‘Must haves’ voor winter/herfst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duran123

‘Must haves’ voor winter/herfst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 22:09

De herfst begint langzaam dichterbij te komen en om niet voor verrassingen te komen staan als het weer omslaat zou ik graag van jullie willen weten wat jullie echt niet zouden willen of kunnen missen in de winter/herfst. Echt wat betreft kouder en natter weer. Zowel voor ruiter als voor paard.
Ik denk nml dat ik van alles over het hoofd zie.
Heb nu aangeschaft;
- regenrijbroek
- regendeken voor pony (doe je die trouwens in de winter over je gewone deken als ze naar buiten gaan? Of hebben jullie daar een oude winterdeken voor?
- thermokleding en warme handschoenen

Situatieschets: pony staat op pensionstal. Komt in herfst/winter paar uur/dag in zandpaddock. Er is ook beschikking over een stapmolen waar ik waarschijnlijk 1x/week gebruik van zal maken.

Graag jullie tips/advies!

Bagheera_206

Re: ‘Must haves’ voor winter/herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:26

Inderdaad warme kleding en vooral heel veel lampjes als je gaat buiten rijden of moet uitmesten. :D

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 06:47

De kip warm broek van de decathlon. En voor de kouwkleumen zoals ik.. daar onder nog een legging :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:32

“Een regendeken over een gewone deken” ... Waarom doe je niet een waterdicht winterdeken ? Lijkt me praktischer.

Ik heb altijd zo’n koude handen dus lekker warme (rij)handschoenen vind ik een must.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:36

Ik heb alleen maar outdoor dekens voor mijn paarden, in verschillende diktes, en evt met onderdeken.
Maar dus niet een regendeken over een andere deken heen, alle dekens zijn regendekens.

En warme jas, warme laarzen, thermosbeker thee mee voor na het rijden, of warme choco.
Extra setje kleding voor na het rijden, als je toch bent natgeregend. Of gewoon een lekker warme trui voor na 't rijden, omdat ik na 't rijden altijd sneller afkoel.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 08:39

Lukasje schreef:
“Een regendeken over een gewone deken” ... Waarom doe je niet een waterdicht winterdeken ? Lijkt me praktischer.

Ik heb altijd zo’n koude handen dus lekker warme (rij)handschoenen vind ik een must.

Het lijkt me zo smerig als ze gaan rollen in het zand en viezigheid, daarom dacht ik er aan over zijn gewone deken een regendeken te doen bij nat weer.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 08:44

En voor in de stapmolen nog iets speciaals?

En wat voor stalschoenen hebben jullie?

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:48

Ik doe al 20 jaar een regendeken over de outdoordeken, en dat bevalt heel goed. Als ze een keer in de modder hebben gerold, is het even de regendeken afspuiten, spoelen in een oude wasmachine en klaar.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:20

Stapmolen doe ik niks. Er zijn speciale dekens voor maar als het echt goor weer is, gaan ze niet in de molen. Verder vind ik het overbodig omdat ze in beweging zijn.

Rijschoenen draag ik winter en zomer dezelfde, nl Ariats. Om door de modder en sneeuw te ploeteren had ik vroeger mugboots. Heel erg comfortabel en warm maar prijs/kwaliteit niet in verhouding. Vorige winter heb ik goedkope halflaarsjes gevoerd met nepbont van bij Vancranenbroek aangeschaft en die zijn super bevallen. Waren iets van 35, 45€ ?? , zitten lekker en waren ook lekker warm.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:47

Wat vind je een gewone deken? De niet waterdichte staldeken? Of wil je een regendeken over een outdoordeken? Regen en outdoor dekens zijn beide waterdicht, dus ik zie niet in waarom je de een over de ander zou doen. Een extra deken achter de hand hebben is wel handig, mocht het toch eens vies of nat worden. Ook als ze op stal staan. Denk aan een goede pasvorm, dat bespaart je paard een hele hoop ellende.

Zelf warme kleren en schoenen en handschoenen is erg fijn. Ik vond de Polartec handschoenen van Roeckl erg fijn afgelopen winter. Redelijk warm, maar niet zo dik dat je er niet meer mee kan werken.

Voor 1 keer in de molen zou ik geen aparte dekens aanschaffen. Op mijn werk gaan er dagelijks meerdere paarden in de molen, en daar hebben we wel stapmolendekens voor.

Verder ben ik een vreselijke koukleum dus ik doe heel veel laagjes kleding aan. :brr:

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:30

Heb geen stapmolen dus daar ook niks speciaals voor.
En paarden lopen de hele dag buiten hier, als ze in de modder gaan rollen dan mogen ze opdrogen en borstel ik het daarna wel weer schoon van de deken af.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:38

Die warme regenlaarzen van de welkoop met vulling van 40 euro. Heeeerlijk warm. Kan niet meer zonder. Nadeel. Stro blijft erin plakken :+ Maar noooooit meer koude bevroren tenen. Ik rij er ook mee :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:09

Muckboots, waterdichte jassen, goede handschoenen.
Goede waterdichte dekens in verschillende diktes.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:15

Gevoerde dunlop-laarzen. Warme, droge voeten in de winter, die zijn echt onmisbaar voor mij.

Rts_null

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:47

Ik heb afgelopen winter met -10c graden gereden. Een zooitje oorwarmers onder de helm is toch wel een verplichting anders wordt het echt te pijnlijk, vooral als het regent. Ik heb ook een helm gebruikt waarvan het kinbandje bestoft was om je gezicht meer te bedekken maar dat was me toch een partijtje onprettig met mijn baardhaar. -O- Mogelijk dat baardlozen daar anders over denken. En een flinke zaklamp trouwens, voor als het te donker wordt. De kou leek de paarden weinig te interesseren maar die zijn het ook wel gewend.

En een wintermuts, gewoon omdat ik gek ben op wintermutsen. :+