het toen niet zo interessant.

Maar er zijn wel losse kussens voor op stoelen etc.

Een western zadel kan je een bont of gel seat saver op leggen. Maar je kan ook een nieuwe seat laten maken. Misschien kan je dan in overleg eens bekijken of je dan de zijkanten wat steviger kan laten maken en het midden wat zachter en vrijer.
Louis Kerkhof heeft inmiddels wat aangepaste western zadels gemaakt en die zou je eens kunnen bellen om te zien wat mogelijk is voor jouw specifieke wensen.

jermaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:05

Ik heb hetzelfde. Voor mijn werk gebruik ik een speciaal kussen met een uitsparing achteraan, echt ideaal. Ik heb een white star westernzadel met een heel zachte zit. Enig nadeel elk ander zadel voelt nu als een plank :)

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 19:47

Dankje voor de info!!
Zal alles wat jullie gezegd hebben eens opzoeken.

superpony, wel heb enkel een scan van zijdelings en daar is te zien dat het onderste kootje gewoon ernaast naar binnen toe staat. Dus totaal niet meer onder de rest.

Nu dus ook de grote zoektoch achter een zadel goed voor ons beide.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 20:31

Een boomloos zadel heb ik totaal geen kennis van. Geen idee of dit goed is voor hem.

Die white star zadels lijken mij wel nog goede. Nu heeft hij een Garland.
Maar tweedehands vind ik momenteel niets in zijn maat. Nieuw zijn ze mij wat te duur.

Heb deze gel seat saver gevonden, lijkt mij super zeg! Precies zoals zo'n kussen voor op een stoel. Alleen is dit voor een engels zadel. Zou dit ook voor een westernzadel bestaan?

https://www.google.com/search?q=gel+sea ... w-IIq2tQUM

Edit, dit wss. Klinkt super *\o/* , alleen wel duur met dat ik nog een nieuwe zadel wil.

https://www.kifrahorse.nl/Seatsaver-Wes ... HO-COCCYX-
Laatst bijgewerkt door Skyla op 18-09-19 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:33

Ik heb speciale western seatsavers met uitsparingen precies voor dit soort problemen :-)

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 20:36

Moch seg, zo toevallig. Post ik net de link, zie ik jou reactie en het is die van jullie. :P
Oh ben blij met deze uitvinding!
Maar ze bestaan toevallig niet goedkoper zeker? :+ :D

Ga jullie site terwijl eens volledig bekijken.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:42

Hier na een staartbeenbreuk mijn heil gezocht in boomloze zadels, barefoot en startrekk. Daar kon ik pijnloos op rijden, doordat het vlakker en zachter zit. Alles met teveel vorm kom ik krom en stijf uit met lange ritten, maar boomloos is prima!

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 20:50

Probleem is dat ik niets van kennis over boomloos heb, zelfs al zoek ik wat op. En heb totaal geen idee of dit een match is voor hem en hij daar goed mee zal zijn. :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:06

Skyla schreef:
Maar ze bestaan toevallig niet goedkoper zeker? :+ :D

Een bontje is veel goedkoper maar dat werkt veel minder goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:24

Skyla, ik noem hem nog maar eens, maar Louis Kerkhof maakt dus zadels op maat voor je paarden voor jou. Dan kan dat in de seat gemaakt worden. Hij maakt ook aangepaste zadels. Kost wat, maar je krijgt er EN een passend zadel voor je paard voor terug en kan zelf goed zitten. En hij kan het bijhouden als het na verloop wat inzakt. Wel echt de moeite waard met dergelijke problemen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 04:40

Skyla schreef:
Vele jaren geleden eens gevallen en onlangs tot de ontdekking gekomen dat die val ervoor gezorgd heeft dat het onderste botje van mn staartbeen totaal niet meer op zijn plaats staat. Nooit last gehad bij het rijden wel bij het zitten op een stoel.

Maar sinds kort dus ook bij het rijden. Omdat de pijn tijdens mijn werk (deels bureaujob) te erg aan het worden is laat ik het nu eens deftig verder onderzoeken maar de vorige keer zei men al dat er waarschijnlijk niets aan te doen is.

Om toch te kunnen blijven rijden vroeg ik mij af of er een zadel zou bestaan die vooral zachter zit of er eventueel een bontje of gelpad ofzo bestaat die over een westernzadel kan om het wat zachter te maken?

Als ik je een tip mag geven :) (hier namelijk dit met veeeeel pijn na breuk heiligbeen)

Afbeelding

Ga naar een bekkenbodem therapeut. Ik ben nu een maand of 2 bezig met houdingtherapie en heb geen pijn meer! Je stuitje zit namelijk vast aan je bekkenbodemspieren en als je die teveel aan spant trekt die je stuit naar binnen met veel pijn tot gevolg.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:11

Skyla schreef:
Probleem is dat ik niets van kennis over boomloos heb, zelfs al zoek ik wat op. En heb totaal geen idee of dit een match is voor hem en hij daar goed mee zal zijn. :+

In welke regio zit je? Ik heb 2 startrekk om eens uit te testen (en mooie zandverstuiving om uit te proberen)

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:19

MarjanB schreef:
Skyla schreef:

Als ik je een tip mag geven :) (hier namelijk dit met veeeeel pijn na breuk heiligbeen)

[ [url=m/3408JA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ga naar een bekkenbodem therapeut. Ik ben nu een maand of 2 bezig met houdingtherapie en heb geen pijn meer! Je stuitje zit namelijk vast aan je bekkenbodemspieren en als je die teveel aan spant trekt die je stuit naar binnen met veel pijn tot gevolg.

Vraag, ik heb toevallig ook mijn staartbeen gebroken, voor de 2e keer helaas, wist van de eerste niks af dachten toen zwaar gekneusd. Maar hij staat bij mij dus hetzelfde als bij TS. Puntje is gebroken en staat naar binnen/boven. Ik heb dus alleen maar pijn bij het zitten op hardere stoelen. Is bij jou door die bekkenbodem therapie alle pijn weg gegaan?

Overigens ik rij barefoot ( boomloos) En heb met rijden gelukkig nergens last van. Bij mij gaat het met name over zitten op een normale stoel of bank. Met werken heb ik heel afwisselend werk en loop erg veel dus dat scheelt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:38

Lynn2014, daar heb je van die kussens voor. Moet je dan wel meenemen misschien, maar wat ik toen ond hadden ze kussen en iets voor bureaustoelen. Dan heb je het staartbeen vrij hangen, dus een opening. Maar denk eigenlijk dat als dat de oplossing is, je dat zelf ook kan uittesten door je billen te ondersteunen en het staartbeen vrij te houden.
O ja meen dat er ook een fietszadel van was.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:58

Ik heb een equiflex continental met heerlijke zachte (gel?) zitting ingebouwd.
Ook welkom om uit te proberen hoor.
Heb alleen geen zandverstuiving helaas ;-)

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:03

Acavallo heeft speciale seatsaver voor deze problemen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 20:08

Hihi dankje beide, ik ben van België dus wss niet echt in de buurt om te komen proberen. :(
De zoektocht naar een 2ehands (zodat ik een duurder merk kan kiezen) zadel loopt helaas niet zo super.

Ik heb nu deze morgen een doorverwijzing gekregen naar een speciale dokter in het ziekenhuis voor een verder onderzoek.

Maar hier ook last op alle stoelen, banken en zelfs zetels. Behalve mijn Peugeot 306 die had zalige zetels, nooit last. Helaas auto nu wel, die nieuwere hebben hardere zetels.

Nu zat ik wel te zien. Sommige van die westernzadels zijn erg diep, miss had ik vroeger een die zo diep niet was..? Snap niet dat ik na dik 14 jaar engels en western nu pas last krijg.

Eenmaal ik een zadel gevonden heb en de pijn blijft kijk ik wel voor die speciale gel seat van mn link hierboven. Genoeg pijn dan €100 er wel van af kan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:15

@lynn ik had precies dezelfde klachten en had na 2 bezoekjes al geen pijn meer.

Ik hield dus constant m’n plas op en sinds ik dat niet meer doe ging het gelijk al beter.

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 07:52

MarjanB schreef:
@lynn ik had precies dezelfde klachten en had na 2 bezoekjes al geen pijn meer.

Ik hield dus constant m’n plas op en sinds ik dat niet meer doe ging het gelijk al beter.

Ik ga eens rond bellen. Bedankt!!! Hoop dat het voor mij ook werkt.