Ik wil voor onze paarden die ik rijd en op andermans paarden hetzelfde zadel gebruiken als het enigszins mogelijk is omdat ik dit zelf het prettigst vind werken. Nu is het zo dat m'n paard een hogere schoft heeft en dat ik kon kiezen tussen twee varianten de MDH/HDM. Ik heb dus gekozen voor de MDH variant maar nu schijnt het zo te zijn dat ik de HDM variant zou moeten hebben bij een hogere schoft? Tenminste, dat las ik. Het zadel ligt nu op verschillende paarden met een medium schoft en dat past goed. Er is genoeg ruimte over bij de schoft. Kan ik nu het beste gewoon een aantal keren rijden met het zadel en dan kijken of de schoft vrij blijft liggen na het rijden? Het kopijzer is verwisselbaar en uitneembaar dus ik kan sowieso zelf de boom vervangen door middel van een sleutel of schroevendraaier. De COB versie valt sowieso af want die is voor koudbloeden bedoeld.
Ik hoef verder geen kritiek te hebben dat ik dit zadel gebruik op meerdere paarden want dit gaat in goed overleg met de zadelmaker

Brand maar los zou ik zeggen