Zadel past niet lekker, iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Zadel past niet lekker, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 16:27

Ik weet niet goed wat ik ermee moet. Een paar weken geleden zadelpasser laten komen (kwam voor iemand anders op stal dus hup in één keer ook laten kijken) voor een paardje dat nog niet echt bereden is, is al 11 jaar maar is weinig mee gedaan. Paard is niet van mij, maar ben al een paar maanden met haar aan de slag. De eigenaars hebben dit zadel dus gekocht voor haar (denk dat het een oude wintec 500 is zonder kniewrong) en ook de zadelpasser betaald. Hoewel ik al had laten weten dat ik gerust mijn eigen zadel wou laten aanpassen voor haar en ze niet speciaal een zadel moesten kopen. Ik ben ook de enige die met haar gaat rijden aangezien zij zelf niet rijden, ze staat er gewoon op de weide. De zadelpasser heeft enkel de boom van het zadel aangepast en volgens hem lag het verder goed. Hij heeft niet gekeken naar hoe het lag in beweging.

Vandaag samen met een lesgeefster er de eerste keer op, wat super goed ging maar zij merkte eigenlijk al snel dat het zadel niet goed lag toen we nog maar aan het longeren waren. Achteraan ligt het niet op de rug, kan er nog een dik hand tussen steken en sluit het dus niet mooi aan. Vanaf ik er op zat voelde alles heel onstabiel (natuurlijk is het paard dat ook nog) maar het leek en voelde alsof het zadel naar voren kieperde. Als ik ging licht rijden, zat ik eigenlijk gewoon volledig over de voorboom als ik 'rechtstond'. Heb de eigenaren dus een berichtje gestuurd dat wij de indruk hebben dat het zadel dus helemaal niet goed ligt, maar helaas geen antwoord. Snap dat dit voor hen natuurlijk ook lastig is, want zij hebben tenslotte alles betaald.

Wat doe ik nu het beste? Ik heb toevallig dezelfde boom nog liggen, dus kan die eens in mijn zadel steken (Bates Innova) en kijken of die beter ligt samen met mijn lesgeefster. Een andere zadelpasser laten komen is natuurlijk slim, maar aangezien dit niet mijn paard is en ik de mensen in kwestie ook een plezier wil doen door met haar te rijden en zelf nog een eigen paard heb wil ik er niet te veel geld tegen aan slaan, al snap ik dat zij dat ook niet willen...

mylittlejoy

Re: Zadel past niet lekker, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:33

Een zadelpasser die niet kijkt naar wat het zadel doet in beweging....of überhaupt naar hoe het paard beweegt, lijkt mij geen goede zadelpasser. Mijn advies is om niet met huis-tuin-keuken oplossingen aan de slag te gaan, maar toch echt een goede zadelmaker te laten komen. Een zadel móet gewoon goed liggen, anders krijg je ellende.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 16:41

mylittlejoy schreef:
Een zadelpasser die niet kijkt naar wat het zadel doet in beweging....of überhaupt naar hoe het paard beweegt, lijkt mij geen goede zadelpasser. Mijn advies is om niet met huis-tuin-keuken oplossingen aan de slag te gaan, maar toch echt een goede zadelmaker te laten komen. Een zadel móet gewoon goed liggen, anders krijg je ellende.

Ik was er dus zelf niet bij toen de zadelpasser kwam jammer genoeg... Weet wel zeker dat hij dus niet gekeken heeft naar hoe het lag in de beweging. De eigenaars zelf hebben weinig met paarden, dus die hebben er ook niet veel verstand van op dat vlak en aangezien het paard dus nog niet goed onder het zadel is kon er op dat moment ook niemand op om even te kijken. Ik kijk even verder naar een goede zadelpasser en de prijzen.

Dominique_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:26

Ik zou zeker een andere zadelpasser laten komen. misschien kan je het zadel wat je nu hebt ook nog aan laten passen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:32

Ik weet niet of het paard wat aan de dikkere kant is?
Een typische ‚fout‘ is het kopijzer netjes laten aansluiten op vet ipv spier. Zodra er dan ruitergewicht op komt blubbert het vet opzij en zakt je zadel naar voren.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 18:45

Sizzle schreef:
Ik weet niet of het paard wat aan de dikkere kant is?
Een typische ‚fout‘ is het kopijzer netjes laten aansluiten op vet ipv spier. Zodra er dan ruitergewicht op komt blubbert het vet opzij en zakt je zadel naar voren.

We noemen haar spekkie voor iets :+ Ze heeft geen extreem dikke buik, maar ze heeft echt wel te veel spekkies. Paard is vandaag voor het eerst bereden, ziet er gespierd uit maar is meer vet dan spier aangezien ze enkel op de weide staat en dat is haar 'training' momenteel. Het zou dus best wel kunnen wat jij zegt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:54

Dan gok ik dat je probleem verholpen is met 1 maat smaller of een pad eronder.
Je kan je kopijzers gewoon los op de juiste plek houden op/boven het paard. Normaal kies je de maat die exact het paard volgt, bij een spekkie zonder spier met een volle schouder meestal (niet altijd) 1 maatje krapper.

Hoe dan ook is het verstandig om er nog even naar te laten kijken omdat bij het wisselen van het ijzer de schwung ook iets veranderd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 08:21

Sizzle schreef:
Dan gok ik dat je probleem verholpen is met 1 maat smaller of een pad eronder.
Je kan je kopijzers gewoon los op de juiste plek houden op/boven het paard. Normaal kies je de maat die exact het paard volgt, bij een spekkie zonder spier met een volle schouder meestal (niet altijd) 1 maatje krapper.

Hoe dan ook is het verstandig om er nog even naar te laten kijken omdat bij het wisselen van het ijzer de schwung ook iets veranderd.

Ik zal het probleem aan de eigenaars uitleggen en kijken wat ze te zeggen hebben, ik ga er namelijk niet voor betalen. Maar ik ga natuurlijk ook niet met een zadel rijden dat niet past. Niet alleen slecht voor het paard maar natuurlijk ook niet veilig voor mij, ze was nu wel heel braaf maar ze moet maar een keer bokken en ik zie dat zadel volledig naar voren gaan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:24

Als ik de zadelpasser was geweest, was ik niet akkoord gegaan met niet rijden. Kun je die niet bellen en vragen om het alsnog te checken? Hij moet wel de kans krijgen om het alsnog in orde te maken. Spekkies kunnen in stilstand inderdaad de boel behoorlijk vertekenen. Die wil je als zadelpasser juist zien lopen. Schuift het zadel nu niet? Het lijkt mij dat die nu niet erg meer zal blijven stilliggen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:27

Die zadelpassers nummer achterhalen en vertellen dat het zadel compleet naar voren kiept?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:29

idefix4 schreef:
Als ik de zadelpasser was geweest, was ik niet akkoord gegaan met niet rijden. Kun je die niet bellen en vragen om het alsnog te checken? Hij moet wel de kans krijgen om het alsnog in orde te maken. Spekkies kunnen in stilstand inderdaad de boel behoorlijk vertekenen. Die wil je als zadelpasser juist zien lopen. Schuift het zadel nu niet? Het lijkt mij dat die nu niet erg meer zal blijven stilliggen?

Maar hoe doe je dat dan bij een onbeleerd paard?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 09:35

We hebben inmiddels inderdaad terug contact opgenomen met dezelfde zadelpasser. Hij was jammer genoeg niet zo netjes en wou zijn eigen fout niet toegeven en heeft alsnog de nieuwe afspraak aangerekend aan de eigenaren. Zadel lag inderdaad niet goed en een boom te groot.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:04

Ik zou contact opnemen met de zadelmaker en uitleggen dat het in beweging helemaal niet past en dat je verwacht dat hij het goed aan gaat meten.
De man/vrouw heeft gewoon slecht werk geleverd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 22:00

Rakkie123 schreef:
Ik zou contact opnemen met de zadelmaker en uitleggen dat het in beweging helemaal niet past en dat je verwacht dat hij het goed aan gaat meten.

Lees even berichtje boven dat van jou :)

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 23:22

CalipsoLover schreef:
Rakkie123 schreef:

Lees even berichtje boven dat van jou :)

Haha, ja, dat heb je soms als je alleen de openings post leest :D

Happinessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:54

Jammer dat hij zijn fout niet wilde toegeven, klinkt mij erg bekend. Zelf een soortgelijk iets meegemaakt.

Ik zou rustig gaan zoeken naar een zadelmaker die ruim de tijd neemt om goed te passen. Zowel belast als onbelast en in beweging.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:22

_Nelleke_ schreef:
idefix4 schreef:

Maar hoe doe je dat dan bij een onbeleerd paard?

Ik doe dat in overleg. We longeren het paard in dat geval en we spreken af dat als het paard een paar keer onder het zadel is geweest en de amazone of ruiter er een beetje de bak mee rond kan komen, dat de klant een afspraak maakt om het nogmaals te checken. Als ze merken dat het zadel tegenvalt als ze er op zitten, vraag ik ook altijd om meteen contact op te nemen. Ik laat zulke paarden liefst niet te lang lopen met een zadel wat ik niet heb gezien onder de ruiter. Afhankelijk waar het is spreek ik dan af of er wat voorrijkosten bij komen of dat ik het gratis doe,mits ik het in mijn route kan plannen. Zeker bij onbeleerde paarden zie ik ze het liefst elke 3 maanden. Die veranderen enorm. Ik maak daar aparte afspraken over met de ruiter/ eigenaar.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 21:45

Zadel is intussen aangepast en paard loopt mank :evaw: 1x mee gereden en haalde haar nadien héééél mank van de weide. Dierenarts langs geweest en komt wss vanuit de schouder. Ingespoten en nu rusten. Mag normaal vanaf volgende week terug rustig werken, als het niet beter is moet ze op de foto. Van waar dit komt geen idee. Met het “slechte zadel” is er ongeveer een 5x mee gereden.