Eerste hoofdstel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissJG

Eerste hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:13

Hallo allemaal!
Aangezien ik sinds zaterdag mijn eerste eigen paardje heb ben ik nu opzoek naar een geschikt eerste hoofdstel. Ik probeer een foto toe te voegen weet niet of dat kan met een iPhone maar ik ga het proberen.
Mijn meisje is een 2 jarige fjord die natuurlijk de liefste mooiste en leukste ooit is. Al moeten we elkaar nog leren kennen... haha
Ik heb begrepen dat ik het beste kan beginnen met een lage neusriem. Het is natuurlijk bedoelt om te wandelen neem aan dat dit duidelijk is. :o
Ik heb wel wat standaard hoofdstellen gezien maar ik zou graag wat leuke *bling* erop willen.
Heeft iemand hier de gouden tip?

Afbeelding

Drico

Re: Eerste hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:27

Waarom zou je voor een 2-jarige al een hoofdstel willen?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:29

Ik zou ook nog geen hoofdstel kopen hoor. Ik heb het gedaan uit ongeduld, toen hij 2 weken later arriveerde was paard er al uit gegroeid. Niet handig, veel te duur.

Ga lekker met je halster wandelen, je zou geen bit nodig moeten hebben om even langs de weg te wandelen als je het goed oefent en opbouwt

BrightBren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:32

Ik zou gaan voor een kaptoom, zoals bijvoorbeeld de rambo micklem. Erg fijn hoofdstel en je kan hem bitloos gebruiken.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:34

Ik ben het eens met Granoek en Drico. Lekker wandelen aan een stalhalster.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:36

idd is een kaptoom heel handig om mee te wandelen/ jongeren. een rambo midklem is in dat opzicht handig.

verder is het wandelen zeker in het begin ook goed op te pakken met een halster en een hengstenketting.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:39

Waarom een hoofdstel en geen (touw)halster?

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:54

Het werd me aangeraden door een vriendin die op die manier haar tinker verkeersmak heeft gemaakt.
Ik zal eens kijken naar een kaptoom dat is natuurlijk ook nog een idee.
Ze loopt prima aan het halster blijft ook netjes uit mijn aura haha. Maar omdat ik niet weet hoe ze overal op gaat reageren weet ik niet of dat vertrouwd genoeg is. We kennen elkaar natuurlijk ook nog niet zo lang.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:55

Van een touwhalster heb ik begrepen dat die erg kunnen snijden? En omdat ik daar geen ervaring mee heb ( denk aan juiste manier van knopen etc.)
Durf ik dat niet echt aan. :o

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:59

Een micklem multi zou inderdaad geen slecht plan zijn.
Hetzelfde hoofdstel als kaptoom/bitloos en later met bit te gebruiken zou ook een fijne overstap zijn voor het paard. Dan introduceer je het bit als enigste nieuwe prikkel en zou dat theoretisch gezien een prettige ervaring moeten zijn :j

Een touwhalster zou ik me eerst in verdiepen en niet zo maar kopen, vooral icm een jong paard dat dit (nog) niet gewend is.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:13

Ik zou dan inderdaad gaan voor een Rambo Micklem multi bridle, of eventueel een ander hoofdstel wat je ook kan gebruiken als kaptoom :j

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:20

MissJG schreef:
Van een touwhalster heb ik begrepen dat die erg kunnen snijden? En omdat ik daar geen ervaring mee heb ( denk aan juiste manier van knopen etc.)

Dat klopt, een touwhalster werkt erg streng in, maar bedenk wel dat een bit dat ook doet. Wil je dat de eerste ervaring die je paard met het bit heeft echt de ervaring is dat hij als groffe rem gebruikt wordt? Lijkt me niet. Ondanks dat ik meer van de ouderwetse methodes ben, vind ik een touwhalster soms wel praktisch.

Een kaptoom is altijd praktisch als je paarden wil trainen. Ik zou dan wel kiezen voor een echte kaptoom en niet een hoofdstel die ook als kaptoom gebruikt kan worden.

Gebruik in ieder geval een langere lijn als je gaat wandelen, als je paard dan toch weg schiet heb je nog wat meters over om je te herpakken.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:46

Vanitas schreef:
MissJG schreef:

Dat klopt, een touwhalster werkt erg streng in, maar bedenk wel dat een bit dat ook doet. Wil je dat de eerste ervaring die je paard met het bit heeft echt de ervaring is dat hij als groffe rem gebruikt wordt? Lijkt me niet.

Dit.

Bij een touwhalster wordt de druk tenminste nog verdeeld over de hele neus, bij een bit heb je voornamelijk druk op de lagen (al dan niet via de tong). Daarnaast is het de vraag of je pony al een bit kent.

Ik zou eerst op bekend (eigen) terrein lekker oefenen met wandelen. Dan kun je ook uitvinden wat het beste werkt om mee te lopen: een halster, touwhalster of toch een bit. Zo kun je alvast een beetje aan elkaar wennen en afspraken maken over wat ho betekent en dergelijke.
Als je dat goed doet, heb je nauwelijks een strengere optoming nodig als je eenmaal op pad gaat.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:56

Gefeliciteerd met je eerste eigen paard! :D

Ik zou dit moment nog geen hoofdstel met bit kopen voor de pony. Ze is ook nog aan het wisselen waarschijnlijk en dan is een bit al helemaal niet fijn om in de mond te hebben. Überhaupt is een bit niet echt fijn voor een paard natuurlijk, maar dat terzijde.

Om te beginnen met wandelen zou ik beginnen met een touwhalster of een normaal stalhalster. Ga geen gebruik maken van hengstenkettingen en bitten of iets in die geest als ze alles nog moet leren. Als je gelijk gaat beginnen met 'hard' tuig, dan krijg je later een stuk minder fijn zacht en makkelijk. Dan is ze al gewend aan heftigere druk en zeker voor een fjord is het wel fijn als ze licht in de hand zijn. Begin zo zacht als dat je wil eindigen. ;)

Begin ook écht eerst op eigen terrein. Als je dan een miscommunicatie of schrikreactie hebt, ben je tenminste veilig. Dat is voor jullie allebei fijn. Als laatste zou ik niet willen adviseren om met een kaptoom zoals de Mickhelm te wandelen. De Michkhelm heeft alleen aan de zijkanten een ringetje (ongelijke druk) en aan de bovenkant op de neus. En dat laatste vind ik een beetje heftig voor zo'n jonkie. Daarom is een touwhalster of gewoon stalhalster fijn. Dan heb je de druk gelijk verdeeld over de hele neus. Een kaptoom is echt meer geschikt voor een paard dat al iets verder in de opleiding is.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:11

Ik was met mijn toen anderhalf jarige hengst op een simpele halster met touwtje gewoon naar buiten gegaan. Ging en gaat prima hoor.

Je kan altijd een hengsten ketting voor de zekerheid meenemen/omdoen en los laten hangen. Mocht dat wat extra zekerheid geven voor jezelf. Het is niet dat de ketting eraan hangt het al gelijk pijn doet, of het moet enorm knellen of iets..

Zou zelf namelijk ook niet gelijk met een bit beginnen, als paard schrikt heb je het paard vast aan een bit. Lijkt mij geen fijne ervaring. :=
Maar moet ook zeggen dat ik alles bitloos doe, inclusief in en doorrijden. Heb eigenlijk alleen het bit erin puur zodat hij het kent. Maar meer dan dat gebeurd er eigenlijk ook niet.