Andere stijgbeugels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Andere stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 16:00

Sinds ik serieus met mijn jonge ruin aan het rijden ben, krijg ik na een tijdje een soort scherpe pijn in mijn rechterenkel. Rechts is erger dan links en het voelt alsof hij te ver naar binnen is geknikt en lijkt alsof hij slaapt. Krijg er ook weinig leven meer in anders dan de voet uit de beugel te houden (en daar ben ik geen ster in).

Ik heb niet recent nieuwe rijlaarzen ofzo, ik heb al jaren stijgbeugels met schuine blokjes om het 'tenen naar binnen' wat meer te stimuleren.

Ik heb sinds vorig jaar zomer een nieuw zadel en dit zit prima. Echter is die pijn in de enkels niet prettig. Zeker op een langere buiten is het vrij onhandig.

Is dit op te lossen met andere stijgbeugels? En zo ja, wat voor soort beugels.

MarliesV

Re: Andere stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:03

Ik zou eerst eens de blokjes uit je huidige vervangen voor vlakke zooltjes.

Rijdt zelf met verende beugels (GPG) en ondervind daar voor mijn knieen heel veel gemak van, hoe het met je enkels gaat, geen idee.

Maar eerst zou ik de simpele oplossing nemen: vlakke zooltjes en geen schuine blokjes.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:10

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:38

Andere stijgbeugels kunnen zeker wel wat voor je betekenen!
Sowieso eerst die schuine blokjes eruit. Mocht dat niet helpen is er genoeg op de markt...
Verende heb ik zelf ook goede ervaringen mee, in combinatie met een wat breder voetbed. Zelf ook last van knieen en enkels, maar dat gaat door deze beugels echt zoveel beter!
Ik heb simpele compositi beugels:

Afbeelding

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:54

Na een verkeerde beweging heb ik de botten in mijn enkel meer niet helemaal op de juiste plek zitten en dus ook veel last van enkel.

Ik rijd met mijn springzadel met sprenger bow balance en ik merk wel dat het helpt, helemaal pijnvrij zal ik nooit kunnen rijden maar deze beugels werken het beste tegen de pijn.
Aan mijn dressuurzadel heb ik jinn stirrups hangen maar daarmee is mijn enkel wel veel pijnlijker.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:19

Heb je niet teveel druk op je voet?
Veel ruiters halen hun balans uit hun voeten ipv zit/billen/bovenbenen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:24

Ik heb nu (goedkope) gedraaide veiligheids/ijsland beugels. Enorm verschil maakt dat al. Alleen al voor mindere kapstok-tenen, maar ook de pijn in enkels, heupen en knieën. Maar ik denk dat het ook per combi kan verschillen. Zadels kunnen ook een enorm verschil maken, ben ik vorige week achter gekomen. Kon spontaan goed én zonder pijn zitten.. In plaats van 1 van de twee of zelfs geen. :=

En het is maar net wat je fijn vind denk ik.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:25

Gpg is helaas niet meer te verkrijgen, daar zoek ik ook al heel lang naar.

Ik rij nu met beweegbare beugels die een gedraaide ophanging hebben en rechte blokjes. Na een buitenrit loop ik een uur moeilijk maar dat is niet te vergelijken met de stijfheid als ik normale beugels gebruik.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 21:57

Wildgirl schreef:
Heb je niet teveel druk op je voet?
Veel ruiters halen hun balans uit hun voeten ipv zit/billen/bovenbenen.

Ongetwijfeld.
Paard en ik zijn nog niet heel lang een combinatie en hij is 5 en pas een jaartje heel rustig onder het zadel. Kalm aan. Morgen hebben we voor het eerst echt les. Dus nu wordt alles wat serieuzer.
Ik probeer goed te zitten op mn kont maar door wat onbalans en te hoog tempo gaat mijn evenwicht heen enw eer haha.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:11

Muiz schreef:
Gpg is helaas niet meer te verkrijgen, daar zoek ik ook al heel lang naar.

Ik rij nu met beweegbare beugels die een gedraaide ophanging hebben en rechte blokjes. Na een buitenrit loop ik een uur moeilijk maar dat is niet te vergelijken met de stijfheid als ik normale beugels gebruik.

GpG beugels zijn nog wel geregeld gebruikt te koop, ik rijd er nu een paar maanden mee en wil niet anders meer.

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:07

Mijn paardje is ook 5 en wil hoofdzakelijk buitenritten met haar maken. Had ook vaak last van een slapende voet of pijn in heup en knie. Uiteindelijk de sprenger bow balance gekocht. Ze zijn duur maar zo blij mee! Wil nooit meer anders.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 21:23

Ik heb mijn chromebook verkocht en leg wat geld bij voor de flexcite van sprenger. Hopelijk ben ik ook zo tevreden over het gebruik als de meeste mensen die ze gebruiken

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:33

Na het scheuren van mijn enkelbanden 6 jaar geleden waarvan ik nog steeds een bone bruise heb rij ik het fijnst met de compositi beugels. Breder voetbed en iets vering

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 08:57

Die schuine blokjes zijn sowieso heel slecht voor je enkels. Je zou eens rechte blokjes kunnen proberen, misschien heb je dan niet eens speciale beugels nodig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 11:34

@vanitas ik heb eigenlijk altijd met gewone beugels gereden maar daar schoven mijn voeten vrij veel in. En ik kreeg vaak last onder de bal van mijn voet.
Plus ik heb knieklachten al sinds ik 12 ben.
Allemaal excuses voor mezelf om de sprenger flexcite te bestellen :D.
Mocht dat echt niks zijn dat ga ik eens wat goedkopere opties zoeken.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:54

Veel mensen die op hun paard zitten zitten zoals ze op een stoel zouden zitten maar dan met hun benen wijd. (Hiemee bedoel ik niet per se stoelzit, meer waar je benen het zadel raken) Hierdoor zit je erg op de achterkant van je benen en draaien automatisch je heupen, knieen en tenen naar buiten. Als je dan beugels hebt die je tenen weer naar binnen forceren, en dat doen schuine blokjes, krijg je een rare draai in je gewrichten die idd ergens pijn kan gaan doen.

Ik zeg niet dat andere beugels niet kunnen helpen maar als het symptoombestrijding is schiet het op lange termijn niet op want dan komt het uit je heupen. Wat je eens zou kunnen proberen is iemand je paard vast laten houden in stilstand, en je voeten uit je beugels doen en onder je billen vouwen met hulp van je handen terwijl je wel op je billen blijft zitten. Meeste mensen redden het niet om hun voeten helemaal naar hun billen te krijgen maar kijk hoever je komt. Met deze oefening voel je je bovenbenen aan de binnenkant flink trekken, dat is waar je naar zoekt. Belangrijk is om op je billen te blijven zitten ipv je voorkant tijdens de oefening. Als je je benen vervolgens los laat en langzaam weer laat zakken zul je merken dat je meer op de binnenkant van je benen zit ipv de achterkant. Nu staan automatisch je heupen, knieen en tenen meer naar binnen en zit je veel steviger. Als je nu je benen zo laat liggen en je stijgbeugels weer aan doet en gaat rijden zak je automatisch na een tijdje naar je oude houding. Maar als je dit een paar keer doet ken je het gevoel en kan je er ook minder omslachtig naar zoeken. Pas op eerste ritjes gaat dit veel spierpijn opleveren maar op lange termijn scheelt het serieuze heup, knie en enkelklachten.

Of dit voor jou specifiek helpt moet je uitproberen, ik heb je nooit zien rijden dus misschien doe je dit al goed maar in het geval het niet zo is, kan je nieuwe beugels kopen bij het leven maar hoeft dat geen oplossing te zijn. succes in ieder geval!