Help alle zadels blijven schuiven naar voren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Help alle zadels blijven schuiven naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 14:41

Ik word er gek van, ben dr klaar mee...

Alle dressuurzadels die ik tot nu toe heb getest, gekocht en mee rij schuiven naar voor :z

Mijn hollands stuk welvarende fjord heeft niet de meest makkelijke rug, aan de korte kant, breed in de schoft(boom 36/37), vet net na de schouder(soort van extra kniewrong, maar op de ribben niet te dik, deze zijn zonder veel druk gewoon voelbaar).
Schouder ligt redelijk naar achter, singelgroeve daarin tegen erg naar voor en dan die 9 maanden drachtig buik erachter :=

Alle zadels tot nu toe gaan vroeg of laat over de schouder naar voren.

Ik heb zelf het idee dat het een combinatie is tussen zijn vetkwab(die dus precies zit waar je kniewrong zit), bolle bui, achterliggende schouder en singelgroeve naar voor.

Ik rij nu met een zadel dat 3 weken geleden helemaal op meneer is aangepast, maar weer aan de wandel gaat...

Boommaat 36/37 helpt ook niet mee, veel zadels zijn er stomweg niet eens in die maat te koop :=

Heeft iemand een idee wat ik hier mee kan? Rij al met een banaansingel van kieffer, wordt het iets beter van in vergelijking met een rechte singel maar uiteindelijk haalt de realiteit me toch in.

Zadels geprobeerd;
Wintec/Bates alle modellen
Thorowgood/Kent en master(cob en normaal, zowel de classic als de S line)
Equestor, dat schoof minste, echter is hij uit zijn zadel gegroeid(spieropbouw) en boom dit formaat hebben ze niet...
KN
Colbert Brothers
Rossner
Ruiz Diaz
Massimo
Barsnbey
Ainsley
Black county
Custom
Spalding
Euroriding
Globus
Max Benz
Kieffer
Prestige
Stubben
Mac rider
Sommer

Boomloos, Ghost en Barefoot. Probleem met boomloos mijn eigen gestel, ik kan het niet kwijt met mijn heupen nadat ik vorig jaar in een hindernis heb geleden en mn heup heb gebroken :=

Momenteel heb ik dus een volledig verbouwde Hastilow, flair kussens etc maar ook deze gaat vroeg of laat aan de wandel... _-:(

Heeft iemand nog ideeën wat ik zou kunnen proberen?
Zoek een dressuurzadel aangezien ik daar zelf gewoon het prettigste in zit :j
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 14-09-19 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:45

Ik weet niet hoe je verleden is met zadelpassers, maar is een andere zadelmaker geen optie?
Ik zou eens contact opnemen met Prydi zadels als ik jou was.

Edit; Eerder in je post geef je aan dat je paard niet te vet is maar verderop spreek je dit weer tegen door een 9 maand drachtige buik te noemen. Wat is het nu?

MyChoice

Re: Help alle zadels blijven schuiven naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:54

Mijn merrie heeft op de dikke buik na hetzelfde. Schouder ver naar achteren, singelgroeve ver naar voren en rondgeribt. Alle zadels schuiven bij haar. 100 singels geprobeerd. Nu na jaren klooien bij Sella terecht gekomen. Deze heeft een U boom, wat voor brede paarden het beste lijkt te zijn. De boom kan versteld worden zo breed als mogelijk. Mijn ruin heeft maat extra wijd en hij kan nog heel veel wijder versteld worden. Sella is het eerste zadel dat niet over de schouder schuift. Ook niet na een partij bokken.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 14:56

BarbaLala schreef:
Ik weet niet hoe je verleden is met zadelpassers, maar is een andere zadelmaker geen optie?
Ik zou eens contact opnemen met Prydi zadels als ik jou was.

Edit; Eerder in je post geef je aan dat je paard niet te vet is maar verderop spreek je dit weer tegen door een 9 maand drachtige buik te noemen. Wat is het nu?

Buik is puur een ruwvoer buik, hij is dus niet dik van het vet maar is wel heel snel opgeblazen.

En dankje voor de tip, ik ga eens opzoek!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:23

Sowieso is het erg belangrijk dat de boom van het zadel gepast word op zijn spieren en niet over het vet heen. Niet alle zadelmakers zijn daar handig in en een zadel dat word aangemeten over het vet, blijft niet liggen.

Heb je ook al eens kritisch gekeken naar de manier waarop je paard beweegt en gereden word? Het is geen populaire opinie maar ook een passend zadel krijg je aan het schuiven als het paard erg met de schoft omlaag en de grond in loopt of bijvoorbeeld de ruiter met zadel en al naar voren trekt. Ik heb ervaring met meerdere gevallen waar het zadel niet bleef liggen tot het moment dat het paard wat correcter getraind werd en mooier in balans ging lopen. Dat hoeft dan echt niet gelijk hoog niveau te zijn maar een beetje correct door het lijf doet heel veel voor de ligging van een zadel.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:53

Als equestor wel goed pastte ooit kan je contact opnemen met zadel-logisch.nl zij heeft contact met de makers van equestor in engeland en misschien kan equestor zelf niets voor je doen maar de maker van equestor levert ook andere merken en doen ook maatwerk en aanpaswerk voor zover ik weet.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:22

Gewoon heel strak aansingelen! Staartriem er aan, deze ook goed strak aantrekken!

Geintje ts :')

Je hebt wel al veel geprobeerd inderdaad. Misschien kun je nog een zadel proberen met een vlakke zit? Weet niet of je nu steeds zadels hebt geprobeerd met een diepere zit.
Ik heb ook een brede haflinger en ik heb een passier.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:36

Barefoot Wellington zit best smal. Op de Barefoot zadels kon ik ook niet zitten vanwege de breedte dus was aangenaam verrast toen ik de Wellington probeerde.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:42

Ik had hetzelfde probleem. Volgens zadelmakers past het zadel gewoon, maar door haar brede ronde bouw en geen schoft schuift mijn zadel ook naar voren.
Ik heb het nu opgelost met een Lemieux X-grip twin sided dekje. Google maar eens. Deze heeft anti-slip aan beide kanten van het dekje, dus je zadel kan ook niet over het dekje heen schuiven.
Was een rib uit m'n lijf (189 euri's :x ) maar m'n zadel ligt als een huis!

Ik heb overigens ook een Equestor zadel !

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:54

MyChoice schreef:
Mijn merrie heeft op de dikke buik na hetzelfde. Schouder ver naar achteren, singelgroeve ver naar voren en rondgeribt. Alle zadels schuiven bij haar. 100 singels geprobeerd. Nu na jaren klooien bij Sella terecht gekomen. Deze heeft een U boom, wat voor brede paarden het beste lijkt te zijn. De boom kan versteld worden zo breed als mogelijk. Mijn ruin heeft maat extra wijd en hij kan nog heel veel wijder versteld worden. Sella is het eerste zadel dat niet over de schouder schuift. Ook niet na een partij bokken.

+1. Exact hetzelfde.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:55

Ik heb een kent&masters cob op mijn tinker liggen, misschien kan je die nog proberen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:57

Ik gebruik sympanova pads, en dat werkt uitstekend op mijn rondgeribte zonder schoft.
Er breken wel wat haren af, maar dat zij maar zo. Hij houdt er genoeg over.
Zijn western boomzadel past wel perfect maar de Silverado ligt ook als een huis.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:09

Een voorsingel of een staartriem hoeft helemaal toch niet zo'n probleem te zijn bij dit specifieke probleem als het zadel verder netjes ligt? TS heeft zowat alle merken al geprobeerd. Sommige paarden hebben nou eenmaal een wat bijzondere bouw wat zadels betreft, Fjorden staan daar wel een beetje om bekend. Verder zijn ze natuurlijk superleuk en allerliefst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:14

Ik dacht eerst: misschien is het met een 9maanden-drachtig-buik ook geen handig moment om een zadel te passen. Toen las ik dat het een meneer betreft. :')

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 17:47

Obelix95 schreef:
Ik heb een kent&masters cob op mijn tinker liggen, misschien kan je die nog proberen?

Helaas, binnen 5 min stap op de schouder...

Sella staat op mijn lijst, probleem alleen als ik ergens een hekel aan heb is diepe zit en grote wrongen :')

@0000 ik geef je zeker geen ongelijk, alleen word het dan wel een beetje een kip en ei verhaal, om goed te kunnen trainen heb je een zadel nodig dat goed ligt... met een zadel dat over de schouder kruipt kan je nooit correct gaan werken aan balans omdat het zadel dan in de weg zit.

@ safina haha die buik gaat nooit meer weg, die is er om te blijven ben ik bang

@ lovelucydan ik hou juist niet van een te diepe zit, maar ondertussen pas ik maar gewoon alles, dan pas ik mezelf wel aan

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:51

Ik heb de sella Rien, vlakke zit en de wrongen zijn met klittenband en heb ik bij beide zadels er inmiddels afgehaald. Ik rijd grotendeels centered riding, dus kan ook niks met grote blokken en diepe zit. Afbeelding

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:54

Ik heb een zaldi op mijn megarondgeribte merrie, met weinig schoft en naar achter liggende schouders liggen. Op maat gemaakt voor haar en mij. Dus weinig wrong en geen diepe zit. Is enigste zadel wat niet aan de wandel gaat of scheef zakt op haar. Iedereen bij ons zweerde bij fryso zadels, maar ook die gingen van links naar rechts en naar voren. Mijn merrie heeft ook een enorme wijde boom nodig.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:56

Hier twee haflingers met een kentaur zadel. Liggen als een huis. Zadelmaker heeft ook een kring trekpaarden, welke ook allemaal tevreden zijn met kentaur.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:04

IsabelleN schreef:
Een voorsingel of een staartriem hoeft helemaal toch niet zo'n probleem te zijn bij dit specifieke probleem als het zadel verder netjes ligt? TS heeft zowat alle merken al geprobeerd. Sommige paarden hebben nou eenmaal een wat bijzondere bouw wat zadels betreft, Fjorden staan daar wel een beetje om bekend. Verder zijn ze natuurlijk superleuk en allerliefst!

Voorsingel zou ik sowieso nooit doen. Dan maak je het draagvlak nog kleiner en om ervoor te zorgen dat dd voorsingel niet ook gaat schuiven, moet die erg strak en dan komt het paard ook niet ten goede.

Qua merken, misschien Schutte of Adam Ellis?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:24

dieseltje09 schreef:
Ik word er gek van, ben dr klaar mee...

Heeft iemand nog ideeën wat ik zou kunnen proberen?
Zoek een dressuurzadel aangezien ik daar zelf gewoon het prettigste in zit :j

Ja hoor, relatief simpel: neem een andere zadelmaker; eentje die snapt hoe anatomie werkt.

Afgaand op je verhaal lijkt het erop dat jij een zadel nodig hebt met voorstoten.

Ik heb ook zo'n Spekkie en die loopt zeer goed onder d'r Kent en Masters. Maar dit is wel speciaal voor haar gemaakt (ik ben zo wijs geweest om het over te nemen bij koop) en heeft een 3-punt singel en voorstoten. Volgens de zadelmaker (we hebben dezelfde zadelmaker!) moet je er wel op letten dat de elleboog vrij blijft. Dat is bij mijn Spekkie het geval, maar misschien is dat voor jou dus wel een punt van aandacht.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:58

Lagen de boomloze Zadels wel stabiel? Evt is een Hidalgo zadel nog een nooie optie. Deze zijn mooi opgebouwd in zitten niet zo ‘breed’ en onstabiel als een ghost of barefoot.
Als je de barokke kussens doet geeft extra veel stabiliteit op de paardenrug.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:18

Sella idd, ik heb zelf een massimo, die zijn ook goed aanpasbaar, maar de kwaliteit is zo verschrikkelijk, dat raad ik iedereen af

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:23

Ik begrijp je probleem!
Ik zit met een gelijkaardig probleem. Het zadel dat ik heb, een Kentaur dressuurzadel is nog het best van alle zadels die er al hebben op gelegen, maar ook dat durft schuiven.
Ik heb verschillende zadels van verschillende merken laten passen door verschillende zadelmakers, huidige zadel laten opvullen enz... maar helaas is er niets wat echt helpt. Ik heb dan ook geen tips voor je helaas...

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:32

Ik had hetzelfde met mijn merrie.
Fairfax, Kent & Masters etc etc, alles schoof naar voren.
Het enige zadel wat bleef liggen was een Kingsley. Flink wat geld, maar wát een mega zadel!
Ik zou je aanraden Hans de Haas eens te bellen! (gratis passervice)

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:59

Al eens aan Wow zadels gedacht? Deze zijn echt op alle soorten paarden passend te krijgen. Door middel van lucht kunnen deze heel precies aangemeten worden, en ook alle onderdelen van het zadel zijn los op elkaar aan te passen.
Naast dat het zadel helemaal aangepast word, word er ook kritisch naar de singel gekeken. Deze heb je natuurlijk ook in diverse soorten en maten, en hebben ook veel invloed op de liggen van je zadel. Bij de wow zadels is er ook veel variatie mogelijk in de ophanging van de singelstoten.
Daar moet echt wat passends uit kunnen komen!

Daarnaast is het ook niet alleen belangrijk om het zadel passend op je paard te hebben, maar ook passend voor jouzelf. Als jij niet in het zadel past geeft dat ook weer een reden om te gaan schuiven.

Ik weet niet in welke regio je zit, maar je mag me altijd een PB doen voor namen van fitters!
Bij Wow kan je soms ook een tijdje een demo zadel gebruiken, om te testen.