Welk bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jairo

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 14:55

Hoi allemaal,

Ik zoek wat meningen ivm een nieuw bit.

Jairo is erg loperig onder zadel. Ons zadelprobleem is opgelost maar door zijn herwonnen schouder/voorbeen vrijheid is hij nog renneriger geworden.
Niet omdat hij bang heeft of dergelijke maar omdat hij van de hulpen wilt weglopen die hem in een houding vragen waar hij het moeilijk mee heeft.
En de training begint nu iets moeilijker voor hem te worden omdat ik met mijn nieuw zadel iets serieuzer ben beginnen rijden. 45 min met meer tempo wisselingen, waarvoor hij eerst slechts 30 min moest “sjaffelen”

Uiteraard is dit training en geduld!! Maar.. toen mijn oud zadel zijn schouders blokkeerde liep hij minder ruim en hierdoor meer gedragen. En nam hij meer aan.

Nu met zijn schoudervrijheid gericht zadel kan hij beduidender ruimere stappen maken (draf gericht bedoel ik dan). Hierdoor gaat hij meer in verzet en loopt door mijn hulpen heen.

Ik zou dus een iets “straffer” bit willen waarbij ik hem dus meer bij me kan houden en gelijk weer licht kan zijn als hij zelf mooi bij me blijft. Ik vraag echt niets zwaar van hem en beloon vrij gauw. Maar ik zou me beter voelen met een bit waarbij ik kort een krachtige inwerking kan geven en daarna weer fijn licht kan zijn dan een zacht bit in te hebben en continue het gevoel heb dat ik lig te “trekken” omdat hij als hij niet wilt ook totaal niet naar mijn zithulpen luistert.

Ok jullie snappen het wel..

Ik heb momenteel dit bit:
BR anatomische soft contact dubbelgebroken bustrens met aug. Middenstuk. Daar rij ik nu mee en daar schuimt hij goed op maar hier loopt die nu dus doorheen.

Ik heb een happy mouth ongebroken trens geprobeerd, maar dat was helemaal niets.

Ik heb nu tweedehands twee bitten aangeschaft:

Verschillende bitten:
Dr Bristol Bustrens, dubbelgebroken, 13,5 cm
Hier heb ik 1 x mee gereden maar vind de spatie tussen de ringen in het mond zo breed? Ligt dat wel lekker?
BR Pessoa dubbelgebroken, 13,5 cm
Hier nog niet mee gereden maar had ik een idee dat als ik de bakstuk in de middenste zou doen en de bovenste bol niet gebruik, en dan twee teugels zou gebruiken dat ik dus op een gewone dubbelgebroken trens rij, en als hij wil weglopen ik de onderste teugel en dus de onderste ring kan aanspreken??

Ook dacht ik aan een kneveltrens (dubbelgebroken) of een dubbelgebroken bauchertrens?

Wat denken jullie? Waar hebben jullie een goede ervaring mee?

Ik wil dus geen straf bit om te beginnen maar iets waarmee ik kan spelen.

Ps: er komt weer les

Sas_Mon

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 16:44

Elk bit zonder hefboomwerking werkt ongeveer even hard in. NL zo hard als dat jij trekt. Of het dan een watertrens of een knevel of iets ertussen in als een bustrens maakt voor de scherpte niet uit. Hooguit voor het zijwaarts sturen. Dikte van het bit en of de vorm van het bit bij je paard passen wel. Een te dik bit is niet fijn want dan krijgt ie zijn mond niet dicht. En hoe dunner je bit hoe scherper je inwerkt. Je zou dus een dunner bit kunnen proberen. Een bit met hefboomwerking zonder volledige hefboom, pessoa, zou ik nooit gebruiken. Daar zit geen kinketting aan waardoor het alleen maar meer in de mondhoeken trekt. Ik zou als ik jou was een baby pelham met korte scharen en een ongebroken mondstuk, niet te dik maar ook zeker niet dun en een beetje tongboog proberen en dan met dubbele teugels gaan rijden. Gebroken bitten met hefboom geven veel meer een notenkraker effect dan een gebroken bit zonder hefboom. Vandaar ongebroken.

Los van je vraag zou ik heel streng worden in mijn aanwijzingen. Niet hard, wel duidelijk. En weer eerst stap-halt-achterwaarts bevestigd willen hebben op elk willekeurig moment voor ik ook maar zou denken aan draf. En dan in draf ook weer draf-halt-achterwaarts-stap-draf etc. Net zo lang tot ik het op elk gewenst moment kan vragen zonder dat ie hard word. En dan pas galop.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:26

Heb je les? Ik zie vaak mensen die hun paarden onbewust vast houden waardoor ze rennerig worden. Imo kun je eerst kijken of je dit rijtechnisch kan oplossen, paarden trekken wanneer de ruiter trekt/niet soepel meebeweegt

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:33

Ik heb de sprenger max control. Eens wat hierboven genoemd word over goede training. Succes!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:54

Ik snap prima wat je bedoeling is, maar misschien toch maar liever voordat je naar een ander bit grijpt iemand erbij halen die ervaring heeft met academische rijkunst? Daar oefenen ze eerst op de grond met verzamelen (krachtopbouw) met een kaptoom of cavemore. Het zit 'm niet in het loperige (vluchtgedrag) het zit'm in gebrek aan kracht in de achterhand. Door aan de voorkant te vragen (begrenzen) zonder voldoende kracht aan de achterkant om te kunnen verzamelen is de omgekeerde wereld. Hij kan niet luisteren naar zit-en beenhulpen als de rest niet voor elkaar is en teveel 'ruis' geeft.

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 18:22

@Sas_Mon: Ik rijd zelf met een 14 mm bit, omdat ik 16 te dik vind voor mijn paard. Ik rij ook nooit met een vastgesnoerde neusriem, ik wil dat mijn paard kan kauwen, dat doet hij ook waardoor hij ook sneller lost in de kaak. Een baby Pelham heb ik naar zitten kijken, maar het oogt meteen zo straf, daarom nooit gedurft. Dat verhaal van ongebroken had ik al eerder zitten bekijken, vandaar de happy mouth ongebroken, maar dat vond hij niets, wou ook niet kauwen of speekselen en schudde vaak met zijn hoofd. Maar zou de ongebroken baby pelham wel kunnen proberen.

@ Odetje: ik heb van verschillende les gehad maar was nooit echt tevreden geweest. Sommige begonnen meteen met "zagen" en dan houd het voor mij al op. Of andere zijn zo zweverig dat er gewoon geen klik is (ik kan deze niet goed uitleggen). Waarschijnlijk mis ik mijn oude lesgever maar die kwam uit rotterdam (ik ben van belgie) dat werd hem te ver. Ik hou niet vast omdat ik net wil dat hij voorwaarts neerwaarts gaat, maar als hij zo opgejaagd is dan maakt hij een hertenhals en rent gewoon weg. En ik kan hem enkel doen afkauwen en zakken eens ik hem weer "bij me heb".. en dat krijg ik alleen als ik hem even kan terugroepen in tempo en dat lukt nu niet meer, bovendien is zijn bespiering in de rug een pak beter geworden met dit zadel, misschien daarom ook ineens sterker? ik weet het niet.

@Lindsey_99: Ik heb me verdiept in academische rijkunst, maar mijn vermoeden is dat het fout aanleren van dit soort in zijn thuisland (hij is geimporteerd uit budapest) hem wat verpest heeft, hij doet meer zijgangen dan ik wil, zwaait continue uit en wil niet plooien, houd zijn hoofd ook erg in de "stang en trens houding" in mijn ogen (van toepassing op MIJN paard) is achter het bit lopen. Ik wil hem nu dus gewoon behandelen als een groen paard en voorwaarts neerwaarts rijden, maar dat betekend wel dat ik hem moet kunnen volgen, hij is 1.60 en ik heb het idee dat ik op een haflinger van 1.35 zit, en die passen moet doen, zo snel lichtrijden omdat hij gewoon "rent" tot hij bijna in galop valt, hierdoor kan ik hem ook niet op de achterhand brengen, en mijn mijn huidig bit lijkt het dus alsof ik zit te rukken om hem tegen te houden (even cru gezegd) bovendien heeft hij een korte hals, je hebt dus niet veel ruimte. Ik moet hem al vrij lang rijden voor het geval hij wilt zakken met zijn hoofd, wat hij momenteel doet is : hertenhals, naar de grond duiken voor een paar passen, terug hertenhals.. als hij wat langzamer loopt kan ik hem bij wijze wel een grote volte voorwaarts neerwaarts rijden en ik kan dan ook recht zitten op hem, wat zijn "scheefheid" ten goede komt omdat ik hem hiermee kan helpen en zelf in balans zit, maar als hij zo wegrent dan kan ik mijn balans niet houden, bovendien als hij dan naar de grond duikt, vlieg ik naar voor, of ik laat mijn teugels langer maar dan kan hij in zijn hertenhals houding weer teveel vrije spel krijgen om er vandoor te gaan...

Als ik de klik heb met een goede lesgever komt dat weer extra goed.

ps: op foto heeft hij precies een lange hals, maar hij heeft echt maar een korte hals :j

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:55

Je kunt best gelijk hebben met het fout aanleren; dat gaat in sommige landen met (letterlijk kei-) harde hand. Heb je al eens met dubbele teugel geprobeerd? Op de neusriem sturen en pas bij gekke dingen of vluchtgedrag aandacht via een ophouding met bit maken? Sommige van dit soort paarden reageren goed op geen bit, of sturen op de neusriem (sommige Spanjaarden weer niet omdat die neusriem allerlei gruwelijks kan bevatten...) maar wat bij jouw paard werkt is echt uitproberen.
Als ik mocht kiezen zou ik zo zacht mogelijk beginnen. Ik heb het zelf andersom moeten doen (hij was 11 en stang gewend als menpaard / mijn doel was op sidepull) en dat traject vergde meer tijd dan bitloos en dus zacht starten. Uiteindelijk is het prima gelukt, met tussenstap van trens en hackamore maar heeft wel een jaar gevergd.

Het 'hertenhals', zakken en weer sterrenkijken is echt gebrek aan ontspanning, kracht, en heeft tijd nodig.
Ze moeten dat echt leren en dat kost tijd. Zodra ze echt ontspannen voorwaart neerwaarts gaan voel je het gelijk; dan gaat het deinen omdat ze die buikspieren moeten gebruiken. Tempo is er dan ook gelijk uit...

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 19:33

Afbeelding

Ik weet niet of je het goed ziet, maar je ziet die witte streep op zijn neus, die horizontaal loopt tussen die zwarte delen, dit is een ongelijk stukje bot, hierin zie je echt dat hij met een foute "cavasson" gewerkt heeft en ik heb een rambo micklem maar bitloos vind hij dus NIET leuk :(:)

ik had ook een barebackpad aangeschaft en dacht ook deze toer op te gaan met bitloos, maar dat vind hij niet leuk, dan loopt hij wel veel rustiger als ik de neusriem en bit aandoe, maar de neusriem niet aansnoer (ik krijg er twee dikke vingers onder bovenop de neus).

ik denk wel dat er met tijd , geduld en liefde veel goeds gaat uitkomen.

Zeker als je weet vanwaar we komen. ik heb hem op mijn verjaardag gekocht (18/3/19) en ik had op begin 3 man nodig om op hem te geraken, hij bleef niet stilstaan bij opzadelen en beet. hij was ook dominant.

nu komt hij aangelopen om te werken, hinnikt als hij me ziet, en met veel positieve voerbeloning staat hij muisstil bij het opzadelen (heb hem leren inparkeren) en ook bij het aansingelen <3

maar ik moet dus eerst tot hem doordringen voor hij begrijpt dat ik hem niets wil aandoen, misschien loopt hij weg van een herrinering in het verleden (te veel, te foute verzameling?)

ik ben ook reiki met hem begonnen en ga aromatherapie starten :)

ik heb grondles gehad in klassieke dressuur, en dit doe ik ook door, maar ik merk ook dat hij hier iets agressiever uit de hoek komt, gaat soms kaarsrecht steigeren ook al doe ik niets (en heb dan ook geen bit in) en lange lijne durf ik dus nog niet, hij heeft eens zijwaarts gebokt, maar dit nadat hij iets dat op de lavade leek, deed.. ook de piaff zit er licht in, en dat fokt hem zo op, dus ik ben er daarom mee gestopt omdat ik merk dat hierin dus die "trauma" zit.

ik heb hem gekocht om lekker het bos in te scheuren, maar ik vind wel dat hij ook dressuur moet kunnen voor zijn eigen houding. in het bos is hij zalig

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:59

Ik zou het eerst in het rijtechnische zoeken ;)
Als ie onder je weg loopt, NIET remmen, maar meteen met de buitenteugel een kleine volte op sturen. Daarna weer rechtuit maar zodra hij dan weer versneld, gelijk herhalen. Het kan zijn dat je hierdoor steeds maar een paar meter rechtuit rijdt, maar die stukken zullen steeds langer worden.

Naar mate hij het snapt kun je bijv een halve kleine volte doen, of alleen afwenden, en als het tempo goed is dan al rechtuit.
Wel vaak van hand veranderen, maar ook op de diagonaal kun je dit toepassen.
Het vergt even wat concentratie, maar dan heb je ook wat, en is een ander bit misschien niet eens nodig.
(En t kan best een paar weken duren)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:07

Kimblewick bit!

Mijn paard loopt er fijn op
Wel rijd ik altijd met losse teugel (western)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:47

Och, arm paard. Zou heel goed kunnen dat hij heel nare associaties heeft met druk op de neus... Maar je bent in een half jaar al heel ver gekomen (best snel!) dus ga rustig door. Hij vertelt het wel als het ok is ;) ofwel, je merkt zodra hij zich durft te ontspannen.
@paddraigh; ik ook, exit engels en idd altijd los teugeltje.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 06:43

Mijn paardje kan vaak op buitenrit erg sterk zijn, had (gevoel) geen controle te hebben.

Ik ben uit gekomen op een Myler bit, level 1 busring met sleuven.
Als ik op buitenrit ga, gebruik ik de sleuven, als ik in de bak rij (wat niet zo vaak voorkomt) niet.

Vanaf het eerste moment was het resultaat bijne verbluffend.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:26

Sas_Mon schreef:
Elk bit zonder hefboomwerking werkt ongeveer even hard in. NL zo hard als dat jij trekt. Of het dan een watertrens of een knevel of iets ertussen in als een bustrens maakt voor de scherpte niet uit. Hooguit voor het zijwaarts sturen. Dikte van het bit en of de vorm van het bit bij je paard passen wel. Een te dik bit is niet fijn want dan krijgt ie zijn mond niet dicht. En hoe dunner je bit hoe scherper je inwerkt. Je zou dus een dunner bit kunnen proberen. Een bit met hefboomwerking zonder volledige hefboom, pessoa, zou ik nooit gebruiken. Daar zit geen kinketting aan waardoor het alleen maar meer in de mondhoeken trekt. Ik zou als ik jou was een baby pelham met korte scharen en een ongebroken mondstuk, niet te dik maar ook zeker niet dun en een beetje tongboog proberen en dan met dubbele teugels gaan rijden. Gebroken bitten met hefboom geven veel meer een notenkraker effect dan een gebroken bit zonder hefboom. Vandaar ongebroken.

Los van je vraag zou ik heel streng worden in mijn aanwijzingen. Niet hard, wel duidelijk. En weer eerst stap-halt-achterwaarts bevestigd willen hebben op elk willekeurig moment voor ik ook maar zou denken aan draf. En dan in draf ook weer draf-halt-achterwaarts-stap-draf etc. Net zo lang tot ik het op elk gewenst moment kan vragen zonder dat ie hard word. En dan pas galop.

dit is niet juist.

verschillende mondstukken werken wel degelijk drastisch anders in en dus ook meer of minder hard.
enkel of dubbel gebroken tov een ongebroken mondstuk maakt veel uit. (ook dmv hefboom/notenkrakerwerking binnen het mondstuk zelf)

paradoxaal wellicht is dat bijvoorbeeld een pelham door de rotatie van de scharen zulke mondstukwerking nogal kan beinvloeden, omdat het mondstuk een andere richting krijgt als de schaar roteert, daardoor in een andere richting en op andere onderdelen van de mond werkt.

zelfs hetzelfde mondstuk kan op heel andere plaatsen in de mond inwerken afhankelijk van de bouw van de mond van het paard, bijvoorbeeld een gangbare enkelgebroken trensen werken normaalgesproken tongklemmend, en de meeste paarden laten het niet toe om het bit tot op de lagen te laten komen, maar in sommige gevallen kan het mondstuk in het verhemelte prikken... zelfde ding, in dat geval.

met pessoas moet je best uitkijken, laatst een paard in de les die z'n verhemelte gebroken had met een pessoa, en dan helemaal schots en scheef weer aan elkaar gegroeid.

het idee dat er geen hefboom is omdat er geen kinketting is klopt ook niet, omdat het hoofdstel de kanteling gaat arrêteren, en dus ook een hefboom ontstaat, maar dan met poll pressure. Bij een stang is die poll pressure meestal heel erg beperkt, omdat de kinketting de bovenboom arrêteerd voordat de kanteling voorbij 45° komt (als het goed is aangemeten)

hematomen op de lippen en laden komen veel voor met trensen en bonechips op de laden of barsten in de premolaren zijn schrikbarend gangbaar met een 'trensje'

waar je eventueel aan refereerd is dat een stang een vrije slag heeft todat de kinketting aanligt en dat de hefboom van een stang pas intreed vanaf dat aanliggen, terwijl de werking van een trens per direct begint.

bij pessoas is die hefboomwerking door de kneedbaarheid van de manenkam en dat de gespen enhet hoofdstel wat nageven nogal sponsachtig, moeilijk in te schatten en lastig te managen, maar kan wel heel erg oplopen en stevige krachten opbouwen, ook het glijden van het mondstuk in de schaar geeft een variable hefboomverhouding, die met meer kracht groter wordt.

anyway... wat bitten aangaat kan een stang wel degelijk heel handig zijn, als je begrijpt dat je er een andere reactie van verwacht en een andere hulp mee geeft.

die reactie kan veel beter komen van het paard, hetgeen toe vaker nageven van de ruiter kan leiden, en dit is heel wenselijk... alles wat tot meer nageven van de ruiter leidt is goed.
(krijgen wat je wilt is wel belangrijk om op te kunnen houden met sleuren)

uiteindelijk is datene waar het paard mee in zelfhouding aan de zit van de ruiter komt en de teugeldruk terug kan komen op tientallen grammen het bit dat je wilt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:40

Maak een touwtje aan beide trensringen zodat je zonder neusriem kan rijden. Als hij daar een litteken van heeft en aangeeft die druk niet fijn te vinden, kan ook een goed afgestelde neusriem teveel zijn.

Verder overgangen rijden, en dan echt tig van achterwaarts naar draf elke 4-10 passen (makkelijker in het bos met de lange paden), dan zal hij zich beter gaan verzamelen omdat hij ook gaat anticiperen op de volgende overgang. Krijg je ook gas en rem beter in evenwicht.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:07

Dit soort problemen komt praktisch altijd voort uit gebrek aan balans en zelfhouding. Plus dat er door verkeerde training in het verleden bij jouw paard heel duidelijk een aantal negatieve reflexen zijn ontwikkeld. Met een ander bit los je dat niet op, wel kan je paard zich met een beter passend bit comfortabeler voelen waardoor hij subtieler reageert (minder defensief).

Je paard beweegt waarschijnlijk te 'groot' en vindt het moeilijk te schakelen in paslengte zonder steun te zoeken op het bit.
Train de balans van je paard door hem te leren op zit onder je te blijven, met minimale teugelinwerking. Contactteugeltje en subtiele signaalhulpen vanuit je vingers. Oppassen dat je bij die signaalhulpen niet terugwerkt met je hand, liever iets opwaarts.
Streef naar een rustig basistempo met de nadruk op takt, balans, lichtheid en ontspanning. Rijd hele geleidelijke overgangen. Pas-voor-pas laten stappen is ook een goede oefening voor balans en coordinatie.
Niet heel actief voorwaarts drijven, maar gedoseerd je been gebruiken en verder gewoon contact houden met je kuiten zodat je paard zijn buikspieren aanspant zonder van het achterbeen af te lopen.
Pas meer impuls en activiteit opvragen als je paard meer balans en zelfhouding heeft (door het stabiliseren van de romp tussen de voorbenen). Dan kun je het achterbeen geleidelijk meer aanspreken.

Zie het rijden en trainen als je paard helpen zijn lichaam goed te gebruiken. Geef hem de kans om te zoeken naar een goede balans/bewegingspatroon en begeleid hem daarbij, in plaats van te streven naar gehoorzaamheid en snelle reacties. Besteed veel aandacht aan je eigen zit: ontspannen, gecentreerd, opgericht. Hoe beter jij zit en je hulpen geeft, hoe beter je paard jou begrijpt en hoe gemakkelijker het voor hem is om zijn lichaam goed te gebruiken.

Het zal tijd kosten om de negatieve reflexen van je paard af te bouwen, maar deze benadering werkt heel goed, weet ik uit ervaring met meerdere paarden.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 17:11

Askja schreef:
Dit soort problemen komt praktisch altijd voort uit gebrek aan balans en zelfhouding. Plus dat er door verkeerde training in het verleden bij jouw paard heel duidelijk een aantal negatieve reflexen zijn ontwikkeld. Met een ander bit los je dat niet op, wel kan je paard zich met een beter passend bit comfortabeler voelen waardoor hij subtieler reageert (minder defensief).

Je paard beweegt waarschijnlijk te 'groot' en vindt het moeilijk te schakelen in paslengte zonder steun te zoeken op het bit.
Train de balans van je paard door hem te leren op zit onder je te blijven, met minimale teugelinwerking. Contactteugeltje en subtiele signaalhulpen vanuit je vingers. Oppassen dat je bij die signaalhulpen niet terugwerkt met je hand, liever iets opwaarts.
Streef naar een rustig basistempo met de nadruk op takt, balans, lichtheid en ontspanning. Rijd hele geleidelijke overgangen. Pas-voor-pas laten stappen is ook een goede oefening voor balans en coordinatie.
Niet heel actief voorwaarts drijven, maar gedoseerd je been gebruiken en verder gewoon contact houden met je kuiten zodat je paard zijn buikspieren aanspant zonder van het achterbeen af te lopen.
Pas meer impuls en activiteit opvragen als je paard meer balans en zelfhouding heeft (door het stabiliseren van de romp tussen de voorbenen). Dan kun je het achterbeen geleidelijk meer aanspreken.

Zie het rijden en trainen als je paard helpen zijn lichaam goed te gebruiken. Geef hem de kans om te zoeken naar een goede balans/bewegingspatroon en begeleid hem daarbij, in plaats van te streven naar gehoorzaamheid en snelle reacties. Besteed veel aandacht aan je eigen zit: ontspannen, gecentreerd, opgericht. Hoe beter jij zit en je hulpen geeft, hoe beter je paard jou begrijpt en hoe gemakkelijker het voor hem is om zijn lichaam goed te gebruiken.

Het zal tijd kosten om de negatieve reflexen van je paard af te bouwen, maar deze benadering werkt heel goed, weet ik uit ervaring met meerdere paarden.

heel goed advies, maar misschien het makkelijkst in de vorm van schouder binnenwaarts, zodat het paard heel duidelijk kan merken dat het been niet snelheid betekend, kan ook op kleine cirkels en vierkanten.

dan schouder -binnenwaarts naar travers overgengen rijden.

overigens is de opmerking van de opwaartse teugelgebruik heel belangrijk, dit geeft overigens wel een eenvoudigere teugelvoering met sommige optomingen, maar dan anderen.

maw, het topic vraagt over de optoming, en die is natuurlijk ook aan te passen aan de strategie van dit soort technische werk waar de oplossing nou eenmaal ligt.

het is niet een vraag van 'meer of minder scherp' maar een richting van reactie die klopt bij wat het paard moet voelen om geholpen te worden.

een bit dat oncomfortabel of zelfs pijnlijk is werkt alleen averechts, vooral op de lange duur