Op dit moment rijden we met een FRA Pardoes (maat pony), die we al wat hebben 'verbouwd'. We hebben de keelriem eraf gehaald en er zelf een kaakriem opgezet.
Ter illustratie:

Op zich is het best een fijn hoofdstel, is het niet dat onze merrie zeer gevoelig is voor schuurplekjes. We hebben dus al extra foam onder de neusriem gedaan (wat je onder biothane hoofdstellen ziet), maar dit werkt altijd maar tijdelijk. Tevens hebben we met een gelletje onder neusriem gereden, maar deze gaat tijdens baktraining draaien. Daarnaast is het ook best wel dik zo op de neus.
Nu zijn we best bereid te investeren in een nieuw, goed passend hoofdstel met een zeer zachte neusriem.
Ons oog was gevallen op de FRA Alizée Mistral, maar gezien onze merrie vaak tussen een pony en cob-maat in zit, vrees ik dat deze te groot gaat zijn. Ik las in reviews namelijk ook al dat deze ruim valt. Maar de neusriem ziet er wel enorm zacht uit.
De FRA Rebecca is ons opgevallen, maar of deze zachter is dan de Pardoes?
Nu heb ik ook zitten kijken naar de PMC hoofdstellen. Fianco en Doma? Of misschien de losse neusriem Cuore?
Wie of wie heeft er ervaring met (één van) deze hoofdstellen en kan advies geven welke qua maat en zachtheid in de buurt komt van onze wensen?
Eventueel is maatwerk ook een optie, maar dan zou ik ook graag advies krijgen bij wie dit zou kunnen (en ook echt goed is).