Welk winterdeken met liner- systeem zal ik aanschaffen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Welk winterdeken met liner- systeem zal ik aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 14:45

Welke vinden jullie fijn, of juist niet?
Waar moet ik op letten bij aanschaf?

Azmay

Re: Welk winterdeken met liner- systeem zal ik aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:47

Ik gebruik zelf een 0 grams Nika met halve hals met daaronder Horseware liners.
Wat voor paard is het voor, wat wil je zelf?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:54

Ligt een beetje aan je paard. Ik heb van amigo, zeer tevreden over en passen erg goed op mijn paard.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:57

Voor mijn paard heb ik een paar bucas dekens die ik kan koppelen; 50 grams outdoor, 300 grams outdoor, 150 onderdeken, recuptex en een halsstuk

Bucas past op mijn paard het allerbeste, bij mijn andere paard destijds was Amigo een betere match qua pasvorm.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 15:05

Het is een kruising, grote pony. Denk iets van connemara x New forest oid. Stevig maar absoluut niet dik.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:09

Ik ben gestopt met liners...dat eeuwige wisselen...werd er gek van. Daarbij is het ook niet bepaald goedkoop.
Nu al enkele jaren heel blij met mijn bucas turnout die van +14 tot -10 graden gaat. Geen gezeur meer met dekens wisselen. Tis even een investering, maar dat is het aanschaffen van al die losse dekens uiteindelijk ook.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:25

Ben ik de enige die het niet prettig vind om een vieze 0 grams deken (aangezien je met 0 grams start, deze dus al onder het huidvet komt) op een schone liner te gooien?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:33

Barvrouwke schreef:
Ben ik de enige die het niet prettig vind om een vieze 0 grams deken (aangezien je met 0 grams start, deze dus al onder het huidvet komt) op een schone liner te gooien?

Nee geen problemen mee :) sterker nog ik laat de dekens niet wassen. Alleen de liners

Dieselpaard schreef:
.

Ik ben gestopt met liners...dat eeuwige wisselen...werd er gek van. Daarbij is het ook niet bepaald goedkoop.
Nu al enkele jaren heel blij met mijn bucas turnout die van +14 tot -10 graden gaat. Geen gezeur meer met dekens wisselen. Tis even een investering, maar dat is het aanschaffen van al die losse dekens uiteindelijk ook.

Deze had ik ook. Helaas ligt bucas gewoon niet lekker oo mijn paard. Ook had hij het er alsnog vrij koud onder. Ik had de dikke en dunne variant.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:37

Voor eigen paard de Rhino Original NUL gram van horseware met liners. Op dit moment de Amigo, reden ik krijg die gratis ivm paard in bruikleen. Globaal is de Amigo half geld, zelfde liners. Van Amigo zijn veel types, sommige zoals je veel met outdoordekens ziet een langsnaad, vergeet het wordt lek. De Rhino let op de Original, dat is het allerbeste omdat de waterdichte laag binnenin zit, beter ademend, sterker, levensduur langer, geen langsnaden, helaas duur. Liners was je, de outdoor was je nooit ivm waterdichtheid gaat achteruit ondanks impregneren, wel met spons de binnenzijde reinigen. De Rhino kan beter tegen wassen, ivm de waterdichte laag tussen de lagen in, dan de Amigo maar je moet dat niet doen. Ik zal nooit meer een gevoerde outdoordeken kopen.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 09-09-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:39

Hier ook geen systeem. Ik heb alles van Harry's Horse, dat past het beste. 0 gram. 300 gram (maar vaak gewassen, zal wel minder zijn nu) en een 500 gram. Werkt prima.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:47

Dieselpaard schreef:

Ik had er ook eentje met deze range, maar mijn paard kan hier echt niet onder staan. Veel te warm met veel rollen (warmte kan er dan minder goed uit), dus ik ben juist overgestapt op liners om preciezer te kunnen zijn qua dikte.

Ideaal hier, ik heb de horseware. Normale deken van 0 grams en 100 grams en liners van 100gr/200gr/300gr. Ik kan dus van 0 tot 400 grams en zelfs mocht een deken de modder zien, dan kan ik met een andere combinatie dezelfde dikte maken. Of als er echt een hoosbui komt, dan hang ik de ene te drogen en doe ik de andere op.

Ik hou een beetje vast aan:
0 grams < 15 graden bewolking/regen
100 grams rond 10 graden bewolking/regen (zon de 0 grams)
200 grams rond 5 graden bewolking/regen (zon de 100 grams)
300 grams rond vriespunt bewolking/regen (zon de 200 grams)
400 grams bij echte kou, dus overdag kouder dan -5 graden

Wisselen valt hier wel mee, meestal is het langere periodes ongeveer wel hetzelfde weer. Meestal gooi ik ook eerst de liner erop en maak ik daarna de deken vast.

Om het jaar koop ik denk ik een nieuwe bovendeken, kleine reparaties voer ik zelf uit. De liners gaan een eeuwigheid mee. Elk voorjaar laat ik alles weer wassen, heel soms stop ik een liner die ik maar een paar keer gebruikt heb, in mijn eigen wasmachine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:05

Ik heb outdoor dekens van Rambo en Amigo en qua liners:
- 2x 100 gram
- 2x 200 gram
- 1x 300 gram

Ik vind het een ideaal systeem. De liners gooi ik maandelijks in de was en de outdoordekens worden jaarlijks gewassen. Zodra de ene liner in de was zit, krijgt hij de andere op.
Bucas past mijn pony niet en ik hou niet van het stay dry fleece wat er aan de binnenkant zit. Dat wordt zo smerig. Einde van het seizoen komt er een complete pony uit de voering zetten :+

Barvrouwke schreef:

Ik start altijd met 100 gram, ben zelf geen fan van 0 gram erop gooien dus de binnenkant is schoon.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:46

horseware linersysteem is het fijnste vind ik. Maar heb alsnog meerdere buitendekens haha
- 0 grams amigo bravo
- 0 grams rambo supreme
- 100 grams rambo duo
- 100,200 en 300 grams liner
- 100 grams ionic liner

Genoeg keuze dus :)

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 19:05

Valt een Bucas zoveel anders?

Ik vind ze prachtig en heel veel keus maar ken niemand bij ons op stal zodat ik zou kunnen passen hoe die valt helaas

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:55

Bij mij viel de Bucas rampzalig. Blij dat ik die voor een fijne prijs weer kwijt was. Ding trok scheef en daarmee zou ik een maat kleiner nodig hebben, maar dan zat ie halverwege de billen. Leek mij ook weer niet de bedoeling.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 08:59

En als ik het goed begrijp kan zo’n outdoor/regendeken gewoon op stal gedragen worden?
Als ie buiten staat doe ik er ws een apart regendeken over (las ik in een ander topic, vond ik een goede tip!). Ook al is het ms niet nodig, zo blijft alles wel lekker schoon (behalve het extra regendeken wat er voor buiten op gaat, maar daar is ie voor)

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 09:00

En liners een maatje kleiner kopen las ik ergens?
Zodat ie mooi onder het bovenste deken blijft....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:01

Annet73 schreef:
En als ik het goed begrijp kan zo’n outdoor/regendeken gewoon op stal gedragen worden?
Als ie buiten staat doe ik er ws een apart regendeken over (las ik in een ander topic, vond ik een goede tip!). Ook al is het ms niet nodig, zo blijft alles wel lekker schoon (behalve het extra regendeken wat er voor buiten op gaat, maar daar is ie voor)

Zou niet met dubbele regendekens werken, ademt niet goed meer dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:05

Een outdoordeken kan gewoon op stal worden gedragen. De liners heb ik in dezelfde maat als de outdoordeken, ze steken er niet onderuit.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:07

Mijn paard had altijd een outdoordeken op, ook op stal. Geen enkel probleem.

Dekens zijn er om te gebruiken en ik deed geen extra deken op om de boel schoon te houden, dat vind ik zo’n onzin, uiteindelijk wordt het toch vies want er steekt altijd wel een randje onderuit.

Overigens, ik en liners gaan niet samen, ze blijven er nooit netjes zitten op een of andere manier, ik had dus ( geen paard meer ) dekens in verschillende diktes liggen.

Let op bij Bucas, ze passen of ze passen helemaal niet. Ze hebben nogal een specifieke pasvorm en niet alle paarden zijn daarvoor geschikt. Mijn ervaring is dat horseware dekens universeler zijn qua pasvorm.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:33

Dieselpaard schreef:

Deze overweeg ik voor mijn paard. Bevalt hij goed?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:35

Annet73 schreef:

Die van mij staat overdag buiten en snachts binnen onder dezelfde deken. Meestal de hele winter. Af en toe bezem ik de modder er weer even vanaf. Dubbele regendeken zou ik echt niet aan beginnen, dan mis je het ademend vermogen en heb je een nat paard onder twee waterdichte dekens. :')

Het is altijd even tanden opelkaar als ze onder een schone/nieuwe deken naar buiten gaan. Na de eerste dag is dat weer voorbij. :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:41

Na het lezen van veel negatieve reacties over die dure Bucas( viel nog mee, nu in aanbieding zag ik hem voor nog +- 175- euro ) heb ik gisteren Busse met liners besteld, ik ben benieuwd!
Voor de andere heb ik de horseware met liners

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 10:07

Een extra regendeken bij het naar buiten gaan zou ik alleen doen als de paddock echt nat is. Zo voorkom ik natte randen aan de dekens die hij op stal draagt. Ervaring met vorig paard met outdoordeken op is dat de randen toch vaak nattig zijn. En wil echt geen paard in de kou met natte plekken op zijn deken op stal zetten.
Vies vind ik niet erg. Het is om te gebruiken, niet voor de show. Dat het dan een paar uur minder ademend is lijkt me minder erg.

Toch?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:12

Maar die natte plekken heeft zo'n dier toch geen last van? Dat is de buitenkant, aan de binnenkant zijn ze gewoon droog.

Die van mij gaat gewoon met deken naar buiten, met deken naar binnen, nat/modder/stront alles blijft er aan zitten en droogt in de stal wel op.

Hier een losse liner er onder, geen gekoppeld systeem. Wel eens naar gekeken, toen leek mij die van Kramer wel erg interessant, maar zie daar nog geen ervaringen mee hier in het topic.