Misschien kunnen jullie mij helpen, er is zoveel keuze. Ik zoek een prettig zadel vanwege mijn Bekkeninstabiliteit. de pijn zit voornamelijk links richting zitbeenknobbel maar straalt ook door naar voorzijde en hoger in mijn bil, rechterkant ook last maar in mindere mate. Ik heb een vrij breed bekken, broekmaat 38.
Momenteel rij ik met een wintec Isabel Werth ouder model. Deze is ronduit pijnlijk op de verloop zitting naar zweetbladen. Ook met een bontje erop nog niet te doen.
Welke zadels raden jullie aan/hebben jullie goede ervaring mee ivm bekkenklachten? Mogen zadels met boom maar zeker ook boomloos zijn. Prijsklasse 2de hands tot ongeveer €500,- Dan kan ik gerichter gaan zoeken.
Dat idee heb ik inderdaad ook. Elegant gooien we gewoon overboord. Ben veel te blij dat ik na jaren weer in het zadel zit. Met welk zadel rij jij momenteel?
Mijn vorige (warmbloed) paard had een Albion springzadel en een MSFC (Equine saddlery) dressuurzadel. Mijn huidige is nog niet ingereden maar daar zullen geen standaard zadels op passen ivm Barock type. Ik hoop dat mijn oude maatzadel van Ideal erop gaat passen en anders wil ik denk ik Startrekk gaan proberen.
Heb je baat bij een zachte zitting? Wat denk je nodig te hebben? Ik zelf voor mijn zitbeenderen en slechter lijf altijd erg blij met een boomloos zadel met zachte zitting. Erg fan van bijvoorbeeld een Flexible inspiration maar toch ook erg blij met de andere 2 boomloosjes.
Ik kan met mijn bekken ook niet lekker zitten op een wintec, schijnt ook niet geschikt te zijn voor vrouwen. Ik zou gewoon veel zadels passen om te voelen wat voor jou werkt. Zijn verscheidene zadelpassers met een grote voorraad
Haha precies die bedoel ik, daar ga ik zelf echt kapot op terwijl ik ontzettend veel tevreden klanten heb met dat zadel
MarjanB
Geplaatst: 27-07-19 13:47
Hahahaha echt maar goed ik vind sowieso moeilijk met zadels.. ik heb van de week op een bates gezeten en dat vond ik het ook niet. De monoflap was regelrecht een drama.
Daphneeeej
Geplaatst: 27-07-19 14:57
Sizzle schreef:
Tegenwoordig zijn er amper nog harde zadels.
Nou ik merk nog wezenlijk verschil. Veel boomzadels vind ik nogsteeds knoerthard. Vooral als ik het vergeljk met mijn Flexible saddle.
Ik lees graag even mee. Hier vooral pijn aan 't stuitje en m'n heupen en het idee dat ik gewoon minder stevig zit, ondanks dat m'n spieren wel weer op niveau zijn. Ik rijd nu met een Rossner en 't gaat wel. Vooral op m'n paard ligt 't super, maar twijfel zelf of ik niet iets aangenamers zou kunnen vinden voor mezelf...
soesie
Geplaatst: 27-07-19 15:23
Ik ben hypermobiel oa in mijn bekken, en wat bij mij werkt, is een dressuurzadel waarin ik zo opgesloten mogelijk zit. (En vooral ook een paard dat niet opzij springt bij elke paardenbloem die de verkeerde kant op wijst , maar dat is weer een ander verhaal) Een springzadel ,en een veelzijdigheidszadel met grote zit, gaat voor mij niet werken.
Is het misschien handig om dat eerst uit te zoeken? Wat werkt voor jouw lijf/bekken? Heb je misschien de mogelijkheid om verschillende zadels uit te proberen in jouw omgeving? Bijvoorbeeld stalgenoten of zo? Succes met je zoektocht...tenminste- dat was het bij mij wel..
Helaas geen mogelijkheid om meerdere zadels te proberen in de omgeving. Ik sta privé bij een vriendin aan huis. En heb ook niet veel vrienden met paarden en die hebben dan ook weer de gewone Engelse modellen.
Las de mogelijkheid tot leenzadels van boomloze (barefoot, ghost zadels. Dat leek interessant. Momenteel waren die allemaal uitgeleend, dus even geduld hebben.
Ik merk dat zacht wel beter is, maar het moet ook stevig zijn en de steun bieden die ik op dit moment nog mis. Zoals jullie ook zeggen. De balans en steun lijkt gewoon weg te zijn. Hoe ik paar jaar geleden nog veel zonder zadel alle gangen met gemak reed heb ik nu het gevoel dat ik met 1 sprongetje opzij er meteen afkukel. En ongecontroleerde bewegingen zijn zeer onaangenaam dus hoe meer steun hoe beter.
Waar woon je? Mijn zadelmaker Anouk van Wellsaddle heeft veel zadels tweedehands op voorraad (en veel kennis) En countrymill heeft ook een groot assortiment.
Wat voor jou werkt hoeft niet voor een ander te werken. Ik ben net als Soesie hypermobiel, maar zet mij ajb niet in een een diep dwingend zadel, ik heb juist een zadel nodig die mij de ruimte geeft om zelf de houding te kiezen
dianaw33
Geplaatst: 28-07-19 18:17
Ik wil ook graag ruimte in een zadel, en een niet te brede zit want anders gaat er een heupgewricht uit de kom. Het is dus echt heel persoonlijk wat werkt. Ik zit het fijnste in een veelzijdigheidszadel momenteel, dressuurzadels heb ik opgegeven.