Zadel bij een jong paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alysha92

Zadel bij een jong paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 02:00

Hoii,

Omdat ik zelf even niet meer weet wat wijsheid is, stel ik mijn vraag hier.
(geen idee of het hier goed staat).

Oké,
Ik heb een paard, die straks (wanneer we er aan toe zijn) beleerd gaat worden.
Hoe doen jullie dat met zadels?
Ik wil uiteraard een zadelmaker/passer inschakelen. Maar op welk moment doen jullie dit?
Ik heb niet echt een geschikt zadel voor mijn paard. Ik heb wel een dressuur zadel liggen die op het oog best prima ligt, maar zonder dat ik weet of die echt past ga ik er niet op (En daarbij wil ik haar niet met een dressuur in rijden)
Ik kan dus ook niet alvast haar laten wennen aan het idee dat er iemand op haar rug zit e.d....
Bij veel zadelmakers lees je dat ze je willen zien rijden en je wil zelf natuurlijk ook weten of jij het zadel lekker vindt zitten...
Hoe pakken andere bokkers dit aan?
Of leggen jullie er gewoon eerst maar iets op, dan inrijden en dan pas zadelpasser laten komen?

Bedankt voor jullie reactie alvast
Ben heel benieuwd :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 02:10

Nee hoor, ik laat altijd de zadelfitter komen. Ik kan zelf wel bepalen of een zadel enigszins goed ligt, maar laat voor ik ga rijden altijd een fitter komen voor de kleine aanpassingen en laatste check. Ik wil voordat ik mijn paard ga belasten met mijn gewicht zeker zijn dat het zadel hem niet hindert.

Ik overleg dit ook met de zadelfitter, dus zij weten dat ik niet ga voorrijden. Wel kunnen zij de ligging van het zadel beoordelen in stand en in beweging aan de longe of aan de hand. Tot nu toe is dit nooit een probleem en zijn ze alleen maar blij dat ik deze stap zet voor ik verder ga met beleren. Als een paard eenmaal kan stappen, draven en galopperen met mij op zijn rug, dan laat ik dezelfde fitter opnieuw komen om ook dat te beoordelen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 06:07

Hier grotendeels met barebackpad/zonder zadel aan de gang gegaan. Paar keer met boomloos zadel gereden en daarna test zadels geprobeerd en toen laten passen. Zijn toen uit gekomen op een ghost quevis.

Cioccolato

Re: Zadel bij een jong paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 06:59

Ik leg er een zadel op dat op het oog goed ligt. Maak het dier zadelmak en kijk dan verder of het goed ligt, dan kan ik er beugels aan hangen eens wat wiebelen aan het zadel (moet natuurlijk wel stabiel liggen). En dan ga ik er op. Ik rij met wintec dus kan zelf de boommaat aanpassen en de kussens wat vullen.
Ik laat dus geen zadelpasser komen maar kan zelf vrij goed zien hoe iets ligt. 1 keer in de zoveel tijd laat ik mijn zadels wel checken door een zadelpasser.

Met jonge dieren is het hoe dan ook goed in de gaten houden. Ze nemen aan in bespiering, na een lange vakantie neemt het af etc. Dus of je nou zelf beoordeeld of niet, regelmatig checken.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:57

Hier rijdt ik de basis bij mijn jonge dier eerst met barebackpad. Als ik met zadel verder ga zal ik mijn Heather moffett flexee op leggen. Dit is een flexibel zadel met aanpasbaar kopijzer. Beweegt en groeit fijn mee met je paard. Kopijzer kan als je beetje inzicht hebt wel zelf wisselen als nodig is.

ImLuckyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:07

zadelpasser liet ik al komen voor het inrijden, om de zadels die echt slecht liggen uit te sluiten, ook even longeren met dat zadel dan enz, en wanneer zadelmak weer laten komen om echt met rijden het een en ander te testen. het dressuurzadel van mijn net gepensioneerde pony werd voor zadelmakmaken goed bevonden door zadelmaker. heb daar paar maandjes mee gereden toen wat anders.

let wel, de druk verdeling van een springzadel is iets anders dan een dressuurzadel. dit resulteert dat ze iets makkelijker passen, en de druk ook een beetje op de schouders mag vallen, een dressuurzadel moet achter de schouders vallen, en paarden kunnen ook tijd nodig hebben om hier aan te wennen. wanneer je op lange termijn wel liever een dressuurzadel wil rijden, is een dressuurzadel zonder heftige wrongen misschien ook een optie. (denk aan kieffer bijvoorbeeld)

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:09

Ik zou in het begin een zadel nemen wat gemakkelijk aan te passen is, omdat er zodra je ermee gaat werken veel in het lijf gaat veranderen.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 10:12

Dank voor jullie reacties:)
Ik wil inderdaad op dit moment dan een vzh zadel hebben die makkelijk aan te passen is zodat wanneer ze erg veranderd het makkelijk kan.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:18

Wij hebben de zadelmaker eerst laten komen om te kijken of er toevallig een van de zadels die we hadden goed lag voordat we met het "zadelwerk" begonnen. We hadden geluk dat een zadel van een ander paard perfect lag, anders hadden we een goedkoop tweede hands zadel gekocht voor het beleren en dan gedurende de training laten aanpassen, uiteraard alles onder begeleiding van de zadelmaker.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:24

Ik heb er destijds mijn oudere zadeltje opgelegd wat ik gebruikte om een gelijkgebouwde fries in te rijden. Toen hij zadelmak was heb ik een zadelmaker laten komen die mij advies heeft gegeven naar welk zadel ik het beste kon kijken. Die heb ik gekocht. En eigenlijk moet de zadelmaker binnenkort weer even komen om te kijken of hij ergens opgevuld moet worden.