Kale plekken door hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Kale plekken door hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 19:03

Ons paard, een schimmel, heeft ineens kale plekken achter zijn oren en op zijn rechterwang. Beiden precies op de plek waar het leer van het hoofdstel zijn huid raakt. Wat we al gedaan hebben: bakstukken versteld, iets van de randjes af laten halen zodat er geen scherpe randjes meer aan het leer kunnen zitten (zaten er niet aan, maar nu loopt het iets rond bij de bakstukken) het gedeelte achter de oren is van heel zacht leer, en anatomisch. Het hoofdstel past verder prima.

Wat we nu willen proberen is een onderlegger van bont over het kopstuk. Of een stukje neopreen eronder. Maar voor de bakstukken is dit lastig, iig niks pasklaar te koop. Wie heeft er ook ervaring met een paard met kale plekken door het hoofdstel en hoe heb jij het opgelost? Zou het een leer allergie kunnen zijn (idee stalgenoot) of heeft hij gewoon snel last van schuurplekjes?

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:19

Meermaals meegemaakt. Zo maar ineens lijkt het paard er niet meer tegen te kunnen en krijgt kale plekken. Onze oplossing: kunststof hoofdstel. Heb je het hoofdstel soms net ingevet? Hier ook paarden die dan direct kale plekken krijgen. En dan ook echt kaal: de huid wordt zelfs dun :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 19:25

We vetten het in met bijenwas. Zit ook een beetje vaseline bij in. Kan me haast niet voorstellen dat het daar van komt? Is allemaal vrij natuurlijk en zacht voor de huid (normaal gesproken). Kunststof hoofdstel hebben wij ook aan gedacht. Heb er vandaag 1 gehaald om uit te proberen. Is wel maat Cob, dus morgen even kijken of het past. Huid is nu nog niet dun, maar verdere problemen willen we graag voor zijn natuurlijk.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:53

Lastig is dat! Paard van een stalgenoot had dit ook. Daar hielp het een beetje om het hoofd vooral goed schoon te houden, dus zweet steeds goed weg wassen. Daarnaast een zachte onderlegger onder het kopstuk, en zorgen dat het halster niet ook op dezelfde plekken schuurt/hangt.

Noukie

Re: Kale plekken door hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:59

Herkenbaar... mijne ging helemaal kaal op een bepaald merk vet.
En op een nieuw hoofdstel, en nu weer op de blinde sluitingen van zijn hoofdstel :+ (zou het familie zijn? ;))

Heel goed schoon en zacht houden helpt wel en soms wissel ik maar gewoon af met oude en nieuwe hoofdstel zodat er iig niet steeds dezelfde plek belast wordt.

Met bontjes op de bakstukken moet je wel even opletten. Dat werkt als ‘blinkers’, waardoor ze minder goed naar achter kunnen kijken. Vinden sommige paarden prima of juist fijn, in mijn geval werd dat een bijna dood ervaring.

Dé tip heb ik dus eigenlijk ook niet, dus ik lees mee..

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:01

Ik heb het ook gehad, bleek dat het anatomisch gevormde toch niet goed zat. Nu weer een recht kopstuk en geen problemen meer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:04

Mijn schimpie heeft hetzelfde dit jaar van zijn halster :7 Nog nooit gehad voordien.
Ook achter zijn oren en een stukje op zijn wang.
Geen idee hoe het komt. Zelfde halster als voorheen.

Ik laat het halster nu maar zoveel mogelijk uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 20:31

Haha Noukie in de verte is het wel familie natuurlijk :j . Blinkers lijkt me voor Hocus ook geen strak plan. Hij wil graag alles kunnen zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 06:49

Heeft de mijne altijd, van het halster, nu ook al weer. Niets aan te doen en ze heeft er geen last van. Achter de oren en de neus.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 09:25

Afbeelding

Gaan nu eerst dit proberen. Bontje achter de oren en nepleer om het bakstuk heen. Hij kijkt nog niet heel blij haha :')

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:56

Hij kijkt echt heel erg dubieus! :=

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:08

Hier ook bij schimmel. Met warm weer is het ineens veel erger. Maar ik heb het dan ook bij achterkant van dekje en mijn singel en waar de teugels langs haar hals komen. Mijn ervaring is dat het vanzelf weer minder word als ze weer wat gewend is aan de warmte. Heb wel bontje achter hoofdstel en singel met bont

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 10:22

Dat zou natuurlijk kunnen. Het is pas gekomen sinds het warmer is. Hij lijkt het bontje wel fijn te vinden trouwens.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:29

Mijn paard heeft dit zomers ook. Ik ben erachter gekomen dat het vooral komt door het zweten. Als ik met warm weer zijn hoofd goed afspons na het rijden, heeft hij er vele malen minder last van.

lisaguus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:56

Had ik dus ook een paar maanden geleden. Opeens allemaal kale plekken van haar bitloze hoofdstel. Oplossing zelf een gemaakt van Biothane en ze heeft nu nergens meer last van :)