Wanneer is een slecht passend zadel ´slecht´?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Wanneer is een slecht passend zadel ´slecht´?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 20:58

Hoi!

Bij onze pony heb ik wat plekken ontdekt die -denk ik- afkomstig zijn van het zadel. Ze heeft een boomloos zadel, nog niet zo heel lang. Ik weet even niet hoe je die plekken moet noemen (drukplekken?) maar aan beide zijden waar de kussens van het zadel liggen, is haar huid wat ingedrukt en zit er een vage 'deuk'. Nu reageert ze niet anders op het zadel dan eerst of wat dan ook. Ook als ik op de plekken druk wordt ze niet boos. Last heeft ze er dus niet van. Is het in dat geval acceptabel, of betekent dit dat het zadel echt niet goed ligt? Of ligt het zadel pas fout wanneer het paard er last van heeft?

jansje73

Re: Wanneer is een slecht passend zadel ´slecht´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:01

Heb je een foto?

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 21:07

Heb ik geprobeerd te maken, maar daarop is het niet zichtbaar. Het is vooral voelbaar dat de huid daar 'ingezakt' is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:26

Is het de huid of de haren?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:31

Om de vraag in je titel te beantwoorden: een slecht passend zadel is altijd slecht.
Om je OP te beantwoorden: Om eerlijk te zijn klinkt het als teruggelopen bespiering. Dit kan inderdaad komen omdat je boomloze zadel jouw gewicht onvoldoende verdeelt. Je hebt er wel een goede pad onder liggen toch? Wat je eraan kan doen is in ieder geval je pony goed over de rug gaan rijden.
Een drukking is juist een extreem gevoelige verdikking, daar hoef je denk ik hier dus niet bang voor te zijn.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:34

Bij druk plekken wordt de huid toch eerder dik, soort blaar en daarna witte haren?
Ondanks dat niet elk paard het laat merken zijn druk plekken wel erg pijnlijk voor zo dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:03

Blussem schreef:
Bij druk plekken wordt de huid toch eerder dik, soort blaar en daarna witte haren?
Ondanks dat niet elk paard het laat merken zijn druk plekken wel erg pijnlijk voor zo dier.

En als de drukplekken worden genegeerd sterft het spierweefsel af.
Dan krijg je deuken, en daarna witte haren.
Kan best zijn dat de TS die gezwollen plekken niet heeft waargenomen en nu in 'fase 2' zit.

TS, goed dat je je hiervan bewust bent geworden. Wellicht is het een paard met wat spek op de rug, die overleven deze plekken wel, zaak dat er wat passends op komt ben je nu al mee bezig, anders had je deze vraag niet gesteld hier, succes en blijf je gezonde verstand gebruiken.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 11:52

Met instructrice erover gehad. Probleem is opgelost :) Of in ieder geval: de oplossing is gevonden.