Ervaringen Equiping / Equi-ping!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irisjeeh1999

Ervaringen Equiping / Equi-ping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 19:02

Hi Bokkers,

Ik heb de zoekbalk al geprobeert, maar vind weinig ervaringen over dit product en vind het toch fijn om te weten of het echt werkt voordat ik het aanschaf.

Mijn verzorgpaard is namelijk laatst voor de tweede keer zo erg gaan hangen aan de ring, dat deze weer uit de muur kwam. Dat is natuurlijk niet echt handig, want naast de ring kostte het me ook een touw en halster :Y) Om in de toekomst dit soort ongelukjes te voorkomen, besloot ik te zoeken naar iets wat eerder losknapt, in het geval ik niet naast haar sta als ze trekt. Zo kwam ik bij de Equiping / Equi-ping.. (Ik heb geen idee hoe dit nu echt heet, met of zonder streepje :+ )

Wie heeft er ervaring met deze ring en kan mij vertellen hoe dit bevalt? Is het handig in gebruik en blijft het lang goed? Andere alternatieven zijn ook welkom!

Afbeelding

Kimsel94

Re: Ervaringen Equiping / Equi-ping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:07

Geen ervaringen met die ring, wanneer je die ring gaat gebruiken ga je natuurlijk op deze manier niet het ongewenste gedrag tegen en je paard zal dus leren dat als hij weer gaat hangen dat hij weer los komt...
Ik zou dus beginnen met het opnieuw aanleren van vast staan zodat het gedrag van hangen aan de touwen gaat stoppen...

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 19:12

Kimsel94 schreef:
Geen ervaringen met die ring, wanneer je die ring gaat gebruiken ga je natuurlijk op deze manier niet het ongewenste gedrag tegen en je paard zal dus leren dat als hij weer gaat hangen dat hij weer los komt...
Ik zou dus beginnen met het opnieuw aanleren van vast staan zodat het gedrag van hangen aan de touwen gaat stoppen...

Ik begrijp dat je uit mijn verhaal opmaakt dat ze dit regelmatig doet. Dit is echter niet het geval, totaal niet! Ze is buiten aan de ring namelijk een stuk relaxter dan bijv in stal, als ze los staat. Maar laatst hing ze ineens, ik heb niet gezien wat de aanleiding was, maar ik denk dat ze ergens van schrok o.i.d. Om te voorkomen dat, mocht ze ergens van schrikken, ze weer de ring uit de muur trekt of mijn spullen kapot trekt, lijkt dit me een goed hulpmiddeltje. Daarnaast is het voor haar nek natuurlijk ook niet goed als ze zo trekt.

Maar nogmaals, ze is totaal geen trekker, enkel bij schrik/vluchtgedrag. Meestal is dit makkelijk te begeleiden, maar de laatste keer dus niet.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:51

Oooh gelukkig! Dat scheelt dan inderdaad een hoop! Dan kan het zeker een uitkomst bieden denk ik wanneer paniekhaken niet snel genoeg los zijn

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:02

Ik heb deze ring inmiddels een jaar in gebruik en vind m heel makkelijk te gebruiken en is nog steeds helemaal goed :) Ik berg de ring wel altijd binnen op, misschien als je hem buiten zou laten hangen dat hij dan wat sneller kapot gaat.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:54

Een vriendin van mij gebruikt hem en is er heel tevreden over!

Ik heb zelf een Idolo. Als ze daarmee gaan hangen glijd het touw erdoor. Werkt echt perfect!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:01

Je kunt ook een stro-touwtje tussen ring en halstertouw doen. Dat is dan het zwakste punt en breekt in geval van hangen (zelfde idee dus als de ping maar misschien iets minder subtiel).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:36

Ik heb hem liggen! Je mag hem van mij overkopen, is gloedjenieuw.
Maar 3 seconden gebruikt, paard draaide zijn hoofd om en was al los. :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:44

Punt 1: hangen is veel meer een reflex dan gedrag.
Een paard dat veel druk ervaart achter de oren gaat hangen, punt.

En een bang dier wil in de verte kijken, en tilt dus het hoofd op, ook reflex.

Qua gedrag kun je je dier leren om netjes stil te staan en het hoofd naar beneden brengen als dat aan de orde is. (= Dat kun je aanleren, dat is nuttig maar doorbreekt geen reflex. Hooguit slechte gewoonten.)

@ TS: ik zet mijn dier altijd vast aan de zijkant van het halster. De druk is dan anders, het halster breekt op een manier die je repareren kunt en je paard slaat nooit achterover als de boel te laat zou breken.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 23:06

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 23:14

Ik gebruik deze ring al jaren,maar hij gaat vaak wel erg snel los.
Als je paard even omkijkt oid staat hij al los

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 23:27

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 09:30

magootie schreef:
Alik schreef:
Ik heb deze gehad en vanaf het begin schoot hij te snel los. Niet handig :)

Inmiddels heb ik al jaren deze https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... anbindhulp en ben er super tevreden over.

Dat is degene die ik ook heb. Werkt super!

Hoe snel gaat deze los? Mijn paard gaat niet hangen maar trekt gewoon heel hard omdat hij om wil draaien. Zal hij dan vast blijven staan?

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:18

asjemenou schreef:
magootie schreef:

Dat is degene die ik ook heb. Werkt super!

Hoe snel gaat deze los? Mijn paard gaat niet hangen maar trekt gewoon heel hard omdat hij om wil draaien. Zal hij dan vast blijven staan?

Ligt er een beetje aan wat voor touw je gebruikt. Als ik een dun halstertouw gebruikt trekt mijn merrie zich ook gewoon los. Ze weetdat hij erdoor glijd. Als ik een dikker touw gebruik werkt het perfect. Bij hangen glijd hij er door maar bij omkijken of dat soort dingen niet. Ze blijft dan keurig staan.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:22

Als mijn paard vind dat ze een hap hooi moet pakken dan trekt ze het halstertouw mee. Helemaal los is ze nog nooit geweest, juist omdat het meegeeft. Mijn ervaring is dat het wel goed meegeeft maar je dus ook heel makkelijk het touw weer op de juiste lengte terug trekt.

Als je een paard hebt die aan de wandel gaat en zich helemaal lostrekt en anders gaat hangen dan denk ik dat je sowieso iets ander zou moeten verzinnen.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 14:23

Hi allemaal, wat een reacties!

De Idolo had ik inderdaad ook gezien maar ik snap niet helemaal hoe dit precies werkt, misschien even een filmpje opzoeken...

Maar de equi-ping schiet dus vrij snel los? Verzorgpaardje wil nu namelijk wel graag vliegjes weg kunnen jagen, dan is het niet handig als ze steeds los komt :+

Verder gaat ze echt niet zomaar hangen, is echt bij vluchten. Wil gewoon de zekerheid dat ze zichzelf niet blesseert of dingen stuk maakt :(

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:43

het is even een handigheidje hoe je het touw er doorheen haalt en als je het eenmaal weet dan snap je niet meer dat je het eerst (misschien) niet snapte haha
Voor vliegjes wegjagen is deze volgens mij perfect, het touw geeft mee maar hij blijft wel vast staan en als het echt te lang wordt dan trek je zelf aan het andere uiteinde en is het weer korter.