Zadel laten repareren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LLamers

Zadel laten repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 18:05

Beste medebokkers,

Onlangs ben ik begonnen met een paard te leasen op de manege. Nu wordt er voor haar een Wintec veelzijdigheidszadel gebruikt. Ik vind dit totaal niet lekker zitten en bovendien piept het ‘plastic’ met mijn laarzen. Nu heeft de manege een oud zadel liggen die ik mag gebruiken. Wel zit er een addertje onder het gras. Het metalen stukje waar je beugelriem aan vastzit (ik weet de naam niet), is stuk. Ik heb het zadel al naar de zadelmaker gebracht en hij zei dat hij gaat kijken of hij het kan repareren. Want hij weet niet of de boom stuk is en wat voor een boom het is. Dat klinkt prima, totdat hij zei dat ik alleen daarvoor €60,- moet afrekenen. Zonder dat ik weet of het zadel daadwerkelijk gerepareerd kan worden..

Wat kan ik het beste doen in deze situatie? Mijn budget laat het momenteel niet toe om een tweedehands zadel te kopen, anders had ik dat wel gedaan.

Groetjes

Celiien

Re: Zadel laten repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:08

Ligt dat zadel 100% goed? Nagekeken door zadelmaker? Dan zou ik, afhankelijk van de kosten, het toch overwegen. Andere kant is dat natuurlijk lekker voor de manege, die wint ermee want zadel gerepareerd en ik neem aan dat je ook lease betaald.. is er de optie dat de manege het vergoed, korting op de lease oid?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:13

Ik zou het niet dien. Als dat al stuk is aan het zadel

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:16

60 om erna te kijken?
Meestal worden alleen reperaties in rekenimg gebracht boom maken zal idd rond de 60 liggen

LLamers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 18:21

belle_boef schreef:
Ik zou het niet dien. Als dat al stuk is aan het zadel

Verder is het oprecht een heel fijn en goed zadel

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:37

Andere zadelmaker zoeken ?

LLamers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 18:39

mino1 schreef:
Andere zadelmaker zoeken ?

Wat verder dichtbij zit is Divoza. Daar heb ik niet hele goede verhalen over gehoord

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:49

Lol?

Ik zou zo iets hebben van no cure no pay. Is die ff gek met z'n 60 euro aftikken om er even naar te kijken.

Dan kun je net zo goed van marktplaats een soortgelijk zadeltje afhalen. De markt voor zadels is behoorlijk verzadigd. Er zit van wel wat tussen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:01

Begrijpelijk, als je zadel open wordt gemaakt om de haken te vervangen en het blijkt dat de boom kapot is kan er vrijwel niets meer mee gedaan worden en is er wel tijd in gestoken. Bedenk ook dat wellicht de wolvulling van het zadel vervangen moet worden ( a €200,-), los van of het zadel uberhaupt past. Je kunt beter een zadelpasser laten komen, dan ben je in 1 keer klaar en heeft je paard er ook plezier van.

LLamers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 19:05

Kitty_ schreef:
Begrijpelijk, als je zadel open wordt gemaakt om de haken te vervangen en het blijkt dat de boom kapot is kan er vrijwel niets meer mee gedaan worden en is er wel tijd in gestoken. Bedenk ook dat wellicht de wolvulling van het zadel vervangen moet worden ( a €200,-), los van of het zadel uberhaupt past. Je kunt beter een zadelpasser laten komen, dan ben je in 1 keer klaar en heeft je paard er ook plezier van.

Misschien heb je eroverheen gelezen. Maar mijn budget laat dat niet toe? En waarom zou ik in godsnaam meer als €1000,- voor een zadel betalen wat op een paard gaat liggen die niet eens van mij is?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 02:00

LLamers schreef:
Kitty_ schreef:

Misschien heb je eroverheen gelezen. Maar mijn budget laat dat niet toe? En waarom zou ik in godsnaam meer als €1000,- voor een zadel betalen wat op een paard gaat liggen die niet eens van mij is?

Nee maar een zadelmaker mag dus wel even voor niks "jou" zadel openmaken en kijken of de boom nog heel is. Ik vind 60 euro voor een controle of een zadel nog ok is echt niet veel geld. Ga maar bedenken wat ervoor gedaan moet worden. Hij haalt je zadel open, hij moet daarvoor nl compleet open en moet hem daarna ook nog weer dichtstikken. Dat jij geen geld hebt om een zadel te kopen zegt niet dat een ander maar geen geld mag rekenen voor zijn/haar werk.
Ik ben het dus met Kitty eens. Of je laat het controleren voor die 60 euro + de extra kosten voor het maken/vervangen van de beugelhaak (dat zal ook nog wel een paar euro kosten) of je kijkt voor een ander zadel. Of dat nou bij een zadelpasser is of je zelf op MP oid kijkt. Punt is gewoon met een zadelpasser, die ook gebruikt heeft (en die kosten echt niet allemaal 1000 of meer) je hebt dan gelijk een passend en lekker zittend zadel. Alles wat je zelf op MP en co koopt moet je maar van afwachten of het en past en ook nog eens lekker zit. Maar geld kost elk optie die je hebt. En als je dat niet wilt zal je toch door moeten rijden met die Wintec.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 06:28

Wat is er kapot aan dat haakje?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 07:51

Eens met Rina en Kitty. Als de Wintec wel goed is voor je paard is het kiezen of delen. Ik neem ook aan dat je wist welk zadel er bij je leasepaard zat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:24

LLamers schreef:
Kitty_ schreef:

Misschien heb je eroverheen gelezen, maar ze legt alleen maar uit waar die 60 euro vandaan komt. Er staat nergens dat je maar 1000 euro moet gaan betalen.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:33

Als jij geen 60 euro wil betalen voor de controle van het zadel, dan is dat niet het probleem van de zadelmaker. Hij doet toch geen vrijwilligerswerk?
Natuurlijk is het vervelend dat je geen geld hebt voor een tweedehands zadel voor een paard dat niet van jou is.. maar een passend zadel lijkt me belangrijker. Als die wintec goed ligt zou ik het daarmee doen en evt. doorsparen voor een ander tweedehands zadel (aangemeten door een zadelpasser).

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:49

Absolem schreef:
Lol?

Ik zou zo iets hebben van no cure no pay. Is die ff gek met z'n 60 euro aftikken om er even naar te kijken.

Dan kun je net zo goed van marktplaats een soortgelijk zadeltje afhalen. De markt voor zadels is behoorlijk verzadigd. Er zit van wel wat tussen.

Dat zeg je ook tegen je automonteur als hij eerst moet controleren wat er allemaal kapot is aan je auto? In die tijd kan hij ook een klant helpen die wel gewoon betaald voor de tijd dat hij aan het werk is.
Dat geldt voor de zadelmaker niet anders. Zadel nakijken is werk, dus daar betaal je voor. Het is niet een nieuw zadel wat hij jou heeft verkocht en waar nog service en/of garantie aan hangt.

€60 is misschien wat aan de hoge kant. Maar dat ie het niet gratis doet vind ik niet meer dan logisch. Als ik jou was, zou ik even wachten tot je het geld wel hebt. Want als hij (of een andere zadelmaker) het wel kan maken, wordt de rekening alleen maar hoger.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:58

Weet je ook zeker of dat het enige is wat het oude zadel mankeert? Ligt het oude zadel wel goed op je paard?
Lease is normaal gesproken inclusief zadel maar je kunt ook zelf een zadel aanschaffen, dat blijft jouw eigendom ook als je niet meer leaset. Voor een goed tweede hands zadel hoef je geen 1000 Euro uit te geven. Wellicht is een zadel van rond de 500 Euro wel een mogelijkheid.
Ik zou sparen en voor een eigen zadel gaan.