Wie heeft er ervaring met deze bitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blacksmurf

Wie heeft er ervaring met deze bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 09:07

Daar mijn oude bit aan vervanging toe is ben ik op zoek naar een andere. Op zich wil ik bij mijn paard niet te veel veranderen omdat ze daar wel gevoelig voor is. Echter inmiddels zijn door de loop der jaren de bitten wel veranderd, vernieuwd e.d. Elke ervaring hoor ik graag.
Ik weet dat je bij sommige winkels bitten kan testen alleen die hebben niet alles wat ik zou willen testen. Daarbij hoor ik graag vooraf de ervaringen zodat ik die kan gebruiken bij mijn keuze.
Ik heb nu een dubbel gebroken watertrens KK Ultra Aurigan.

Ik kijk nu naar onderstaande bitten:
Dubbel gebroken watertrens Sprenger Dynamic RS Sensogan
Dubbel gebroken watertrens Sprenger KK Ultra Sensogan
Dubbel gebroken watertrens Sprenger WH Ultra Sensogan
Dubbel gebroken watertrens Sprenger WH Ultra Soft Sensogan

upendo

Re: Wie heeft er ervaring met deze bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:12

Ik merkte 0 verschil tussen aurigan en sensogan. :)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:43

Ik heb mijn paard op de D trens dynamic rs lopen en die vind hem erg prettig. Hiervoor had ik hem op de flex control van aurigan en nu dan de sensogan en mijn paard vind het toch lekkerder.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:46

Ik had mijn pony op de watertrens dynamic dubbelgebroken RS( sensogan) ging altijd prima. Na bitfit sessie kwam er een ander bit duidelijker uit de test.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:47

Ik had ook een dubbel gebroken watertrens KK Ultra Aurigan voor mn oudste paard. Voor mn jonge paard wilde ik een zelfde soort bit, daar ben ik op een dubbel gebroken watertrens Sprenger KK Ultra Sensogan op uitgekomen, met een blauw rondje/vinkje aan de buitenzijde van de mondstukken. Het oude bit hangt aan mn kaptoom om te longeren inmiddels, merk weinig verschil alleen het nieuwe bit is lichter materiaal en iets rechter gevormd in het mondstuk, maar bevalt prima.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:59

Ik heb voor mijn paard een dubbel gebroken watertrens (KK Ultra Aurigan) en mijn jonge paard loopt er fijn op.
Verschillende (dure) bitten geprobeerd (Myler/trust/Neue Schule), maar ze verkiest toch mijn oude bitje die ik ooit eens voor 15 euro op marktplaats heb gescoord boven alles.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:13

ik heb deze Dubbel gebroken watertrens Sprenger Dynamic RS Sensogan
hiervoor had ik dezelfde in een bustrens maar paard vond de water fijner.

daarvoor reed ik een tijdje met een aurigan bit zowel nieuw als oud model kk ultra maar merk dat hij de sensogan makkelijker aanneemt en meer erop kauwt.

tandarts daan staller heeft ook even gekeken naar combi hoofdstel/bit bij me paard en kwam tot de conclusie dat dit bit het beste past en hij ook echt niet dikker moet (14mm geloof ik) voorkeur was zelfs iets dunner maar dan zou ik naar een onderleg trens moeten gaan,

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:15

ik weet wel dat ik in de jaren een godvermogen aan bitten heb gekocht die het allemaal net niet waren ':) en uiteindelijk bij een bitfitter goed geslaagd ben. dan kun je er een aantal proberen en ben je een stuk goedkoper uit en geen twijfels meer voor jezelf...

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:18

Ik heb inderdaad ook een bitfitter laten komen om het een en ander te testen. Het is zo persoonlijk per paard wat hij/zij fijn vindt.

HeyLia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:59

Ik heb sinds 2 maanden een sensogan bit. Dubbel gebroken watertrens met eggbut vleugels. Mijn paard is heel gevoelig in het voorjaar en zomer headshaken onder het zadel. Ik rij met neusnetje normaal dan gaat het prima (dierenarts osteopaat alles is nageken).
Maar met dit bit lijkt het goed te gaan. Ik durf het nog niet helemaal met zekerheid te zeggen. Ze loopt er super op schuimt lekker deed ze ook nooit echt, veel stabieler en meer ontspannen met rijden.
Het bit zou ook de histamine afbreken dat zorgt voor allergische reacties. Is wel mede waarom ik het wilde proberen. Ik had er niet hoge verwachtingen van. Dus ik en mijn paard zijn er heel blij mee

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:18

HeyLia schreef:
Ik heb sinds 2 maanden een sensogan bit. Dubbel gebroken watertrens met eggbut vleugels. Mijn paard is heel gevoelig in het voorjaar en zomer headshaken onder het zadel. Ik rij met neusnetje normaal dan gaat het prima (dierenarts osteopaat alles is nageken).
Maar met dit bit lijkt het goed te gaan. Ik durf het nog niet helemaal met zekerheid te zeggen. Ze loopt er super op schuimt lekker deed ze ook nooit echt, veel stabieler en meer ontspannen met rijden.
Het bit zou ook de histamine afbreken dat zorgt voor allergische reacties. Is wel mede waarom ik het wilde proberen. Ik had er niet hoge verwachtingen van. Dus ik en mijn paard zijn er heel blij mee

Ik ben heel benieuwd
Om deze reden rij ik met een fager titanium bit.
Maar ik denk dat het haar net te dun is (14mm) , ze loopt er net niet fijn op.
Natuurlijk ook een andere vorm.

Ik heb hier van mijn andere paarden een Sprenger KK ultra, daar loopt ze veel fijner op, maar dat is een aurigan en dan zie ik een dag later dat ze er last van heeft.
Nu zat ik ook aan een nieuwe KK ultra te denken maar dan de Sensogan, maar die aanschaffen om weer in de kast te hangen als ze daar allergisch op reageert is ook zo wat.
2e hands heb ik geprobeerd aan te komen, maar 14,5 is er niet zoveel. Of onderleg trens.
Of mensen die niet kunnen meten, ondertussen als 2 keer een 13,5 opgestuurd gekregen. Dus dat doen we ook niet meer.