Westernzadel pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Westernzadel pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 13:01

Hallo! Ik hoop dat dit juist staat!
Maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met westernzadels op c-ponies? Ik ben zelf vrij smal (maat 36) en ook heel klein en ga vooral buitenrijden met mijn pony. Nu dacht ik dat een westernzadel vanwege de drukverdeling misschien prettiger zou zijn voor haar. Maar ik weet niet wie goede western zadelpassers zijn, waar ik een goed zadel vandaan haal en of zo'n korte zadels überhaupt gemaakt worden?
Kan iemand mij helpen? :o

nessinator

Re: Westernzadel pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:09

Er zijn zeker westernzadels voor kleine(re) pony's, en als je toch vooral gaat buitenrijden is misschien een endurancezadel met westernboom iets voor jou? Weet het niet zeker, maar wellicht hebben die wat minder 'flappen" waardoor ze ook niet zo groot lijken?
Verder lijkt het me dat elk boomzadel een goede drukverdeling heeft mist passend. Ik weet niet waar je zelf zit en of je op pad kan, maar Country Mill in Nijkerk heeft alle bovengenoemde opties in huis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:58

Westernzadels zijn juist vaak wat langer, en wat lastiger te vinden voor een pony met een vrij korte rug. Ze zijn er zeker wel. Zoek je een nieuwe, of tweedehands?

Gaat het echt alleen om de drukverdeling, of vind je westernzadels ook gewoon mooi/handig? In dat laatste geval kun je ook eens kijken naar een Barefoot. Het vps systeem verdeelt de druk ook prima, en passen wat makkelijker.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:59

Een goed westernzadel is relatief duur. Als het alleen is 'voor erbij' goed overwegen of dat dan is wat je echt wil.

X_Willemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:32

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 15:51

nessinator schreef:
Er zijn zeker westernzadels voor kleine(re) pony's, en als je toch vooral gaat buitenrijden is misschien een endurancezadel met westernboom iets voor jou? Weet het niet zeker, maar wellicht hebben die wat minder 'flappen" waardoor ze ook niet zo groot lijken?
Verder lijkt het me dat elk boomzadel een goede drukverdeling heeft mist passend. Ik weet niet waar je zelf zit en of je op pad kan, maar Country Mill in Nijkerk heeft alle bovengenoemde opties in huis.

Ah dat wist ik zelfs niet dat dat bestond!
En ober Country Mill heb ik idd al ontzettend veel goede dingen gehoord.

8nnemiek schreef:
Westernzadels zijn juist vaak wat langer, en wat lastiger te vinden voor een pony met een vrij korte rug. Ze zijn er zeker wel. Zoek je een nieuwe, of tweedehands?

Gaat het echt alleen om de drukverdeling, of vind je westernzadels ook gewoon mooi/handig? In dat laatste geval kun je ook eens kijken naar een Barefoot. Het vps systeem verdeelt de druk ook prima, en passen wat makkelijker.

Het gaat mij vooral om de drukverdeling, met boomloze zadels hier niet zo'n fijne ervaring jammer genoeg, deze schoven naar voor.

TurdusMerula schreef:
Een goed westernzadel is relatief duur. Als het alleen is 'voor erbij' goed overwegen of dat dan is wat je echt wil.

Nee het zou voor "echt" zijn, ik werk vooral met haar aan de hand en wil terug regelmatig gaan buitenrijden.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:28

Er zijn ook kleinere / smallere / korte westernzadels voor ponies. Belangrijk is dat je weet of de boom past, want als de boom past, past het zadel. Of je nu 1x in de week rijdt, of elke dag: het zadel moet passen. Alleen als je met kale boom past, kan je de exacte pasvorm van het zadel op het paard/de pony zien. Flevo Horse Support doet dat.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:01

Heb je al eens gekeken naar boomloos?
Ik heb een silverado xkurz 14’5 inch en deze is 52cm lang. Heel fijn zadel! Ik heb ook maat 36 (1,58m) de 15’5inch was mij echt te groot dus hier pas je prima in!

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:13

Voor korte paardjes kom je vaak op een Wade model uit. Deze zijn ook fijn voor buitenritten te rijden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:37

Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik heb hier een klein western zadel liggen dat te koop is.

Kort zadeltje, passen kan hier eventueel.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 21:56

mentjuh schreef:
Heb je al eens gekeken naar boomloos?
Ik heb een silverado xkurz 14’5 inch en deze is 52cm lang. Heel fijn zadel! Ik heb ook maat 36 (1,58m) de 15’5inch was mij echt te groot dus hier pas je prima in!

[ [url=m/VgLZmu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe groot is jouw paardje als ik vragen mag?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:05

Pony is ong 1.23 m
Afbeelding

Kleinere pad is besteld.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 22:39

mentjuh schreef:
Pony is ong 1.23 m
[ [url=m/yFlF5K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kleinere pad is besteld.

En heb je ongeveer een idee hoeveel dit zadel weegt?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:44

Oe dat is een goede, ik denk 6/7 kilo ongeveer... zal het eens moeten wegen.