Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmee_RS

Berichten: 4887
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:59

germie schreef:
Ik vind de Micklems niet mooi, maar zou het best eens bitloos willen proberen. Maar ja, dan graag een kloon, want even 135 euro uitgeven om te testen is me te gek. ;) Wie weet waar je een kloon koopt?

Google eens op bitloos hoofdstelfitting, heb er geen ervaring mee maar zo kan je in ieder geval verschillende bitloze hoofdstellen proberen :j

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:23

Hier een rambo micklem, merkte al toen ze nog op de manege stond als ik met dubbele lijnen longeerde, normaal hoofdstel moest ik dr áltijd doorzetten naar beneden aan de singel om dr nageeflijk te krijgen, met de micklem dus niet, kwam ze met losdraven al zakken 8)7

Als manegepaard had ze altijd de grap om dr hoofd in de lucht te doen bij hoofdstel indoen, menig lesklant stond er rustig kwartier mee te stoeien, bij mij kwam ze wel altijd naar beneden toen ze me kende.
Máár nu is ze van mij, heb dr een tijdje met de micklem gelongeerd, hoofd in de lucht kwam niet meer voor, weer eens gewoon hoofdstel met lakneusriem (want matching met zadel) gebruikt, begon ze na een paar keer weer dr hoofd in de lucht te gooien, wel een halfhartige poging en kon dr zo pakken maar toch, gewisseld naar micklem en weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Tja als dat geen duidelijke voorkeur is :roll:

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:30

Balenciaga schreef:
germie schreef:
Ik vind de Micklems niet mooi, maar zou het best eens bitloos willen proberen. Maar ja, dan graag een kloon, want even 135 euro uitgeven om te testen is me te gek. ;) Wie weet waar je een kloon koopt?

Google eens op bitloos hoofdstelfitting, heb er geen ervaring mee maar zo kan je in ieder geval verschillende bitloze hoofdstellen proberen :j

Ik heb er slechts een stuk of 10 liggen hoor. :Y) Dus ik heb al heel veel geprobeerd en gebruik ze ook. De micklem niet. Ze zijn echt niet mooi, maar in de kingroeve ligt dus een riempje, en mijn paard haat een sperriem. Die ligt ook in de kingroeve. Daarom is origineel kopen om te testen even te duur. :+ Lenen zou ook een optie zijn. En anders dus merkloos.

Esmee_RS

Berichten: 4887
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:35

germie schreef:
Balenciaga schreef:

Google eens op bitloos hoofdstelfitting, heb er geen ervaring mee maar zo kan je in ieder geval verschillende bitloze hoofdstellen proberen :j

Ik heb er slechts een stuk of 10 liggen hoor. Dus ik heb al heel veel geprobeerd en gebruik ze ook. De micklem niet. Ze zijn echt niet mooi, maar in de kingroeve ligt dus een riempje, en mijn paard haat een sperriem. Die ligt ook in de kingroeve. Daarom is origineel kopen om te testen even te duur. :+ Lenen zou ook een optie zijn. En anders dus merkloos.

Oh, lezen is lastig schijnbaar _O- Ik dacht dat je een bitloos hoofdstel wilde proberen, niet per sé de Micklem :+
Ik zie de laatste tijd wel veel anatomische hoofdstellen langskomen van andere merken. Geen 1 op 1 kopie van de micklem, maar heb je daar al naar gekeken? Ik durf eigenlijk ook niet te zeggen of die allemaal bitloos gebruikt kunnen worden en wat ik gezien heb is ook niet per se een leuke prijs om te proberen.. := Maar ik heb mij er ook nog niet in verdiept.

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:41

Na mijn goed ingelezen te hebben, en op advies van derden ( fysio, instructie) Toch om en geprobeerd.
Na paar keer rap mijn oude weer in gehangen. Zij was er echt niet blij mij.
Wel zonde van een erg mooi Schockemohle hoofdstel.
Maar goed die hangt nu mooi in de kast.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:34

Blacksmurf schreef:
Na mijn goed ingelezen te hebben, en op advies van derden ( fysio, instructie) Toch om en geprobeerd.
Na paar keer rap mijn oude weer in gehangen. Zij was er echt niet blij mij.
Wel zonde van een erg mooi Schockemohle hoofdstel.
Maar goed die hangt nu mooi in de kast.

Dat is erg zonde ja. en dat is dus ook waar ik bang voor ben met een Micklem. Meestal merk je niet zo heftig verschil is mijn ervaring. Maar er zijn dus nogal zinnige paarde. :P

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:52

In principe bestaat er eigenlijk niet zoiets als een anatomische neusriem. Ze zijn gemaakt zodat de zenuwen zo veel mogelijk worden ontweken, uit dissecties is echter gebleken dat zenuwen bij elk paard net even op een andere plek lopen. Het zou dus zomaar kunnen dat een anatomische neusriem bij jou paard juist op een zenuw drukt terwijl dat bij een ander paard niet zo is.
Kijk gewoon naar waar je paard het goed op doet. :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:00

Hier eentje die altijd op de Rambo gelopen heeft dus die ken ik niet anders. Maar de ruin heb ik recent een anatomische van Busse gekocht. En bij hem was het verschil inmens. Zijn onderkaak is veel vrijer. De hoge neusriem ‘drukt’ op het vel onderaan of ik moet ‘m echt zo los doen dat ie flappert (wat het paard in kwestie ook niet kan waarderen) en de lage neusriem drukt dan weer op zijn neus op een gevoelig plekje tenzij ik ‘m flapper-los doe. De anatomische zijn riempjes lopen zo dat de bovenste riem als een hoge neusriem zit en die aan de kin op de plek van een lage. En da’s voor mijn freubel dus de ideale combinatie. :+

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: Wat is de meerwaarde van een anatomische neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:30

Ik heb recent ook een anatomische aangeschaft op aanraden van derden.
Persoonlijk zie ik deze echt niet graag (hoe mooi ze tegenwoordig ook gemaakt worden). Ik vind ze zelfs zo lelijk dat ik voor foto's nog durf een ander hoofdstel in te steken.
In principe zonde, want mijn paard loopt er echt duizend keer ontspannender op.
Uit interesse ook eens geprobeerd op onze andere paarden, en moet wel zeggen dat ik niet bij elk paard een groot verschil merk. Ik denk dat het ene paard er gewoon ook echt veel gevoeliger voor is dan het ander.