Sidepull met zacht onderlegde neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Sidepull met zacht onderlegde neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 12:49

Wij rijden nu al geruime tijd met tevredenheid bitloos met onze Arabische Volbloedmerrie.
Op dit moment rijden we met een FRA Pardoes (maat pony), die we al wat hebben 'verbouwd'. We hebben de keelriem eraf gehaald en er zelf een kaakriem opgezet.
Ter illustratie:
Afbeelding
Op zich is het best een fijn hoofdstel, is het niet dat onze merrie zeer gevoelig is voor schuurplekjes. We hebben dus al extra foam onder de neusriem gedaan (wat je onder biothane hoofdstellen ziet), maar dit werkt altijd maar tijdelijk. Tevens hebben we met een gelletje onder neusriem gereden, maar deze gaat tijdens baktraining draaien. Daarnaast is het ook best wel dik zo op de neus.

Nu zijn we best bereid te investeren in een nieuw, goed passend hoofdstel met een zeer zachte neusriem.

Ons oog was gevallen op de FRA Alizée Mistral, maar gezien onze merrie vaak tussen een pony en cob-maat in zit, vrees ik dat deze te groot gaat zijn. Ik las in reviews namelijk ook al dat deze ruim valt. Maar de neusriem ziet er wel enorm zacht uit.
De FRA Rebecca is ons opgevallen, maar of deze zachter is dan de Pardoes?

Nu heb ik ook zitten kijken naar de PMC hoofdstellen. Fianco en Doma? Of misschien de losse neusriem Cuore?

Wie of wie heeft er ervaring met (één van) deze hoofdstellen en kan advies geven welke qua maat en zachtheid in de buurt komt van onze wensen?

Eventueel is maatwerk ook een optie, maar dan zou ik ook graag advies krijgen bij wie dit zou kunnen (en ook echt goed is).

GaelleS

Re: Sidepull met zacht onderlegde neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:11

Ik heb er eentje van PMC en die is echt suuuper zacht. En heel soepel! Ben er zeer blij mee. Qua maten helpt ze je wel, ff opmeten als je het niet zeker weet. Voor mijn draver van 1M55 met niet een heel groot hoofd heb ik een medium. Hij heeft wel wat zwaarder uitgebouwde kaken. Het hoofdstel dat ik heb verkopen ze niet meer. Vriend van mij heeft ook eentje van PMC, de Fianco. Maat medium voor een paard dat wss kruising fries is met een lang hoofd. Bakstukken gaan nipt. Zou voor arabje zeker medium of kleiner zijn denk ik :) Echt topkwaliteit hoor! Ik zou zelf eentje met kaakriem willen, zit toch net wat stabieler :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 13:21

@GaelleS, bedankt voor je reactie! Heb je misschien een foto van jouw hoofdstel aan bij je paard? En welke precies heb je van PMC?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:41

Ik heb de Monta (sidepull) maar die maken ze niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

En vriend van me de Fianco dus maar daar heb ik blijkbaar geen foto's van op zijn paard :') Heb wel ff filmpje gemaakt van het zijne haha

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 13:43

Oh die is chique zeg :)
Bedankt!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:49

Ugh tinypic enzo lukte niet. Deze is echt zo goed als nieuw, neusriem van de fianco :)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:54

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 13:54

Oh wauw super, die ziet er idd wel heel erg zacht uit! Dankjewel voor je reactie hoor!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 13:55

Drico schreef:
Bij Kifrahorse hebben ze een beetje van die speciale zoals de Monta.
Ik durf echter niet te zeggen hoe het leer daarvan is :)

https://www.kifrahorse.nl/Bitloos

Die website ken ik nog niet! Eens even kijken, bedankt!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:47

Iemand ervaring mer de barefoot contour physio? En dan met een sidepull :)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:28

Ik heb de cuore one size fits all neusriem. Echt super zacht en soepel. Je kan hm echt goed verstellen en aan ieder hoofdstel doen.
Niet te breed voor een rank hoofd maar ook niet zo snijdend dun.
Heb er nu een aantal keer mee gereden maar voor mijn ruin is de Sidepull toch niet helemaal geschikt. Daarom ga ik hm toch weg doen. Maar echt niet vanwege de kwaliteit of hoe die zit!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:36

Ik heb een suuuper zachte, brede neusriem. Heb de sidepull van GVR, de sidepull SPH09 : https://www.gvrusatechnics.com/product/sph09/. Heb zelf de helft eraf gehaald en dus alleen de neusriem met kopstok over, maar je kan hem prima verbouwen. Is wel ''western'', maar ook in zwart te verkrijgen.