Bit bij klassiek dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jairo

Bit bij klassiek dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 12:26

Hoi,

Samen met mijn paard ben ik enige tijd geleden de weg van het klassiek dressuur / art of classic riding aangegaan. Ik krijg hier ook om de zoveel tijd les in grondwerk (bitloos = kaptoom).
Nu ben ik iemand die héél véél op youtube, websites en boeken rond snuit.
Wat me opvalt..

of de mensen werken bitloos,
OF de mensen maken gebruik van een straf bit die vaak gebruikt wordt in de verzameling (pelham, stang, soort westernbit ...)

Als de paarden al echt de hoogste verzameling kunnen laten zien onder de man dan snap ik dit heel goed, maar vaak worden deze bitten ook gebruikt bij de paarden die nog in de "normale" training zitten en ik weet niet goed wat ik nou moet denken of doen.

Ik rij Jai op een dubbelgebroken anatomisch trensje, maar ik weet niet of ik gewoon mijn bit moet doortrainen, of als het bijna "vereist" is dat men een "verzamel" bitje zou moeten aanschaffen om dit te doen.

Waarom wordt dit zo gedaan?

de grotere schoolmeesters gebruiken in hun demo's ook een straf "verzamel" bitje en dan een extra tweede teugel aan de kaptoom.. het valt op dat hun teugel van het bit wel vaak los hangt, maar toch vroeg ik me dit af.

iemand meer verstand rond het bit in klassieke dressuur?

Avalanche

Re: Bit bij klassiek dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:47

Je bedoelt academische rijkunst :) klassieke dressuur is iets anders.

Ik zou er gewoon dat bit in hangen waar jouw paard fijn op loopt :) kun je later altijd nog wisselen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:04

Mij valt hetzelfde op.

Ik rijd 'Spaans' (zoiets als klassiek of academisch of weet ik veel wat).
Ivm een wolfskiesje en de afwisseling met grondwerk rijd ik met kaptoom. (Meestal eerst grondwerk maar soms ook eerst in het zadel. :) )

In de kast hangt een brave D-trens.
Verzamelen doe ik op zit en gewicht.

Airnt heeft het uitstekend beschreven in RT-D 'de hulpen voor het halthouden'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-08-19 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:10

Zolang je niet alles kan op een normale trens ver van alle andere bitten wegblijven, ik zie idd mensen rondhobbelen die amper een b proef door kunnen komen, met strenge kaptoom en stang combinatie, maar we rijden klassiek of academisch, is dan de verklaring, jaja. .. := :=

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 16:52

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:56

Mijn ervaring is dat het gedaan wordt omdat ze zich willen onderscheiden van de rest en mensen zo het idee geven dat ze al erg goed kunnen rijden omdat ze met 'kandare' mogen rijden (noem het gewoon een stang..)
Terwijl de stang niet voor niets in de dressuursport met trens gebruikt wordt. Je rijdt namelijk niet op alleen stang dat geeft 1 een strenge inwerking en 2 heeft niets met dressuur van doen.

Die paarden lopen vaak zo enorm op de voorhand en als je er dan een stang in legt en daar 'rukjes' aan geeft (dat zie je ze vaak doen want ze willen graag met losse teugel rijden want dat geeft een erg mooi en vriendelijk beeld....... maar ondertussen geven ze ontzettende strenge ophoudingen) dan komt je paard vanzelf 'bovenin' (oprichting...?)

Kortom, afgedwongen oprichting om zo de fouten die je maakt te verdoezelen en mensen het idee te geven dat het paard op de achterhand gaat. Niet voor niets dat door de 'meesters' (waarom zou je jezelf zo noemen....?) vaak van nature verzamelde paarden gereden worden. Zet zo een 'meester' maar op een gemiddelde KWPN'er met een blanke stang erin, geheid dat hij er mee door het hek vliegt.

Gewoon rijden is voor een paard veel beter, dressuur is het losmaken van je paard en het paard in staat stellen het lichaam zo te kunnen gebruiken dat het in evenwicht gaat en soepel is. Dit kun je alleen doen door logisch na te denken en oefeningen te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, het paard losmaken.
Niet om ze in een riedeltje uit te voeren en dat het gaat om HOE het er uit ziet, het gaat er in een training om wat het voor je paard doet en in de ring moet je het netjes doen ;) maar thuis moet het vooral een toegevoegde waarde hebben.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:14

Rijden op kandare/stang is vooral zinvol als je eenhandig rijdt. Daar is een trens namelijk niet voor gemaakt. Anderzijds is een stang eigenlijk niet bedoelt om met twee handen aan te zitten. :+

Afhankelijk van welke stroming klassiek of academisch je volgt, is er soms de voorkeur om het 'voortraject' (waarin je nog met twee handen rijdt) bitloos te trainen. Dat heeft vooral te maken met de directe inwerking van een trens - omdat deze i.t.t een stang geen 'vrije slag' heeft (het moment van inwerken van de kinketting voordat de stang zelf echt gewicht neemt) wordt de trens in veel stromingen gezien als een relatief scherpe optoming, waarbij je goed moet weten wat je ermee doet. Een ongebroken trens geniet dan vaak de voorkeur boven een gebroken mondstuk, wat minder goed gebalanceerd in de mond ligt (paarden leggen enkel- en dubbelgebroken mondstukken vaak scheef op de tong).

Een kaptoom heeft net als een trens een directe inwerking maar wordt over het algemeen als zachter gezien omdat deze op de neus werkt en niet op de lagen. Er zijn ook bitloze optomingen (zoals bijv. de bosal) die net als een stang een 'vrije slag' moment kennen.

De trens werkt direct in en door de hoek van de teugel met het mondstuk van de trens (die logischerwijs anders is dan de hoek van een teugel met het mondstuk van een stang) leent deze zich met name voor inwerking in de mondhoeken waarmee je de mate van buiging kunt bepalen. Valkuil hierbij is het overmatig stellen aan de binnenteugel, waarmee de buiging niet uit zit verkregen wordt, maar ook het overmatig verkorten aan de buitenteugel, waardoor het paard zich soms scheef in de boeg gaat zetten. Een ruiter die weet wat hij doet kan een trens echter goed gebruiken voor het werk in een wijder frame (maar niet een díeper frame, want de poll lager dan de schoft is in vrijwel alle klassieke stromingen zeer ongewenst). Over het algemeen wordt een trens echter wel gezien als een 'gevorderd' bit en/of een bit om specifieke problemen mee op te lossen.

De kandare kan als tussenfase ook gebruikt worden met twee teugels, waarvan 1 set dan stangfunctie heeft en 1 set min of meer een trensfunctie (hoewel er door de kinketting en de plaats van de stang in het hoofdstel dan dus ook je boven- of bradoonteugels polldruk geven). Hierbij rij je dan eigenlijk voornamelijk op de boventeugels en vaak nog met twee handen. Vanuit dit punt ga je naar 4 in 1, dus alle vier de teugels in 1 hand en vanuit daar uiteindelijk naar blanke kandare. Er zijn verschillende soorten 4 in 1 teugelvoering, afhankelijk van waar je tegenaan loopt en soms ook wat de voorkeur is van de stroming die je volgt (bv. 2-2 ongekruist, 2-2 gekruist, 3-1 en Fillis grip).

Het rijden op blanke kandare is in die zin een soort meesterproef omdat je met 1 hand en blanke kandare alleen nog (lichte) ophoudingen kunt geven en dus de mate van oprichting kunt bepalen, maar verzameling en lengtebuiging worden dan compleet uit zit verkregen.

Het is overigens wel nuttig om je te realiseren dat de meeste klassieke stromingen (academisch weet ik niet zoveel van, maar ik gok dat ook) gebaseerd zijn op de rijstijlen van vóór ca. 1850. Daarna is er onder invloed van de modernisering van cavalerie een hele andere manier van rijden ontstaan, die o.a verschilt in de mate van teugelvoering. Rijstijlen van na 1850 kennen een constante teugelvoering en die van vóór 1850 niet (dan heb ik het overigens wel specifiek over West-Europa).

Het rijden op blanke kandare is in die zin 'ouderwets' dat het zich totaal niet leent voor het rijden met een constante contactteugel. Misschien overigens wel grappig om te vermelden dat stang- en trens van oudsher niet bedoelt was om mee te rijden, de trens was het 'waterbit' aka, als je pauzeerde nam je de stang uit de mond en leidde je het paard aan de trens zodat je meer controle had dan alleen met een halster. In militaire parade optomingen zie je vaak nog steeds de combinatie halster/trenshoofdstel/stanghoofdstel, waarbij de trensteugel in principe los zou moeten hangen en het leidsel van het halster aan het zadel of om de nek gebonden zit.

Kort samengevat, een stang is niet persé strenger maar heeft een andere werking en kan voor het paard zeer onprettig zijn als je 'm verkeerd gebruikt. Maar datzelfde geldt ook voor een trens. ;) En uiteraard ook voor een bitloze optoming. Een goede check of je voldoende vanuit zit rijdt is om (uiteraard in een veilig afgehekte bak) je hoofdoptoming helemaal af te laten. Als je dan nog al je oefeningen in alle gangen (en al je zijgangen!) kunt rijden dan is dat een goede controle of je genoeg buiging en verzameling uit je zit kunt genereren.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:05

Eens met Xmarliez. Erg jammer dat bepaalde stromingen naar scherpe bitten grijpen. Vind dat ze daarmee niet echt een goed voorbeeld geven. Te vaak zie je dat de 'volgers' vervolgens ook zo'n scherp bit gaan gebruiken terwijl ze daar niet goed genoeg voor kunnen rijden. Ik heb zelf in een heel ver verleden ook met een erg scherpe kaptoom gewerkt omdat mijn instructrice die ook had. Ik had toen echt geen idee dat dat ding zo scherp kon inwerken. Deze blog van Karen Rohlf vind ik erg goed: https://blog.dressagenaturally.net/69-t ... 8052143396

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:47

‘straf bitjes’ bestaan niet. Straf handjes wel.
Bitloos is ook niet per sé vriendelijker voor je paard trouwens. Ok, je zit niet direct in de mond met je hand maar je werkt met je hand wél in op de neus of op de nek, afhankelijk van het type bitloos hoofdstel wat je gebruikt.

En precies daar zit ook de clou. Rider legt dat al uit in haar reactie. Ieder bit (of niet bit) werkt in op een bepaald deel van het lichaam van het paard. Als je verzameling wilt - en dus een paard wat sterk genoeg is om de achterhand onder te zetten, zich in de rug te bollen en de nek als hoogste punt te hebben- is een bit wat inwerkt op de nek om dat te helpen stimuleren een juiste keuze. Alleen met dat bit ben je er dus niet, je moet het paard zo sterk maken dat het deze manier van bewegen gemakkelijk kan uitvoeren. En dat vraagt heel veel tijd, kunde en gevoel.

Is het paard sterk genoeg en begrijpt het jouw aanwijzingen, dan kan het de oefening op ieder moment en met (of zonder) iedere optoming.

Goed begrip van de biomechanica kan je daar ook bij helpen. Evenals een échte goede trainer op het gebied van de academische rijkunst.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:05

Dat vind ik altijd zo'n raar argument dat het niet aan het bit ligt, maar aan de hand van de ruiter. Alsof de ruiter met een scherp bit niet inwerken met zn teugels. Tuurlijk heb je scherpe en minder scherpe bitten. Als je als ruiter een ophouding maakt komt deze op het ene bit strenger binnen dan op het ander bit. En voor verzameling heb je mi echt geen schep bit nodig dat kan zelfs bitloos.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:13

ik zelf volg de opleiding instructeur academisch rijkunst. En bij mij wordt geadviseerd om te doen waar jij het prettig bij voelt.

En zeker bij een paard waar je net mee begint wordt zo bit niet aangeraden. Eerst zit het paard in de leer fase, daarna wordt het dier sterker/rechtgerichter en uiteindelijk kan je dat gaan verfijnen. En zo verfijnen. En daarbij heb je niet een scherp bit nodig. Het kan je helpen om je paard iets meer te verfijnen maar mits correct gebruikt en je paard hier sterk genoeg voor is. Dus zeker nog niet inde aanleer fase.

Ik zelf gebruik mijn gewone bitje. Een groepsgenoot gebruikt geen bit en dat is prima.

Je moet doen waar jij je fijn bij voelt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:22

@plutolover dat gaat in mijn ogen alleen op als je ervaren genoeg bent om die keuze te maken en daarbij ook nog zelfstandige zit en houding hebt, in alle gevallen op de grond of op de rug de ruiter is en blijft de beperkende factor, en heel veel ruiters schalen zichzelf hoger in dan dat ze daadwerkelijk zijn of kunnen.
Een paard moet een bit willen aannemen, of hij dat doet is ook weer afhankelijk van meer factoren, past het? Wordt het goed gebruikt?
Welk verschil is er volgens de academische aanhangers met het klassiek?

Jairo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 09:28

bedankt voor jullie reacties. Het brengt veel inzichten en verschillende meningen met zich mee.
Ikzelf ga het bij mijn dubbelgebroken trensje houden, die is op zich al meer als genoeg. Bovendien zijn we nog erg in de rechtricht fase daar Jai linksom erg vast houd (is nagekeken!) is gewoon kwestie van training.

Sinds ik met mijn micklem hoofdstel rijd, mijn BR anatomisch dubbelgebroken bit en mijn barebackpad schuimt hij enorm in zijn mond, knabbelt fijn en gaat nog maar heel weinig in verzet bij iets dat hij niet kan of moeite bij heeft. Hij panikeert minder en laat zich overtuigen om dit wel te proberen.

Jai zal altijd een nerveuzer typke zijn maar het is al een heel deel gevorderd.

is hier op bokt eigenlijk een "klassieke dressuur" (en alle zusterbenamingen) topic voor je alledaagse vragen/foto's en mededelingen?

vandaag komen ze ook mijn nieuw zadel aanmeten *enthousiast!!!!*

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:38

knollentuin schreef:
@plutolover dat gaat in mijn ogen alleen op als je ervaren genoeg bent om die keuze te maken en daarbij ook nog zelfstandige zit en houding hebt, in alle gevallen op de grond of op de rug de ruiter is en blijft de beperkende factor, en heel veel ruiters schalen zichzelf hoger in dan dat ze daadwerkelijk zijn of kunnen.
Een paard moet een bit willen aannemen, of hij dat doet is ook weer afhankelijk van meer factoren, past het? Wordt het goed gebruikt?
Welk verschil is er volgens de academische aanhangers met het klassiek?

Uiteraad mits je ervaren genoeg ben. Met zelfstandige zit en houding. Zelf gebruik ik zo bit niet met rijden. Maar met werk aan de hand heb ik wel eens zo bit gebruikt. Maar gebruikte alleen indien nodig en onder begeleiding. Zelf gebruik ik mijn gewoon dubbel gebroken bit.

Want ik mist nog de ervaring en kunde hiermee.

Het verschil weet ik niet. Daar zal ik mij meer in moeten verdiepen in het klassiek. Het bit (maakt niet uit welk bit) is niet bedoelt om je paard in houding te forceren.

Een paard wat nog niet correct recht is, niet correct in balans is enz. Zou ik zo bit niet aanraden.

Voor mijn opleiding (had ik les van iemand anders, wel via academisch manier maar zei had elders opleiding gedaan) adviseerde mij om met zo bit te rijden. Na 2x rijden belande het bit in mijn kast omdat ik niet kundig genoeg voor ben.

Op dit moment ook niet. Mijn opleiding bestaat uit correct trainen vanaf de grond. (Grondwerk,werk aan de hand en longeren, en daarbij wordt enkel kaptoom gebruikt zonder zo bit) rijden is nog niet van toepassing.

Zomaar zo bit in hangen is niet de oplossing.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:37

Jairo schreef:
bedankt voor jullie reacties. Het brengt veel inzichten en verschillende meningen met zich mee.
Ikzelf ga het bij mijn dubbelgebroken trensje houden, die is op zich al meer als genoeg. Bovendien zijn we nog erg in de rechtricht fase daar Jai linksom erg vast houd (is nagekeken!) is gewoon kwestie van training.

Sinds ik met mijn micklem hoofdstel rijd, mijn BR anatomisch dubbelgebroken bit en mijn barebackpad schuimt hij enorm in zijn mond, knabbelt fijn en gaat nog maar heel weinig in verzet bij iets dat hij niet kan of moeite bij heeft. Hij panikeert minder en laat zich overtuigen om dit wel te proberen.

Jai zal altijd een nerveuzer typke zijn maar het is al een heel deel gevorderd.

is hier op bokt eigenlijk een "klassieke dressuur" (en alle zusterbenamingen) topic voor je alledaagse vragen/foto's en mededelingen?

vandaag komen ze ook mijn nieuw zadel aanmeten *enthousiast!!!!*

Ik rijd vanuit de gedachte dat 'vasthouden op links of rechts' niets zegt over kaakgewricht of hals, maar over de schouders. En dat een paard dat linksom vasthoudt meer gewicht op het linker voorbeen heeft.
Basis aanpak: zit op rechts, linkerteugel los (nu ja, alleen het gewicht van het leer) neem een gram contact op rechts en wacht tot het dier de hals wil strekken. Belonen, lange teugel en herbeginnen.