Zelf hoofdstel maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Zelf hoofdstel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 22:34

Ha lieve bokkers!

De laatste weken heb ik mij zitten verdiepen in het bewerken van leer. Ik heb altijd al een barok hoofdstel willen hebben voor mijn pony, echter zijn deze er bijna niet te vinden bitloos.
Dus heb ik besloten er zelf 1 te gaan maken!
Het leek mij ook erg leuk om jullie hierin mee te nemen. Note: ik heb nog nooit iets met leer gedaan

Alle benodigdheden zijn binnen;
Afbeelding

In het vliegtuig heb ik na zitten denken over een ontwerp en deze simpel uitgeketend zodat ik een richtlijn aan kan houden
Afbeelding

Ik ben begonnen met het uitsnijden van het kopstuk, deze heb ik een klein beetje anatomisch gemaakt. Hij moet nog mooi recht en gelijk gemaakt worden maar het grootste gedeelte is gedaan
Afbeelding

Ik moet er nog even achter komen waarmee ik het beste kan gaan vijlen en dan kan ik de randjes mooi rond maken

Ik zal proberen er dagelijks aan te werken en updates te plaatsen :D tips zijn altijd welkom!

Skogan

Re: Zelf hoofdstel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:43

Heel leuk om te volgen. Succes ermee ! Ik wacht graag op verdere fotos van volgende stapen.
Hoe heb je symetrisch de kopstuk uitgesneden ? Ik ben ook aan 't denken over zelf een anatomische kopstuk te make, want mijn paard heeft groot hoofd en ik wil meer vrijheid voor zijn oren.
Heb je nog wat tutos om te delen ?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:48

Best knap als je nog nooit wat met leer hebt gedaan! Ik repareer al 35 jaar hoofdstellen, tuig en zadels.
Wel zonder versierselen :D
Mocht je vragen hebben, stel ze!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 22:51

Dankjewel!

Ik heb een soort tamplate gemaakt en op karton uitgeknipt, deze overgetrokken op het leer en zo uitgesneden. Ik gebruik eigenlijk geen tutorials en ben vooral zelf aan het experimenteren over hoe alles werkt. Wel heb ik voor ik alles ging bestellen dit topic kort doorgelezen;
[HAR] Hoofdstel zelf maken

Hier kun je het 1 en ander in lezen qua info, maar dit topic is nooit af gemaakt helaas!
Als je vragen hebt oid mag je me ook altijd een pb’tje sturen

@Tilmar,
Dankjewel! Oh lijkt me ook echt een leuk beroep!
Wellicht dan gelijk een vraagje: ik heb lang zitten twijfelen of ik het hoofdstel zou gaan naaien of gebruik ga maken van chicago schroeven. Wat zou jij hierin aanraden? Als ik financieel kijk zijn chicago schroeven goedkoper dan wanneer ik nog naald, draad en een groefsnijder moet halen

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:53

Leuk zeg! Ik ga ook volgen :D

Hoe breed is het smalste deel op die kopstuk? Op de foto oogt het best smal terwijl barok best grof/breed is toch?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 22:59

emilyslaluna schreef:
Leuk zeg! Ik ga ook volgen :D

Hoe breed is het smalste deel op die kopstuk? Op de foto oogt het best smal terwijl barok best grof/breed is toch?

De uiteindes zijn +- 2cm breed, dit vanwege de gespjes die ik heb gehaald (beetje mis gerekend hierin haha)
Het breedste gedeelte is ongeveer 6,5cm.
Ben dus ook van plan om ook bij bijv de neusriem straks van het breedste in een zo kort mogelijk stuk naar die 2cm te gaan.
De keuze om niet voor grote gespen te gaan is omdat het bij de neus dan niet door de hackamore heen zou passen en ik alle uiteindes toch wel graag gelijk zie!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 23:01

Helemaal duidelijk :j Ik ben benieuwd naar verdere vorderingen :))

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 23:01

Ik maak trouwens gebruik van dezelfse soort scharen als mijn huidige hoofdstel;
Afbeelding

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 23:09

Wat leuk om te volgen.

Benieuwd naar de volgende stappen! :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 23:36

Het is niet mijn werk hoor, gewoon hobby. Ooit begonnen met hoofdstellen voor Barbie paarden en later echt tuig.
Denk dat je er niet van kan leven zoals ik het doe: alles met de hand. Maar het wordt wel mooi, zeker reparaties.
Maar wat moet je rekenen als je een uur met een hoofdstel bezig bent geweest? De meeste mensen kopen gewoon een nieuwe.

Tja en schroeven of naaien? Ik denk dat schroeven makkelijker zijn.
Als je gaat naaien: Een groevensnijder gebruik ik nooit. Als je maar zorgt dat de gaatjes op gelijke afstanden zitten.
Ik maak eerst gaten met een els, dan met een botte naald en draad eerst de ene kant op en dan de andere kant. Dan krijg je aan beide kanten mooi stiksel. Afhechten is ook nog een kunst.
Ik weet niet hoe dik je leer is, anders is een tangetje ook handig, om de naald door het leer te trekken.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 10:15

Aah zo
Dankje voor de uitleg :D het leer is 3mm dik, dus wanneer ik hem aan een ringetje vast zou willen naaien wordt het dus 6mm voor een klein stuk

Ik ga dan voor nu wel voor de schroeven inderdaad, om het maar niet gelijk al te moeilijk te maken!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:12

Leuk, ik volg even :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 21:31

Vandaag niet echt ver gekomen, was bezig met de frontriem uitsnijden, maar mijn scalpel schoot over de lineaal heen recht mn duim in.
Hechtpleistertje erop, want het was aardig diep, gaasje erover en weer verder. Helaas bloedde het telkens best erg wanneer ik er druk op zette dus ben ik gestopt voor vandaag
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:48

Oei, met een scalpel snijden is ook niet erg veilig. Ik zou zeker even zorgen voor een fatsoenlijk leermes hoor!
Leer snij je van je af en van je handen weg, met een scalpel gaat dat niet.

Voor de repen van de juiste breedte kun je misschien beter even bij een zadelmaker langs. Die hebben een gereedschapje waarmee je in een halve minuut een strook van de juiste breedte hebt, daar hoef je niet met zo‘n mesje voor te gaan zitten tobben.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:56

oeii.. dat ging bijna mis, straks was je je duim kwijt, scalpels zijn echt scherp. Je zal waarschanlijk nog last van hebben de komende dagen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:34

Ai sterkte! Dat zal wel flink zeer doen. Je idee ziet er gaaf uit ik ben benieuwd hoe hij straks zal zijn als hij af is!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 22:40

Ja normaal heb ik een andere lineaal waarbij dit niet kan gebeuren, weet nu ook gelijk weer waarom :’)

Was wel van plan een leermes te gaan halen ja

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:41

als je van plan bent om meer met leer te werken, zou ik echt in een riemsnijder en een halve maanmes investeren! dan kan zoiets in ieder geval niet meer gebeuren :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 09:09

Ja precies! Wilde eerst even afwachten of dit uberhaupt wat zal gaan worden :D

daphnekx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:26

Ga je het leer ook nog evt. op bepaalde stukken verven? Of dat niet?

patrick_vane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:19

Lijkt me goed te doen, mits je voorzichtig bent.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 01:45

Ja ik ga het leer zwart verven op het laatst!
Ik rond alle scherpe randjes dus af, maar dat wordt natuurlijk grijs dan dus dat is niet mooi

Afbeelding
Frontriem is toch iets anders geworden dan gepland, vond hem met 3 ornamenten te druk worden. Heb nog wel wat twijfels of ik de vorm zo laat of ook aan de bovenkant er een V punt uit snij zeg maar

Morgen hopelijk beginnen aan de neusriem!
Zodra alles is uitgesneden begin ik met de lijnen in het leer zetten etc, dan verven en als laatste de ornamenten erop zetten!

Mijn duim leeft gelukkig nog :’)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:12

Let er wel op dat je de schroeven niet op plekken doet waar je de huid raakt? Vijlen doe ik meestal met een speciale edger. Ik verf het leer aan de zijkant ook en laat het glanzen dmv een botje dat ik heb.

Rts_null

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 22:56

Amado schreef:
Vandaag niet echt ver gekomen, was bezig met de frontriem uitsnijden, maar mijn scalpel schoot over de lineaal heen recht mn duim in.
Hechtpleistertje erop, want het was aardig diep, gaasje erover en weer verder. Helaas bloedde het telkens best erg wanneer ik er druk op zette dus ben ik gestopt voor vandaag

Ha, ik heb precies eenzelfde ongeluk gehad tijdens een project met leer en viel zowat flauw van ellende. Ben je sterker dan ik. :+

Ziet er interessant uit zover. :) Ik werk ook geregeld met leer (niet gerelateerd met paarden) dus ik ga je project ook volgen!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 23:30

@idefix4
Dankjrwel voor de tips! Daar let ik zeker op ja
Zie je niet het verschil tussen de geverfde randjes en de bovenkant van het keer?

@rts_null
Haha ik ben wel wat gewend wat dat betreft.

Ik heb afgelopen dagen geen tijd gehad om eraan verder te werken, ben mijn kamer aan het verbouwen dus het loopt allemaal iets uit.
Vandaag wel de frontriem zo goed als af gemaakt. Het ontwerp is op het laatst toch nog iets gewijzigd en helaas is ook niet alles even mooi en vloeiend, maar goed. Heb nooit eerder iets gedaan qua leer bewerken dus voor nu vind ik het goed zo
Afbeelding
Afbeelding

Des te verder ik kom hoe meer ik twijfel of ik het hoofdstel daadwerkelijk ga gebruiken :’)
Wil graag alles in 1x perfect hebben, maar dat gaat natuurlijk niet.
Ik ga hem in ieder geval wel af maken! En daarna begin ik maar aan wat makkelijkere projectjes dan gelijk een heel hoofdstel _O_