Zadelpassen op spier of vet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

Zadelpassen op spier of vet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 07:35

Hallo Bokkers,

Deze week kwam de zadelmaker het zadel nakijken voor de jaarlijkse controle. Deze zadelmaker vond het zadel met verwisselbaar kopijzer te breed. Dit verbaasde mij want ze heeft dit zadel al jaren (naar volle tevredenheid) en ze is al die jaren mooi stabiel in bouw.

De uitleg waarom het kopijzer te breed was was als volgt: het zadel moet gemeten worden op de spierlaag. De Engels zouden zeggen ‘measure the muscle’. Mijn zadel sloot nu mooi aan, maar volgde de vetjes (die ze heeft, en altijd zal houden). Dit zou de druk niet goed verdelen, want die druk moet over de spier verdeeld worden. Om de druk op de spier te krijgen was een smaller kopijzer nodig.

Ik ben er zelf nog niet uit wat ik van die uitleg vind. Als ik het naar mezelf vertaal: mijn broeken sluiten aan op mijn vetjes. Die kies ik niet uit op mijn basis van mijn spieren. Dat zou mega oncomfortabel zijn en knellen.

Terug naar het zadel lijkt mij ook de kans op knellen aanwezig: het kopijzer komt toch eerst die spekjes tegen voordat het bij de spierlaag komt.

Wat denken jullie?

Ps: paard is niet megavet, wel Hollands welvaren.
Pps: zadelmaker is niet mijn vak wel probeer ik de uitleg te begrijpen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:40

Hij wil dus het vet "negeren" en puur uitgaan van de spier? Dus dat het kopijzer door het vet heen gaat? Wat een eikel dan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:44

Dat klopt tot op zekere hoogte absoluut, maar je moet het altijd bij het rijden zien.
Een onbespierd dik paard op zijn daadwerkelijke omvang passen geeft bijna altijd een klapperend zadel.
Echter is het weer anders tussen paarden waar het vet echt op de rug zit (de tonnetjes) of enkel op de schouder zit.
Zonder rijden kun je daar behoorlijk de mist in gaan.
Als het zadel tot nu toe goed lag dan slaat het helemaal nergens op.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-08-19 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:45

Ik kan de uitleg van de zadelmaker wel volgen, denk ik. Als je het zadel 'los' op de rug legt, dan zal t zadel inderdaad de vetjes volgen, zo is het immers aangemeten. Wanneer er druk op komt (doordat je er op zit, zal het zadel het vet verplaatsen, dus de vorm van de rug verandert. Verplaatsing wat met spieren een heel stuk lastiger is en bij een goed passend zadel niet gebeurt.

Doordat het zadel aangemeten is op het vet, zal het inderdaad op de spieren niet aansluiten en problemen kunnen veroorzaken.

Utixo

Re: Zadelpassen op spier of vet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:50

Maar zoals TS het uitlegt wil de zadelmaker het vet compleet negeren. Vet is geen gel, het bied wel een zekere vorm van weerstand en verplaatst zich niet als je er iets op legt. Als een paard veel vet heeft zal de zadelmaker gewoon wat vaker moeten komen, steeds aanpassen tot het vet eraf getraind is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:54

Als het om een volwassen getrained normaal bespierd paard gaat dan slaat het inderdaad nergens op.
Bij jonge of ongetrainde dieren en dan met name koudbloeden wil het wel eens zo zijn dat het in stand keurig ligt en dan in de beweging volledig over de schoft wegzakt omdat het postuur meer vet dan spier is. Dat kan je echter zonder voorrijden niet zeker weten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:02

Utixo schreef:
Maar zoals TS het uitlegt wil de zadelmaker het vet compleet negeren. Vet is geen gel, het bied wel een zekere vorm van weerstand en verplaatst zich niet als je er iets op legt. Als een paard veel vet heeft zal de zadelmaker gewoon wat vaker moeten komen, steeds aanpassen tot het vet eraf getraind is.

Als ik naar mijn eigen vet kijk, dan verplaatst het wel wanneer er druk op komt. Dus ik kan me zo voorstellen dat dat bij paarden ook zo werkt.

Zoals ik zei, of het klopt of waarheid is wat de zadelmaker van TS zegt, weet ik niet. Maar ik kan de uitleg erachter wel snappen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:09

Waren er problemen dat hij het opperde?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:27

Mijn eerste pony was obees toen die van mij werd. Hij was een manegepony, dus niet onbespierd. Levensgevaarlijk was die omdat hij een zadel had dat de spieren volgde maar niet de vetlaag (zadel knelde dus ernstig). Toen heb ik een zadel erop gelegd dat wel rekening hield met het vet, daarvan werd hij onmiddelijk braaf. Dus nee, ik ben het niet met jouw zadelmaker eens.