Ik heb vorig jaar een gloednieuw zadel gekocht, netjes gevet met zadeldressing. Echter hij kraakt nogsteeds een beetje(vooral in draf). Het helpt niet om hem te vetten of schoon te maken. Heeft iemand een tip om dat kraken te verminderen?
Ik heb een nieuwe kent & masters. De boom kan verwisseld worden en die is niet kapot. Je kunt hem vrij makkelijk bekijken. Nee het lijkt onder het zweetblad te kraken bij de beugelophanging. Kan het daaraan liggen?
Hadden wij ook. Oplossing: zadel (op handdoeken) onderste boven “open” leggen. En dan maar olie gieten in alle naden die je ziet. 2 of 3 keer gedaan. Toen was t over.
bij een Kent&masters is het kopijzer verwisselbaar. De boom (waar je zegt maar op zit) die kan wel degelijk kapot zijn. Beste is om dekje eronder weg te doen, en dan met vlakke hand het zadel aan de onderzijde na te voelen.
Ik geloof dat ik het aannemelijker vind dat er gewoon wat over elkaar heen schuift, dan dat de boom gebroken is. Ik ga eens even aan de gang met talkpoeder. Heb nog wat staan geloof ik. En anders de olie truc.
Olie is niet goed voor het garen waarmee je zadel genaaid is. En al zeker niet voor het leer.
rien10
Geplaatst: 24-07-19 00:18
poes schreef:
Olie is niet goed voor het garen waarmee je zadel genaaid is. En al zeker niet voor het leer.
Oh? Dat is voor het eerst dat hoor. Vertel eens?
poes
Geplaatst: 24-07-19 00:20
Het garen zuigt de olie op en kan daardoor week worden waardoor de vezels uit elkaar gaan staan. Dat maakt het garen zwakker.
Ook zijn de uiteinden vaak gewaxt (bvb met bijenwas) of zelfs het volledige garen. Dit houdt het garen op de eindjes op zijn plek en houdt het stevig. Olie lost dit op.
Olie kan ook onder verflagen kruipen en dus van het leer duwen. Een zadel heeft minimaal vet nodig: geen olie dus maar beter wax oid.